Deskové hry - pár perel z Essenu
Téma zdroj: tisková zpráva

Deskové hry - pár perel z Essenu

18. 2. 2018 18:01 | Deskovky | autor: Alladjex |

Essen 2017 – Hlídej si záda

Naproti tomu scénář v případě deskové hry je nepoměrně těžkopádnější. Nejenže musíte najít dostatek bláznů, kteří jsou ochotni se znovu a znovu učit nová pravidla. Je také třeba si obstarat klidné místo, nezřídka stůl rozlohy lokálního letiště a zamknout do komory potomky, aby nekradli a nekonzumovali herní materiál. Tyhle všechny komplikace – které ovšem rádi podstupujeme – znemožňují rychlé zhodnocení novinek.

Jenže ono to tolik nevadí. Informace o deskových hrách mají totiž nepoměrně vyšší trvanlivost než v případě produkce barevných pixelů. Často se totiž stává, že hru nejde nějakou dobu po prezentaci na výstavě rozumně či za rozumné peníze opatřit. Deskové hry stále fyzické zboží, které nekoupíte za týden na Steamu ve slevě. Na každý měsíc má i zarputilý sběratel omezený rozpočet, a tak se nákup zajímavých kousků může odkládat i o měsíce či léta. Tohle všechno mi poskytuje bezpečnou zátoku pro moji výpravu mezi pozornosti hodné kousky, které se objevily „už před třemi měsíci“.

deskovky essen zdroj: tisková zpráva

Guards of Atlantis

Podtitul Tabletop MOBA, kterým se vychloubají Guards of Atlantis, musí chytnout za oční bulvy každého, byť latetního fanouška DOTA 2 či League of Legends. Byl jsem silný a rozhodnutý nenechat se zlákat hezkými figurkami ani prvoplánovým podtitulem, který má stoprocentně za cíl zneužít živočišných pudů fanoušků žánru. Stejně jako v hororu jsem se v samém závěru své poutě po výstavě ocitl nedopatřením u stánku Strážců Atlantidy. Prvotinu nového mladého studia Wolffdesign původem z Litvy jsem si za hříšný peníz pořídil. Těžko jsem ale mohl tušit, že hra je opravdový klenot zavalený hromadami běžných deskových her.

Dva týmy se postaví – tedy pardon – posadí proti sobě. Každý hráč si vezme jednoho z nabízených hrdinů, představovaného figurkou a sadou schopností na kartách. Do středu každé lajny si týmy umístí své creepy. A všichni tajně naplánují první akci. V naší první hře následovalo jedno překvapení za druhým: „Ono tam je pushování! A můžu i denájovat! Neskutečný, my sme ho gangnuli!“

Každý hrdina má vlastní sadu schopností. Při postupu na další level si musí hráč vybrat schopnost a vylepšit ji pomocí jedné ze dvou karet. Nepoužitou kartu otočí a využije jako item, který dává bonus například na pohyb či dostřel. Následně nahradí kartu jinou odpovídající barvy. Hráči mají tedy po celou dobu v ruce pět karet a hra se ani v pozdější fázi nezpomaluje. Volba při postupu na vyšší úrovně je poměrně zásadní a určuje tzv. build hrdiny, který se musí přizpůsobovat momentální situaci a poměru sil ve hře.

deskovky essen zdroj: tisková zpráva

Guards of Atlantis jsou excelentní ukázkou brutální destilace předlohy až na esenci, která tvoří jádro zábavy a oblíbenosti, v tomto případě MOBA her. Například creepové jsou přítomní, ale jen stojí. Má-li tým protivníků v lajně méně svých tupých přisluhovačů, další mu zemře. Lajnu lze posunout pouze tím způsobem, že se podaří zlikvidovat všechny soupeřovy creepy.

To vše jen proto, aby se boj a všichni creepové znovuzrodili v další oblasti blíže soupeřově základně. Cílem hry je totiž posunout svoji bandu bojovníků do základny nepřátelského týmu. Díky možnosti zabíjet vlastní figurky se dá posun lajny zbrzdit, uspíšit nebo naopak úplně otočit. Nešikovně postavený hrdina se může právě kvůli pohybu creepů ocitnout na začátku kola v zoufalé pozici odříznutý vlastními jednotkami.

Hra výborně zvládá i nárůst síly hrdinů. Čím má hrdina vyšší level, tím těžší je pro oponenty s ním bojovat. Jenže pořád platí pravidlo mušketýrů: „Jeden za všechny …“ Znáte to. Přesilu neustojí ani sebe silnější protivník. Pokud se navíc hrdinům na nižších úrovních podaří doklepnout nalevlovaného šampióna, dostanou výrazně větší boost. Hře proto nechybí napětí až do poslední chvíle a i tým, který má po dobu hry převahu se musí až do samotného závěru snažit, aby vyhrál.

deskovky essen zdroj: tisková zpráva

Jeden z důvodů, proč stojí hra za pozornost je počet hráčů, který se ke stolu může posadit. Maximum je devět hráčů. Kdo se v deskových hrách pohybuje, moc dobře ví, jak málo her zvládá více jak pět hráčů, aby přitom nešlo o párty hříčku, ale komplexnější zábavu, která se vejde do dvou hodin. Guards of Atlantis ovšem není jen hrou pro kované hráče MOBA her.

Při našich hrách nadšení tryskalo i ze spoluhráčů, kteří o počítačové hře nevěděli zhola nic. Vizuální stránka hry fantastická. Za co ale autory proklínám, je to, že jsem se po dvou letech abstinence musel vrátit k večernímu hraní DOTA. Nešlo to prostě vydržet. Litevci totiž s plnou parádou naservírovali lahodný a nezapomenutelný destilát ducha videoherního žánru!

deskovky essen zdroj: tisková zpráva


Loot Island

Ano jsem zaujatý! Tedy byl jsem. Na hry italské provenience jsem se dlouho díval skrz prsty. Samozřejmě za to může velmi špatná počáteční zkušenost. Nedůvěru zlomil až Agard. Krásná, ale opravdu drsná desková hra zasazená do prostředí severského panteonu. Oblíbená hra potažmo její vydavatel jsou dobrými vodítky, kam se v záplavě stánků na výstavě vypravit.

Italští What‘s Your Game, tvůrci zmíněného Asgardu, přivezli Loot Island. Přiznám se, že jsem byl poněkud zklamán malými rozměry krabice. Očekával jsem strategickou a epickou pirátskou bitvu. Nejdůležitější ovšem je, že všechno zklamání v tomto místě končí, protože herně jde opět o velice zdařilý kousek.

Ve středu herního stolu leží ostrov plný pokladů, který jste se rozhodli do základu vyplenit. Cíl je prostý: nahrabat větší bohatství, než mají ostatní. Vypravit se na hlavní ostrov lze pomocí karet, které se pokládají na jedno z osmi míst rozložených po pobřeží. Nově přikládaná karta musí mít stejnou nebo vyšší hodnotu než ty, co byly položené dříve. Společně s kartou může hráč na políčko dát i svůj žeton, čímž se stává kandidátem na podíl při případném nalezení a dělení pokladu.

lootisland zdroj: tisková zpráva

Žetony má ale každý účastník rabování k dispozici jen tři. Hráčovo nitro tak neustále prochází utrpením při rozhodování, na které políčko dřevěný kotouček položit. V každém kole se totiž vyhodnocují jen dva poklady. Jeden je hlavní a druhý vedlejší. Samozřejmě optimální je být při rozdělování obou pokladů, pokud možno na čelních místech při výběru z vyložených karet lupu.

Přiložení karty do fronty na cennosti není podmíněno jen hodnotou, ale také barvou. Tato dvě kritéria společně s limitovaným počtem žetonů v hráčově držení vytvářejí bohatou melanž možností, blafování a odhadu protivníků, kam a kdy kterou kartu vyložit. Směs je ovšem okořeněná i možností navštívit malé okolní ostrůvky pomocí odhození dvojice karet stejné barvy. Díky efektu na kartě ostrůvku je možné například přemístit svůj žeton na jiné místo či první pozici pro vyhodnocení, přesunout loď, která určuje, jaké poklady se budou vykopávat atp.

Plundrování samotných pokladů má jedno úskalí. Většina cenností je prokletá a při jejich získání si hráč musí vzít i černé kostky prokletí. Během hry je může vesele ignorovat, ale pokud se jich do konce závěrečného pátého kola nezbaví, bude vykoupení krvavé. To buď stojí nemalý finanční obnos, a nebo ti, kteří mají temných kostiček více než 13, jsou okamžitě z vyhodnocení eliminování.

deskovky essen zdroj: tisková zpráva

Nastudovat Loot Island překvapivě stojí nějaké to úsilí, ale pokud čtení pravidel přehodíte na zdatného kamaráda, vstřebat jejich vysvětlení už je bezproblémové. Hra na první pohled působící triviálně skrývá překvapivé množství kombinací i interakce mezi hráči. Pokud ve hrách hledáte mír a lásku, ostrov pokladů asi také není správné místo pro výlet. Pro nás ostatní se jedná o skvělou volbu mezi konfliktními hrami, které nás nezahltí komplikovanými mechanizmy, ale naopak dostatečnou volností i mírou, jak moc se dá škodit protivníkům a sobě dopomoci k vítězství.

Samhain

Druhá italská hra, která finálně zlomila moji nepřístupnost k produkci země ve tvaru kozačky, je Historia firmy Giochix.it. Jejich záliba v historii je nepřehlédnutelná nejen kvůli zmíněné civilizační hře, ale i díky dalším titulům z jejich dílny. Nikoho proto nepřekvapí výprava na keltskou sváteční slezinu Samhain.

Hráči se jako vůdci klanů vrhají do víru zábavy, která má ve dne klidný a v noci divoký ráz. Centrem hry je patnáct akčních karet, které mají právě jednu část denní a druhou část noci. Na některých lze získat suroviny v podobě dřeva, kamene a zlata, na jiných vítězné body. Vaši členové klanu se mohou ucházet o přízeň jednoho z pěti bohů, zařídit návrat kamaráda z podsvětí nebo naopak odeslat na hřbitov kostičku soupeře.

deskovky essen zdroj: tisková zpráva

Pokud se vypravíte na akci se silnějším efektem – například zmíněné pohřbívání členů klanu protivníka – očekávejte návštěvu záludných modrých kostiček, které reprezentují bludičky. Ty představují temné síly a skutky, kterých se dopouštíte. Pokud se rozeberou do poslední a vy se jich obratnými triky včas nezbavíte, padne na vás spravedlivý hněv keltských bohů. Přijdete o členy rodiny, suroviny nebo těžce vydobyté pozice v božských žebříčcích oblíbenosti.

Stejně jako u Loot Islandu se v malé krabičce skrývá překvapivě silná hra, která nabízí někdy až zahlcující množství kombinací a strategií. Zajímavým aspektem hry jsou takzvané multipointy, které zahrnují suroviny, členy klanu i pozice na počítadlech přízně bohů. Multipointy lze mezi sebou vzájemně směňovat či jimi uplácet bludičky nebo akce na kartách.

Akce jsou jednoduché, ale rozmanité. Tyto ingredience spolu s omezeným pohybem členů klanu po kartách akcí vytváří někdy až nebezpečné množství možností, které se před hráčem otevírají. Hra je ale překvapivě svižná a snadno se s jednou partií vejdete do jedné hodiny. Pokud hledáte strategickou, prostorově nenáročnou hru téměř do kapsy, naleznete v Samhaimu magicky přitažlivého společníka. Ovšem pozor, keltští bohové rozhodně nebyli a nejsou žádní altruističtí beránci!

deskovky essen zdroj: tisková zpráva

Něco tu chybí

Znalec se může ptát: „Kde jsou Alien Artifacts?“ Hra protékající hypovým předveletržním motorem. Zajímavý a příjemný kousek asi nezaujal hráče dostatečně. Hra se odpařila z žebříčků i zřetele médií. V přehledu jistě chybí Gloomhaven. Krabici zvící velikosti kontajneru sebou po výstavišti tahal nejeden nadšenec. Navíc se tento RPG bigbox vydrápal na vrchol světového žebříčku deskových her na boardgamegeeku. Jenže hra je u nás i ve světě téměř nesehnatelná. Navíc o hitu sezóny si lze na internetu přečíst milión a jedno pojednání.

A co třeba očekávané zpracování Falloutu od FFG? Hra ještě nevyšla a v Essenu byl k vidění pouze předvýrobní prototyp. Vyprávění o hře by bylo výukou plavání na suchu. Bez vyzkoušení a zahrání lze házet jen prorocká moudra. Navíc Fallout společně s novou Civilizací, která mimochodem také může leckomu v tomto přehledu chybět, vyjdou lokalizované pod taktovkou českého Blackfiru.

deskovky essen zdroj: tisková zpráva

Snad kromě zmíněného Gloomhavenu nevzešel z říjnového Spielu žádný jasný favorit či takzvaný „must have“ kousek. Zcela záměrně jsem se proto v přehledu vyhnul profláknutým kouskům, o kterých se valí neustávající nápor informací. Raději jsem si vzal pod drobnohled hry, které jsou možná mimo hlavní proud, ale rozhodně stojí za pozornost, a navíc nezruinují vaši pokladničku. 

Nejnovější články