Dračí palác
1–4 hráči | 50 minut | Od 8 let | česky, bez textu
Hned na úvod prozradím dvě věci. Dračí palác je hra, která vychází s principu videohry. Druhé přiznání je o tom, že jako hráč klasického původního Mahjongu touhle solitérní verzí naprosto pohrdám. Ale vlastně můžu prozradit i třetí tajemství. Dračí palác je neuvěřitelnou ilustrací kreativity, která vystavěla nad základním banálním mechanismem opravdu povedenou deskovou hru. V následujícím textu už mi proto zbývá vás o tom přesvědčit.
Přestože to nepovažuji za moc pravděpodobné, mohou se najít i tací, co vůbec netuší o čem se tu bavíme a jak kostičková analogie k pasiánsu funguje. Uprostřed stolu leží hromada kamenů ve třech vrstvách. Každý kámen má na sobě symboly a v základu je vaším cílem po dvou je odebírat. To můžete ovšem učinit pouze za předpokladu, že oba kameny mají na sobě zcela identický obrázek.
zdroj:
tisková zpráva
Nové triky
Desková hra ovšem přidává úplně novou vrstvu hratelnosti. Odebrané kameny neházíte bokem do koše, ale umisťujete k sobě na herní plán. Každý z hráčů si staví svoji vlastní dračí vilku a za její kvality dostává body. Ty se dají pořídit několikero způsoby. Po propojení čtyř a více symbolů stejného druhu dohromady se kameny otočí a podle jejich počtu hráč zaskóruje.
Čím větší skupinka, tím je bodů samozřejmě víc. Na prázdné rubové strany se dá stavět znovu, s čímž souvisí umisťování miniatur domečků s prohnutou střechou; typické asijské buddhistické chrámy. Každá svatyně na konci hry přináší body podle výšky, v níž se nachází. Čím výš, tím lépe. Drobný jednobodový bonus pak představuje zkompletování skupiny kamenů se symboly draků.
Vraťme se ale do středu celého dění, úhledně urovnané hromadě kamenů opatřených sedmi druhy symbolů. Mince, bambus, meče a speciální kameny ročních obdob, větrů a draků. V průběhu hry totiž není nutné vždy brát dva identické kameny. Popravdě často to ani není možné. Naopak základní princip spočívá v odebrání jakéhokoliv kamenu z nevrchnějšího patra pyramidy – takové té zubaté mayské – který má alespoň jednu dlouhou stranu volnou.
zdroj:
tisková zpráva
Následně je možné buď přibrat kámen se stejným piktogramem a oba si umístit k sobě na desku, nebo si vzít navíc svatyni, dát ji k sobě do zásoby a opět postavit vybraný kámen. Poslední možnost je vybraný dílek jednoduše na svoji desku nedávat, ale naopak ho dát pryč ze hry a získat jeden mrzký bodík.
Tyto tři akce ještě doplňuje možnost zcela kameny ignorovat a vzít si dvoubodový dračí žeton. Jenže to lze provést až ve chvíli, kdy zbývají kameny jen v prvním nejspodnějším patře. Pokud hráči odeberou předem stanovený počet dračích žetonů, dohraje se kolo a nastává konec hry. Spočtou se body a kdo jich má nejvíc, stává se nejepičtějším dračím vládcem pod sluncem. Samozřejmě než začne další partie.
zdroj:
tisková zpráva
Více draků, více duchů
Středovou stavbu z kamenů je možné postavit různými způsoby. Vedle základní pyramidy si můžete vybrat jednu z mnoha alternativ navržených v pravidlech nebo si vytvořit vzor kompletně vlastní. Je to sice zajímavá možnost, ale za podstatný považuji druhý element variability – karty duchů a draků.
Na začátku hry je možné na stůl vyložit jednu kartu laskavého ducha a k ní přidat kartu s přízní některého draka. Duchové dávají během hry možnost vyžít speciální schopnost. Například jeřáb, duch laskavosti, umožní hráči vzít si i kameny, které mají odhalenou pouze kratší stranu (běžně musí mít odhalenou tu delší).
Schopnost může využít kdokoliv, jen je za to nutné zaplatit odhozením svatyně či kamene ze svého plánu. Už jen odhození špatně umístěného dílku, který blokuje další rozvoj, může být samo o sobě výhodné. Karty přízně draků naopak přidávají do hry nový způsob bodování, který se projeví až na konci hry. Například tmavě zelený drak mravní síly preferuje odloučené svatyně po okraji herního plánu.
zdroj:
tisková zpráva
Asijská krása
I když je základní hra a její mechanismy zajímavá a zcela funkční, právě variabilita karet duchů a draků ji dělá výjimečně zábavnou. Každá partie se díky nim liší od těch předchozích. Díky symbolům na kartách není zařazení nové akce a způsobu bodování žádný problém. Dračí palác je ale zábavný i ve své základní podobě a zejména kvůli naprosto triviálním pravidlům je vstup do něj přívětivý i pro nováčky včetně dětí.
Hra je bez diskuze nádherná. Vyniká krásnou ruční ilustrací inspirovanou asijským uměním akvarelu a perokresby. Přesto nejde o prachobyčejnou kopii starých děl, ale o moderní variaci. Stylizace samotná úplně láká k další partii, podobně jako dortík ve vitríně v prostoru kavárny.
Nadto jsou kameny na poměry deskových her mohutné, těžké a příjemné při hraní. Jediné, co vás tak snadno zaskočí, je váha celé krabice, která rozhodně není v kategorii cestovní. Každopádně z herního i produkčního hlediska má člověk pocit, že za své peníze dostal opravdu vyváženou kvalitu.