Kdesi daleko na východě vládla královna milovaná všemi bohy. Naklonila si je totiž tím, že na jejich oslavu vystavěla velkolepou pagodu, kde se nakonec bohové i usídlili. Jak šel čas, královna onemocněla a zdá se, že její čas na světě se blíží ke konci. Je tedy na čase najít toho nejvhodnějšího následníka. Ale jak? Samozřejmě podle toho, kdo vystaví tu nejnádhernější zahradu u mystické pagody a nakloní si tamní nájemníky.
A těmito žadateli o post následníka se právě stáváte ve hře Čtyři zahrady, kterou v české kotlině vydává společnost Albi. Od českého designéra Martina Doležala a korejského vydavatelství Korea Boardgames k nám doputovala na deskoherní stoly hra, která na vás hned na první pohled dýchne dálným východem.
Přivábí vás ale také svou dominantní herní komponentou, která bude středobodem každé partie – obrovskou kartonovou pagodou, kterou během hry různě otáčíte. Je tahle majestátní věž jen vizuální vábnička, nebo se snoubí krása s funkčností? A jak vlastně samotné stavění zahrad funguje? A hlavně – je to zábava?
A přece se točí
Čtyři zahrady je velice příjemná a přímočará hra využívající hlavně mechaniky „sbírání sad“. Může se stát, že po prvním přečtení pravidel se bude jevit jako velký bolehlav, protože herních komponent a akcí není málo, ale jakmile si vyzkoušíte pár tahů, všechno do sebe krásně zaklapne. Nejdůležitější je ale to, že musíte získat co nejvíce přízně čtyř různých bohů, která je ztvárněná čtyřmi stupnicemi na kartonové destičce.
A přízeň získáte tak, že budete stavět různě velké zahrady složené z karet. Stavění zahrad probíhá přiřazováním daných surovin na otočené karty části zahrady. A zmíněné suroviny získáte pomocí pagody, která na k vám otočené straně ukazuje, jaké suroviny si můžete vzít do svého inventáře. Ale pozor! Inventář má omezenou kapacitu a přenášet je na dané základy zahrad nebo je dát zpět do společné zásoby stojí akci navíc.
Hlavním prvkem hry, jsou – jak už bylo naznačeno – karty. Těch držíte mezi jednotlivými tahy vždy přesně pět a vyobrazují jednotlivé akce a příslušnost k danému bohu. Akce, které můžete v tahu provádět, jsou položení základu části zahrady, zisk surovin zobrazených na straně daného hráče a otočení samotné pagody, přenesení surovin z inventáře hráče na základy nebo jejich zničení.
Když máte na kartě dostatečný počet surovin, můžete ji otočit a signalizovat tak, že část zahrady je hotová a získáte přízeň daného boha vyznačeného na kartě.
Samotná kartonová pagoda zastává funkci rozdělovače surovin. Je rozdělená do čtyř pater, kde každé z nich reprezentuje jednu surovinu: dřevo, vodu, trávu a kámen. Na každé straně jednotlivého patra jsou různé počty surovin a někdy je strana i prázdná. Podle toho, jak je k hráči pagoda otočená, si daný hráč vezme vyznačený počet surovin.
Potom pagodu otočí podle instrukcí na kartě. Někdy pohne jen horním patrem a situace s nabídkou surovin se proto příliš nezmění. Někdy se ale musí točit spodním patrem a rázem můžete svému protivníkovi, který hraje po vás, přidělat starosti s nedostatkem surovin. Pokud tedy hrajte v plném počtu čtyř hráčů, protože jinak je toto zdánlivé škození velice náhodné a někdy můžete svému protihráči dokonce pomoci.
Za jeden tah můžete udělat z nabídky karet celkem tři akce a libovolně je opakovat či kombinovat. Na konci kola vám tedy v ruce musí zůstat dvě karty. Podle počtu karet se tak dá lehce sledovat, kolik tahů vám ještě zbývá. Samotné zahrady se mohou skládat z pěti až šesti karet. Čím větší zahrada bude, tím během stavby získáte více přízně.
Při dokončení celé zahrady si můžete vybrat jeden ze tří typů odměn ve formě rozšíření inventáře o jeden slot, bonusové suroviny nebo vítězné body. Stavění velkých zahrad má ale svůj háček, protože konec hry začíná v momentě, kdy má hráč odhalený daný počet částí zahrad, který je určený podle počtů hráčů. Může se tak lehce stát, že se budete trápit s velkou zahradou a mezitím váš protivník ukončí hru.
Okulahodící panoramata a kartony
Co určitě nejde zapřít, je krásný vizuál, který na vás dýchá štětci dálného východu s příměsí moderních a minimalističtějších přístupů. Navíc vše je krásně funkční, ikony surovin či bohů jasně rozdělené jak barevně, tak tvarem. A také někdy složitější manipulace s pagodou jsou krásně vizuálně vysvětlené a herní prvky tak kromě čísel nepotřebují vůbec žádný text.
Nejvíc vizuálně prominentní věc je samozřejmě velká kartonová pagoda spojená plastovými dílky. Naštěstí nemusíte čekat měkký karton, který snadno ošoupete a zničíte, podobně jako je tomu například ve hře Divukraj. Pagodu jen tak nezničíte a díky plastovým spojům a tvrzenému kartonu je věž opravdu bytelná a hodna svého majestátu.
Je důležité také zmínit samotnou krabici, kde jsou plastové inserty darem z nebes, kdy díky nim máte hru připravenou na stole za pár minut. Stejně tak je radost je do jednotlivých přihrádek sklízet.
Suroviny i ukazatele přízně hráčů jsou vyhotovené ve dřevě, takže manipulace s nimi je také jedna radost. Snad jedna malá výtka patří ukazatelů, kdy některé barvy (hlavně šedá a bílá) při pokojovém osvětlení často splývají.
Kde ty kytky vadnou
I když je pagoda nádherná a nese s sebou i nějakou herní funkci, je stále nepraktická nejen svou velikostí, kdy zabírá většinu krabice, ale třeba i tím, že brání pohodlné hře ve dvou hráčích, když chcete sedět vedle sebe.
Nemáte jinou možnost, než si sednout naproti nebo se neustále nepříjemně natahovat. Přítomnost věže sice dodává hře krásnou atmosféru, ale kdyby se například věž vyřešila pohyblivým rondelem, Čtyři zahrady by byla ideální cestovní hra a nemusela by mít ani tak velkou krabici.
Jednou z hlavních mechanik je právě otáčení pagody, ale často na ni budete zapomínat, protože už tak je mentálně náročné vypočítat si všechny suroviny, které se vám vejdou do inventáře. Vzpomenout si poté, že máte ještě otočit věž, je pomalu nadlidský úkon, i když to může znít směšně.
Další bolístkou je opravdu nepříjemné navyšování čekání při více než dvou hráčích. Plánování je tady v hodně případech úplně zbytečné, protože kvůli rondelu se nabídka surovin neustále mění, stejně tak jako nabídka karet z dobíracího balíčku. Hráči proto o to déle trvá teprve v jeho tahu vymyslet, co vlastně bude dělat.
Zahradníka do každé rodiny
Pokud máte rádi na stole velké herní prvky a rádi s nimi manipulujete, hrabete se v surovinách a koketujete s jemným strategizováním, Čtyři zahrady jsou hra pro vás a možná pro vaše nejbližší, ať už jsou staršího či mladšího data. I když pravidla mohou znít složitě, nejtěžší je sledovat správný sled jednotlivých akcí, ale jinak jde všechno přímočaře.
Do hry samozřejmě vstupuje i částečný prvek náhody v dobírání karet, někdy i v otáčení pagody, ale není to nic markantního a spíše jde o to správné koření z herního zážitku. Pozor ale při hraní v plném počtu hráčů, kde musíte počítat s delší čekací dobou.