Deskové hry ve stylu Master of Orion
Téma zdroj: tisková zpráva

Deskové hry ve stylu Master of Orion

16. 12. 2017 17:30 | Deskovky | autor: Alladjex |

Twilight Impérium 3ed

Soumračné impérium je poměrně vousatý kousek. První edice hry se vyloupla z autorské dílny Fantasy Flight Games už v roce 1997. Tři roky po ní následovala edice druhá, která stále ještě stála spíše na kořenech typických pro americké hry, například od slavné společnosti Avalon Hill. Velká herní režie a tím pádem i herní doba.

Vytrvalá pouť vlajkové lodi vydavatelství FFG ale mířila k jedné z největších hvězd světa deskových her. Tím je Twilight Imperium, třetí edice. Verze z roku 2005 je neskutečným počinem, který koncentruje ty nejlepší vlastnosti her amerického i evropského stylu. Pryč jsou dlouhé herní tahy jednotlivých hráčů. Hra je řízena mechanizmem rolí a kratších akcí, který nemalá část hráčů může znát třeba ze skvělého Puerto Rica.

Pokoušet se popsat TI3 je prakticky nemožné. Hra tak mnohovrstevnatá, poskytující hráčům obrovské množství možností, nedává šanci na detailní rozbor zapracovaný jen do přehledového článku. Pohled na rozehranou partii může být pro leckoho zavádějící. Je totiž velkým omylem domnívat se, že jde primárně o válečnou hru. Boj je esenciální součástí herního zážitku, ale zároveň je zcela rovnocenně doprovázený diplomatickými jednáními, obchodní činností, rozvojem technologií.

deskovky MoO zdroj: tisková zpráva

Nic z toho není jen umělým počítáním čísel a kostiček. Při výměně zboží musíte se svými protihráči opravdu vyjednávat o uzavření obchodní smlouvy. Hlasování v galaktickém senátu často předchází debaty, ale také plané sliby, zcela nepokryté zastrašování či otevřené výhrůžky. Intenzita herního zážitku je někdy až vyčerpávající. Pokud se vám ale podaří najít kvalitní herní skupinu, to, co Twilight Imperium 3ed poskytne, přesahuje – řekněme astronomicky – veškeré zkušenosti z jiných deskových her.

Daní za budování atmosféry i rozsáhlé strategické možnosti, kterými je možné se při hře bavit, jsou rozsáhlá pravidla čítající padesát stran a také herní doba, která začíná na třech až čtyřech hodinách a dá se říci, že nemá horní hranici. I když průměrné partie se pohybují okolo pěti až šesti hodin, osud mě posadil i k seanci trvající přesně polovinu dne, i když dvě hodinky zabrala příprava a vysvětlení pravidel nováčkům.

Píše se rok 2017 a za námi jsou dvě rozšíření k třetí edici TI. Základní hra byla vynikající, přesto se našlo dostatek zajímavých modulů, o které lze vesmírnou strategii obohatit. Ať už to je úprava karet akcí, které opravují některé nedostatky původní osmičlenné sady, nové technologie a lodě specifických vlastností pro každou rasu, zástupci v senátu (vrazi, špióni i elegáni) nebo třeba najímání žoldáků a vesmír plný drobných náhodných událostí a nástrah. Pravidla s rozšířeními nabobtnala do rozměru novely čítající 100 stran. Přesto ti, co expanze okusili, už se k „vanilla verzi“ jen těžko vraceli.

Twilight Imperium 4ed

Píše se rok 2017 a začíná další vesmírná výprava, protože vychází nová edice. Stále pod taktovkou vydavatelství FFG. Nová verze je ale v podstatě dokladem kvalit svého předchůdce. Většina principů z trojky zůstala zachována. Hlavním cílem evidentně nebylo od základu překopat funkční hru a podojit kvalitní značku. Naopak většina novinek je zaměřena na zjednodušení a zpřehlednění herních komponent a mechanismů. Až odehrané hry a bitvy svedené v pangalaktickém měřítku ukáží, jestli se změny projeví na hře samotné pozitivně, či negativně. Jsem ale optimista…

deskovky MoO zdroj: tisková zpráva

Svojí změnou například prošel systém technologií a jejich výzkumu. Zatímco TI trojka se vyznačovala neustálým prohrabáváním balíčku technologických karet, případně průzkumem technologického stromu přetékajícího z papíru formátu A4, čtvrtá edice přichází s barevnými prerekvizitami. Pro postavení Light Wave Deflector stačí tři modré technologie. Které to budou už záleží pouze na vás. Hra se zjednoduší, ale ve skutečnosti se tím mohou otevřít úplně nové strategie a triky při výzkumu technologií.

Podobně sympatických změn doznaly upgrady lodí. Doufejme, že tak odpadnou úpěnlivá kvílení následující po boji: „Já zapomněl, že mám tuhle technologii! Moji želváci ti měli dávat postih při invazi, uááá!!!“ V nové edici jsou na kartě rasy vlastnosti jednotlivých typů lodí předtištěné. Při vyzkoumání určité technologie ovlivňující konkrétní plavidlo příslušnou část herní desky svého národa kartičkou překryjete a tím si plavidlo vylepšíte.

Twilight Imperium ve své nové inkarnaci rozhodně bude stát za hřích, ale pokud máte možnost si zahrát předchozí díl série, rozhodně není třeba čekat. Nepůjde o ztracený čas. Základy pravidel zůstávají zachovány. Navíc nějakou chvíli potrvá, než vyjdou pro letošní novinku rozšíření, která doplní vše, na co jsme z třetí edici už dlouho zvyklí.

Ten, nine, …, three, two, one, Czech

Třetí edice hry se v lokální distribuci sice objevila, ale pouze v původní anglické verzi a opatřit si rozšíření bylo většinou jednodušší z Německa. Časy se ale výrazně mění. Čeština a velikost našeho trhu jsou trvalými bariérami pro plošné lokalizování čehokoliv, deskové hry nevyjímaje. Trh je však natolik vyzrálý, že místním vydavatelům za risk stojí počeštěný náklad velkých počinů, jako jsou Star Wars: Rebelie či Zombicide: Černý mor.

První světélko naděje svitlo spolku přátel Twilight Impéria 12. září. Na Startovači začala kampaň za produkci lokalizované verze Twilight Imperium 4ed. Bohužel kampaň byla po deseti dnech ukončena. Naštěstí Blackfire nehodil laser do geneticky modifikované kukuřice a dohodl na letošním essenském veletrhu možná ještě lepší variantu pro české hráče. Poslední edice TI sice vyjde až se zpožděním – které bohužel může čítat i klidně jeden rok – ale zato už s druhým opraveným vydáním, které by mělo odstranit všechny chyby nalezené v první verzi čtvrté edice.

deskovky MoO zdroj: tisková zpráva

Přestože existuje kompletní fanouškovský překlad TI3, musíte být opravdu velcí nadšenci a hra vás musí až magický přitahovat, abyste se vrhli do víru desítek anglických komponent, aniž byste touto cizokrajnou řečí vládli. S českou verzí se otevře nádherné univerzum soumračného impéria i neagličtinářům. Slibovat si ale lze především rozšíření hráčské základny natolik, aby hledání spoluhráčů nebylo na úrovni úkolů pro Asterixe. Já si svoji partu pro třetí edici musel hledal několik let.

Master of Orion z východu

Je zvláštní, že vousatá strategická značka se v hlavách – ale hlavně srdcích – hráčů celého světa drží jako klíště. Pokud se ani vás nepouští, možná vás potěší, že u nás právě vyšla deskovka s prozaickým názvem Master of Orion: Desková hra. Prvotina dvojice ruských autorů není epickou simulací počítačové 4X strategie. Jde spíše o menší karetní hru, ale popravdě to není vůbec na škodu.

Hra má jednoduchá pravidla, snadno ji vysvětlíte i rozehrajete. V první partii trošku tápete, ale už v druhé sehrávce se orientujete natolik, abyste začali jednotlivé karty kombinovat. Hra nabízí různé způsoby, jak získávat body. Z karet, jejich efektů, útokem na soupeře atd. Ke každé partii je možné přistoupit jiným způsobem. Hráči jsou samozřejmě závislí na kartách, které jim během hry přijdou, ale je tu dostatek mechanizmů, které umožňují využít i karty s nepotřebnými efekty či získat suroviny, kterých máte momentální nedostatek.

Když už zmiňuji suroviny, hra pracuje s třemi zdroji v podobě zboží, armády a produkce. Trojici doplňuje stupnice loajality obyvatelstva. Ta se v první partii může zdát nedůležitá. Později se ale ukáže, jak zákeřné může být zanedbávání spokojenosti populace. Práce s množstvím surovin je nejen klíčová ke stavbě budov a technologií, ale také ovlivňuje počet akcí, které má hráč v každém kole k dispozici, případně snižuje či zvyšuje morálku lidí.

deskovky MoO zdroj: tisková zpráva

Hra u nás vyšla pod taktovkou společnosti Mindok, která letos vydala ještě jednu velmi vyzdvihovanou karetní hrou Mars: Teraformace. Přestože se z makroskopického pohledu jedná o hry sdílející podobné mechanizmy, zaměření je odlišné. Master of Orion je příjemná jednodušší karetní hra, do které se rychle dostanete a snadno se zorientujete v efektech a kombinacích karet. Navíc máte dostatek času i mozkové kapacity věnovat pozornost i akcím ostatních hráčů. Mars je naopak těžkotonážní bratříček, který může trvat i několik hodin a mozek snadno uškvaří jako kabely ve zkratovaném obvodu. Oba přístupy jsou legitimní; oba přístupy jsou funkční. Stačí si jen před hrou rozmyslet, na co máte právě chuť.

Mistři a jejich podrobení

Značku Master of Orion drží v současné době pod svými železnými křídly Wargaming.net. Firma se podle srpnových informací dohodla s Catalyst Game Labs na vydání série deskových či karetních her ze světa „Conquer the Stars“, což je podtitul počítačové hry vydané v roce 2016.

Master of Orion: Conquest má být karetní záležitost pro dva hráče. Hra zatím ještě nevyšla, informací je pomálu a většinu z nich lze načerpat jen z jediného video preview, které zrovna entusiasmem nesrší. Trochu obav sype do rány i reputace, kterou Catalyst Game Labs v oblasti deskových her spíše nemají, přestože jde o vydavatele světoznámého RPG systému Shadowrun. Každopádně jako správný vousatý fanoušek značky si nemůžu pomoci. Nadšeně očekávám cokoliv s nálepkou MoO.

Nejnovější články