Komu se stýská po létě u moře a nevyrazil přečkat sychravo někam daleko do Oceánie, ten si může zarelaxovat s novinkou Aqua od brněnských REXher. Přestože Vánoce klepou na dveře, je možné zapomenout na všechen shon a vydat se pod mořskou hladinu za barevnými korály a mořskými koníky.
Deskovku letos původně vydalo dánské studio Sidekick Games, jehož spoluzakladatelem je i spoluautor hry Dan Halstad. Ten ji stvořil společně s Tristanem Halstadem a ilustrátorem Vincentem Dutraitem, jehož typický styl u nás proslavila hra Lewis & Clark a nedávno jsme se ho dočkali v Ostrově pokladů, Heatu či Duelu o Středozem.
Vzhůru pod hladinu
Přestože se Aqua tváří jako jednoduchá přímočará hra, kterou i je, neznamená to, že by nezabavila na vícero partií. Nyní se seznámíme se základní variantou hry, ale vězte, že toho sešit pravidel nabízí daleko víc, přestože různé varianty hry používají stále tytéž komponenty.
Ve hře Aqua si každý z hráčů staví svůj malý podmořský svět. Vybíráte si dílky korálů z nabídky, skládáte svou mapu prostředí, osazujete ji zvířaty a čím více a lépe vrstev poskládáte, tím víc nakonec získáte bodů. Hráč s nejvíce body vítězí.
Partie se hraje na 17 kol a během každého svého tahu si z nabídky zvolíte a vezmete korálový hex, případně žeton začínajícího hráče pro kolo příští v podobě mořského šneka. Pokud z trojdílných hexů složíte jednobarevné hexové pole, přilákáte malé zvíře příslušné barvy. Daří-li se vám různá malá zvířata seskupit v určitých tvarech, zvýšíte tím biodiverzitu a přilákáte i velká zvířata.
Za barevné části korálů nepokrytých zvířaty, navazují-li na sebe alespoň čtyři, je hráč taktéž odměněný, neboť se mu povedlo vybudovat útes, který boduje znovu sousedící malá zvířata. V závěru partie získáte body za velká i malá zvířata, za útesy a rovněž za ekosystémy, což jsou splněné podmínky z bodovacích destiček.
To by byla standardní varianta hry. V té rodinné jsou bodovaná pouze zvířata, naopak v pokročilé se hraje s dalšími destičkami ekosystému, které přináší pestřejší možnosti bodování.
U mořského dna
Nyní zabrousíme do detailů hry, abychom zjistili, jaká drobná pravidla (a zda vůbec) odlišují hru Aqua od dalších rodinných mapových budovaček. Herní nabídku tvoří dílky dle počtu hráčů plus jeden; na konci kola tak vždy jeden dílek zůstane. Pokud hráči nevyužijí možnost vzít si mořského šneka, posouvá se k hráči, který hrál jako poslední. Jinými slovy jde protisměru hodinových ručiček na rozdíl od tahů, které jdou po směru. Jeden hráč tak může provést dva tahy za sebou.
Pokud vaše podloží obsahuje i hexy, které tvoří pouze dvě barvy, tak výsledné podloží pro zvíře tvoří v dané barvy čtyři hexové třetiny. Ovšem na ně není povolené malé zvíře umístit, protože smějí pouze na tvarem čistý hex. Ke slovu se tak dostává budování útesů, které nese významný prvek, jak nad hrou odlišně přemýšlet, přestože bodování dvojího typu terénů bývá již pro současné abstraktní hry standardem. Destičky ekosystémů jsou pro každou partii nově náhodně spárované s konkrétními malými zvířaty a tak lze při budování korálů brát v potaz i jejich aktuální hodnotu.
Posledním významným prvkem, byť nijak hru od jiných her odlišujícím, je závod v budování biodiverzity. Dle počtu hráčů jsou přítomné dvě či tři kopie každého velkého zvířete a kdo zvíře daného druhu přiláká jako první, získá za něj více bodů. Příkladem budiž delfín, který hráči dle jeho rychlosti může přihrát devět, sedm či pouhých pět bodů.
Krásný vodní svět
Hru Aqua hodnotím velmi pozitivně, udělal mi před Vánoci opravdu radost a to nejen díky skvostným ilustracím mého čím dál oblíbenějšího Vincenta Dutraita. Hra si mě získala i svým vícevrstvým bodováním a různým pojetím.
Na první pohled je to křiklavá a moc barevná záležitost, kde se skládá karton ve třech vrstvách – korály, malá zvířata, velká zvířata. To samo o sobě není tolik převratné, ale bez ohledu na existenci tohoto principu u jiných her, je to vysoce uspokojující. Něco lze naplánovat, vždy lze něco udělat, něco je o náhodě, ale při každé možné příležitosti podmořský svět svého strůjce odměňuje, což i souzní s tématem růstu korálu.
Pro rodinné hraní skvělá volba, byť ostřílenějším hráčům moc nepřinese. Nicméně tu máme tu skvělou, byť triviální volbu designérů, jak si poradit s nevyužitými barvami korálů a lze tak získat body za útesy. K tomu hru zpestřuje šnek, který jde v protisměru tahu hráčů. A nechybí samozřejmě ani pestrost různých ekosystémů.
Hru Aqua lze hrát i solitérně a příliš se neliší od partie více hráčů. Výraznou změnou je pouze to, že hráč volí z nabídky korálových dílků vždy jeden a ostatní jsou následně odstraněny. Své dosažené skóre porovná se skromnou tabulkou. Pro hru jednoho i vícero hráčů však sešit pravidel přináší četné scénáře, výzvy a úpravy. Jedná se o požadavky na výši bodů, kladení důrazu na rozličné cesty k vítězství i pozměnění základních pravidel. To vše doplňuje stránka zajímavostí o přítomných zvířatech.
Mimochodem, destičky velkých zvířat jsou oboustranné a na každé straně plave jiný živočich. Bodování to nijak nemění, ale i tato rozmanitost a pestrost prohlubuje pozitivní zážitek z rodinné hry, kterou si užijí i ti, kteří čekají na lokalizaci podmořské řežby Dominant Species: Marine. Partii odehrajete rychle, podle mého stačí maximálně 15 minut na hráče, obvykle partii v jakémkoliv počtu stihnete do tři čtvrtě hodiny.
Člověk by mohl mít pocit, že sice hraje hru on a ne ona jeho, avšak že se nic zajímavého neděje a že to vždycky nějak vyjde. S každou další partií však oceňuji význam útesů a množství přítomných podmínek ekosystémů. Společně s Krajinou zvířat je pro mě Aqua nejhranější titul na poli abstraktních budovatelských her roku 2024, které zabaví malé i velké. Pokud jste si oblíbili Kaskádii a hledáte podobně jednoduchou a bohatou hru s o ždibec komplexnějším bodováním, ponořte se do hlubin oceánu.