A máme tady další faux pas týkající se využití umělé inteligence ve tvůrčím procesu. Tentokrát se do hledáčku fanoušků, tvůrců a dalších lidí, kteří se zajímají o stolní hry, dostala společnost Awaken Realms, která koncem února představila své chystané projekty pro tento rok.
Jedním z nich byla i speciální edice kultovní strategie Puerto Rico, jež po vzoru Hradů v Burgundsku dostane nový kabátec a další prvky. Problémem však je, že studio v reklamních obrazcích a na přebalu zjevně využilo ilustrace vytvořené, potažmo vygenerované umělou inteligencí (děkujeme webu BoardGameWire).
K odhalení této skutečnosti došlo díky tomu, že někteří fanoušci si začali na obrázcích všímat nesrovnalostí. Například se na něm objevovali lidé s příliš mnoha prsty, podivná geometrie objektů nebo skutečnost, že některé detaily se do sebe slévaly.
Mezi těmi, kteří si toho všimli, bylo několik komentujících přímo na stránce projektu na Gamefoundu, ale také třeba Ella Ampongan, redaktorka webu Dice Tower, která na to upozornila na Twitteru.
Situace se navíc přestala líbit i Ravensburgeru, který polskému celku poskytl licenci. Ten se rozhodl tým kontaktovat a projevit svůj nesouhlas s použitím takových ilustrací jak v samotné kampani, tak i ve finálním produktu. Díky tomu Marcin Świerkot, CEO Awaken Realms, neměl jinou možnost, než všechny inkriminující materiály ze stránky odebrat a nahradit je rozmazaným přebalem edice hry z roku 2022 (viz obrázek výše).
„Společnost Awaken Realms získala licenci na vývoj a vydání speciální edice Puerto Rico 1897. Ravensburger jako poskytovatel licence kontaktoval firmu Awaken Realms, která již odstranila dočasné obrázky, jež byly použité k propagaci crowdfundingové kampaně jejich projektu. Ravensburger rovněž polské firmě připomněl, že generativní umělá inteligenec nemůže být použitá v žádné části výtvarného procesu této hry,“ uvedl mluvčí Ravensburgeru webu BoardGameWire.
Świerkot na dotaz, proč se vůbec studio rozhodlo takové obrázky na stránku umístit, bohužel neodpověděl. Nicméně ujistil, že ve finálním produktu se podobné ilustrace vyskytovat nebudou a všechno bude vytvořené přímo člověkem. Vyvstává tak otázka, zda to studio udělalo schválně, nebo se jedná o hroubek autora ilustrace, jež si vypomohl „nepovolenými“ nástroji.
Zdá se tedy, že umělá inteligence možná dokáže být dobrým pomocníkem, ale zatím je spíše předmětem kontroverzí. Ostatně vzpomeňme si na minulý rok, během něhož společnosti Stronghold Games a Fryx Games dostaly bídu za to, že se využití takových nástrojů rozhodly bránit. Zkrátka se jedná o palčivou problematiku, která se bude v budoucnosti ještě hodně řešit.