Čtveřice australských autorů z univerzity Jamese Cooka provedla zajímavý experiment. Účastnilo se ho dvacet pět dobrovolníků, které nechali zahrát osm hodinových sezení hry Dungeons & Dragons v průběhu osmi týdnů. Ve skupině byli lidé, kteří už s nejznámějším RPG měli zkušenosti, ale také tací, kteří se ke hraní dostali poprvé.
Hry pro účastníky připravili vypravěči z místních herních klubů a během časového úseku se studie snažila zjistit, jaký vliv bude mít hraní na psychický stav hráčů pomocí dotazníků. Ty dostali jednotlivci celkem čtyři – před začátkem série sezení, v prostředku, po konci osmitýdenního cyklu a měsíc po skončení hraní.
Studie záměrně nehleděla na věk účastníků a zúčastnilo se jí 64% mužů, 32% žen a 4% s jinou identifikací. Výsledek byl ale jednoznačný: Účastníci zaznamenali snížení stresu, úzkosti, depresí a zvýšení schopnosti uvěřit tomu, že se dokáží vyrovnat s obtížnými situacemi. Z toho nejlepší výsledky zaznamenali během sledovaného časového úseku právě u úlevy od stresu, úzkostí a depresí.
Je jasné, že výsledky jsou omezené relativně malým vzorkem lidí, ale právě díky tomu, že se jedná o skupinu lidí s rozdílnými zkušenostmi, věkem i pohlavím a ne o předem vytypovaný vzorek, ji autoři považují za úspěšnou a tvrdí, že je to další z rozšiřující se základny důkazů o tom, jak se dá D&D použít jako prevence a léčba psychických problémů (a jistě by se dala rozšířit na libovolné RPG a jiný druh stolní zábavy...). Studie byla publikována v Games for Health Journal.