Na poli slovních párty her postavených na asociacích si dnešní hráč může vybírat z opravdu kvalitních kousků. Jejich vyložený boom odstartovala česká Krycí jména, následovala je další česká hra s fantasy tématem V pasti a k vyložené špičce se pak řadí třeba Jedním slovem nebo Šestý smysl.
V zahraničí je rovněž již od roku 2021 ceněná hra So Clover!, která se konečně dočkala české lokalizace Čtyřmi slovy! od TLAMA games. Přestože název indikuje, že by mohlo jít o pokračování hry Jedním slovem, nemají spolu tyto kousky vyjma konceptu slovních asociací nic společného.
Můj vlastní čtyřlístek
Hra Françoise Romaina je plně kooperativní, ale každý si tu řeší své vlastní asociace a de facto tu hráči provádí jakési reverzní inženýrství. K tomu poslouží na první pohled jedinečná komponenta čtyřlístku (anglicky clover), tedy velké zelené plastové placky se čtyřmi okénky a výstupky.
Do těchto čtyř okének si každý hráč vloží čtyři karty s dírami uprostřed, díky nimž karty ve výřezech drží i ve chvíli, kdy s deskou manipulujete. Její obsah totiž musíte skrýt před ostatními hráči, zároveň na ní budete psát své asociace a musím říct, že celý systém je vymyšlený dobře, desky nejsou těžké, snadno se jimi manipuluje a kartičky nevypadávají.
Máte tedy před sebou matici o 2x2 kartách posetých slovy, přičemž vždy dvě slova se schází na jednom z lístku čtyřlístku. Celkem tu tedy máte čtyři páry slov, k nimž na sousedící lístek vymýšlíte jednoslovnou asociaci.
Sešly se vám vedle sebe slova „Praha“ a „Asie“? Tak ta by mohl sjednotit třeba „Zeměpis“. A co třeba taková „Rukavice“ a „Kanál“? Možná by zafungovala „Nečistota“. A jak si poradit s takovou „Chutí“ a „Archeologem“? Snad nebude až tak od věci tam napsat „Zuby“.
Každý z hráčů, kterých může být u stolu až šest, si řeší svůj vlastní čtyřlístek, píše si na něj své čtyři asociace a následně čeká, až budou hotoví všichni ostatní. V tuto chvíli jde tedy o individuální puzzle.
„Reverzní inženýrství“
Jakmile máte hotovo, tak ze svého čtyřlístku vyndáte všechny karty, aniž by je ostatní viděli a přidáte k nim ještě jednu náhodnou z balíčku. Zamícháte a může začít týmová část. V té je vždy jeden z hráčů němým divákem, zatímco všichni ostatní hráči rekonstruují jeho asociace.
Vezmou si jeho čtyřlístek s napsanými asociacemi a bokem se podívají na pět karet. Napsané asociace v tuto chvíli slouží jako nápověda toho, jak čtyři z pěti karet naskládat zpátky do čtyřlístku. Hráči se živě dohadují a navrhují možná řešení, zatímco majitel čtyřlístku zachovává pokerovou tvář.
Nakonec musí zkontrolovat, jak si jeho spoluhráči vedli. Pokud vše umístili správně, získáváte jako tým 6 bodů. V opačném případě majitel čtyřlístku beze slov odstraní chybně umístěné karty a tým má ještě jeden pokus, po němž obdrží 1 bod za každou správně umístěnou kartu.
A jde se na čtyřlístek dalšího hráče! Jakmile jste zrekonstruovali desku každého hráče, sečtete body (které se zapisují na zadní strany jednotlivých čtyřlístků) a výsledek si porovnáte s tabulkou, kde zjistíte, jak moc jste sehraní a dobří v tvorbě asociací.
Asociacemi k vítězství
Čtyřmi slovy! není nijak náročná hra, vysvětlíte ji během chvilky, každý ji okamžitě pochopí a hned se můžete pustit do namáhání svých mozkových buněk. Čím víc vás pak u stolu bude, tím déle vám dohrání hry zabere. Jednak se leckdo může zaseknout ve snaze vymyslet co nejlepší asociace, a jednak týmově rekonstruovat šest čtyřlístků v plném počtu hráčů nějakou chvíli zabere.
Zároveň je tu opravdu o čem přemýšlet a když si dáte tu práci, dokážete vytvořit neprůstřelné nápovědy i ve chvíli, kdy vaše asociace na daný pár tak úplně nesedí. Můžete tu totiž pracovat s vyřazovací metodou.
Pokud máte alespoň jednu naprosto zjevnou asociaci, hráči díky ní bezmyšlenkovitě nasadí jednu nebo rovnou obě související karty. Pak už prostým porovnáváním všech čtyř slov na každé zbývající kartičce povyhazují ty, které vůbec nesedí a vyjde jim konečné řešení.
Ale to opravdu jen za předpokladu, že nad svými asociacemi přemýšlíte a při jejich tvorbě se zároveň koukáte na úplně všechna ostatní slova (tedy 14, po čtyřech na každé kartičce) na vaší destičce, abyste nechtíc nenapovídali i další slova.
A samozřejmě za předpokladu, že vás nepojede ona pátá, náhodně přidaná karta. Bez ní by Čtyřmi slovy! byl až moc jednoduchý hlavolam. Takto hře nechybí koření, kdy se vám do nápovědy leckdy připlete kartička s ještě lepší vazbou a vaše spoluhráče ani na vteřinu nenapadne, že by to mohla být ta zbloudilá karta, která na čtyřlístek vůbec nepatří.
Díky této nepředvídatelnosti se u hry zasmějete a budete překvapení, jak vaše naprosto zjevné asociace nepadají na úrodnou půdu a myšlenkové pochody ostatních hráčů vytvářejí úplně jiné kombinace, které ale k vítězství nevedou.
Čtyřmi slovy! je jako každá taková hra velmi náchylná na herní skupinu, kdy je při vytváření asociací dobré znát své spoluhráče a vědět alespoň částečně, jak přemýšlejí a šít jim asociace na míru. Zároveň tu ale ve výsledku moc nejde o nějaké body, ale o samotný zábavný průběh.
Když krabice lže (a sama si tím ubližuje)
Co je ale velice překvapivé, je rozsah hráčů uvedený na krabici. Ten totiž začíná až na třech hráčích, ale nenechte se tím případně odradit. Hru si úplně normálně můžete zahrát i ve dvou, kdy je ostatně časově nejúspornější – každý si nejprve vytvoří asociace, pak si oba vyměníte čtyřlístky a opět simultánně bez jakéhokoliv čekání rekonstruujete čtyřlístek svého spoluhráče.
Funguje to skvěle, přicházíte jen o další hráče a vrstvu dohadování se s nimi, což ale nemusí být vždy žádoucí a za mě je Čtyřmi slovy! ve čtyřech vyloženě super. A když chcete hrát na body, můžete si dát dvě partie za sebou, sečíst z nich body a porovnat se s tabulkou odpovídající čtyřem hráčům. Naopak v nejvyšších počtech hráčů už se jedna partie může na tento typ hry natáhnout na moc dlouho.
V každém případě je Čtyřmi slovy! dalším skvělým přírůstkem do rodiny slovních her s asociacemi, který má svůj nápad a rozhodně se tak neztratí jak v poličce vedle konkurentů zmíněných v úvodu, tak na samotném trhu.