Česká hra Povídej chce pomáhat seniorům v boji se zapomínáním

24. 11. 2022 10:50 | Deskovky | autor: Ondřej Partl |

Na českých crowdfundingových platformách je z pohledu deskovek v poslední době docela živo. Zatímco na HitHitu své štěstí zkouší Rozety a Rakety od Anety Fasorové a Natálie Sodomkové z brněnského Ateliéru duchů, tak na Startovači se zase objevila karetní hra Povídej, která si klade poměrně ambiciózní, avšak velice záslužný a hodnotný cíl.

Titul vytvořený studenty Vysoké školy ekonomické v Praze, kterým vypomáhali různí oboroví experti jako například MUDr. Kristýna Dolečková či vedoucí lékař v Alzheimer Home MUDr. Tomáš Hlaváček, si klade za cíl stát se prevencí proti stařecké demenci. To znamená, že hraním člověk bude trénovat paměť, kognitivní funkce, soustředění, představivost i socializaci a během toho bude vzpomínat na minulost. A podle prvních testů to vypadá, že se jim tento cíl daří plnit.

Hra má konverzační podstatu, kdy v krabičce naleznete 100 karet každou se dvěma otázkami, které jsou rozdělené do pěti okruhů, jako je rodina, hobby či minulost. Tyto otázky pak procvičí krátkodobou, střednědobou a dlouhodobou paměť, s čímž pomáhají i doprovodné obrázkové karty, které se jednotlivých témat dotýkají. Klíčovou součástí herní seance především v domovech pro seniory je i moderátor, který čte otázky a pomáhá hráčům rozvíjet diskuzi. Hra je v jádru nesoutěživá, avšak úkolem hráčů je sesbírání každé karty od jednoho tématu/barvy.

Tvůrci potřebují vybrat alespoň 33 000 korun na pokrytí nákladů pro výrobu a distribuci alespoň 50 kusů. V době publikování článku se nachází kousek za půlkou tohoto cíle. Jestli vás projekt zaujal, můžete ho podpořit v rámci kampaně libovolnou částkou. Fyzické odměny za tuto podporu startují na 250 korunách, za něž získáte tematickou plátěnou tašku a samolepku. Hru jako takovou získáte za přispění alespoň 450 korun a můžete si jí pořídit pro sebe, ale případně i přímo do vybraného domova seniorů.

A jestli chcete projekt podpořit velkým finančním obnosem, tak za 6 000 korun se vaše jméno či logo firmy dostane na krabičku hry i přímo do ní. Ultimátním cílem autorů je, aby se hra dostala do co největšího počtu domovů pro seniory v České republice, protože v nich stařečskou demencí trpí zhruba 60 % obyvatel.

Nejnovější články