Escape Plan
1–5 hráčů | 60–120 minut | Od 12 let | česky, bez textu
Příběhové pozadí hry je prakticky totožné s děním ve videohře Grand Theft Auto V, tedy parta kamarádů se domluví na vyloupení banky, svůj plán úspěšně provedou a následně si užívají života, kterému chybí každodenní pracovní rutina, a naopak přebývá blahobyt. Nicméně nejste úplní tupci, co by okamžitě vše rozfofrovali a akorát tak na sebe upozornili policii.
Svou část lupu jste ukryli na mnoha rozličných místech velkoměsta, následně jste se odebrali do stínů s cílem počkat, až se na celou věc zapomene. Jenže nezapomnělo, policisté chytli vaši stopu a jdou vám po krku se vším, co mají k dispozici. Nezbývá nic jiného, než vzít nohy na ramena a po cestě vybrat co nejvíc tajných schránek se statisíci dolarů.
Takhle jsem si důchod nepředstavoval
V tento moment začíná samotná hra Escape Plan. Hráči už nejsou kamarády, kteří si společnými silami přišli k obrovskému jmění. Teď už jede každý sám za sebe. Každý si chce nahrabat co největší balík peněz a vypadnout z města dřív, než se nadobro uzavře. Ne každému se podaří utéct, tím pádem ne každý hráč dostane na konci hry šanci zjistit, zda ostatní pokořil.
Vyhraje pouze ten, komu se podaří utéct ze spárů policistů s největším obnosem. Naplnění takového plánu nebude žádná sranda se všudypřítomnými policisty a soupeřivými bývalými kolegy. Celá hra se odehrává na ploše pouhých tří kol, během kterých máte standardně jen tři akce. To znamená devět akcí na celou hru, pokud si tedy různými způsoby nepomůžete k dalším až šesti tahům.
Zdůrazňuji to proto, že i když se hra v pohodě natáhne na 2+ hodiny (zejména ve větším počtu hráčů), pocitově nemáte čas vůbec na nic. Cítíte naléhavost celé situace, tlak ze strany policie a soupeřů. Snažíte se vymyslet co nejlukrativnější způsob provedení vašeho každého jednotlivého tahu.
Rozbalení Escape Planu jeho designérem Vitalem Lacerdou
Možností je přehršel a neustále přibývají nové. Město se totiž postupně rozrůstá, každé kolo o další čtyři dílky, které k modulárnímu hernímu plánu přikládají sami hráči. Vytváří tak síť území, která definují pohybové možnosti jejich zastupujících figurek.
Pohyb po městě je jedním z klíčových principů hry. Máte omezený počet bodů pohybu, ale ty neplýtváte na jednotlivé hexy, ale na opouštění a vstupování do oblastí a podniků. Například jedna šedá čtvrť se může táhnout napříč čtyřmi hexy, ale počítá se jako jediné políčko. Jde o zajímavý systém, mnohem zajímavější, než kdybyste se jednoduše hýbali z hexu na hex, jak bývá u her standardem.
Jsou nám v patách!
S pohybem je zároveň spojena největší potíž. Všechny hexy, které při svém úprku z krytu do krytu opustíte, se vám mohou stát osudnými. Musíte se totiž vypořádat s policisty, kteří na nich přesně na vás číhají. Z počátku s nimi nemůžete nijak bojovat a útěk vás stojí nějaké to zranění. Později se ale dostanete k neprůstřelným vestám, najmete si členy gangu na špinavou práci, nebo třeba pořídíte automobil, se kterým jim snadno ujedete.
Spousta činností ve hře vám zároveň zvedá pověst mezi policisty, a když si nedáte pozor, překročíte jednu z několika mezí, tak se na vás chlupatí sesypou ze všech stran. Když vás chytnou, ještě se nic neděje. Vy jen přijdete o pozici pro společníky, tím pádem o mnohé výhody včetně slušného zisku peněz. Policie vám bude dělat vrásky na čele celou hru, ale nejvíc na pozoru se musíte mít v posledním, tedy třetím kole.
Tehdy je totiž vaším hlavním úkolem utéct jedním ze tří možných exitů, přičemž dva se v průběhu hry neprodyšně uzavřou. Utéct můžete kdykoliv, a když se vám to podaří jako prvnímu, vyvoláte na ostatní hráče ještě větší tlak. Nejenže ostatní se na exitu musí vyplatit, ale zároveň v každém svém tahu platí další penále. Když nejsou schopní zaplatit, spadne klec a hra pro ně opravdu končí.
Ti, kteří se dostali na svobodu, mají v podstatě vyhráno, i když vítězem bude jen ten, komu se podařilo odnést nejvíc tašek plných peněz. A peníze se ve hře získávají mnoha a mnoha a mnoha způsoby. Ale pozor, je také velice snadné o ně přijít.
Money, Money, Money
Každá z vašich velmi omezených akcí by měla přinést co největší balík peněz. Můžete navštěvovat podniky, v nichž máte ukryté peníze. Každý hráč drží v tajnosti kartu se všemi podniky a částkami, které si v nich uložil. Ve většině případů jde o vysoké částky, které hráč obdrží až na konci hry a nikomu je do té doby nesděluje. V jiných případech dostanete okamžitý příjem, abyste mohli nakupovat nové vybavení, najímat gangstery a tak podobně.
Nicméně v podnicích není dostatek peněz pro každého. Kdo přijde jako poslední, má smůlu, pokud se nerozhodne utratit jeden z klíčů, který dostane po návštěvě skrýše. Klíče přitom odemykají i schránky na benzínkách, kde můžete najít rozličné sumy peněz včetně nuly. Na benzínce zároveň můžete pořídit kanystry, díky kterým bude váš pohyb v tahu efektivnější. Stejně tak je vám k dispozici metro, helikoptéry a trajekty.
Peníze se po čas hry hromadí, ale také mizí za nákupy všemožných předmětů, a pokud si nedáte pozor, značné částky se vám odečtou i na konci hry – za nevyléčená zranění, za příliš velkou pověst… Přitom až do posledního momentu hry nemůžete tušit, kdo se stane vítězem, když ty největší obnosy drží hráči v tajnosti.
zdroj: Archiv
(Ne)lehký plán útěku
Escape Plan je v jádru velice jednoduchá hra. V jejím průběhu odehrajete jen pár akcí, během kterých se jednoduše pohnete a provedete možnosti cílového pole. Ale kvůli provázanosti mnohých systémů a nepřebernému množství možností jde o velmi komplexní strategii s minimem náhody, která vám skutečně zavaří mozek.
Jen musíte vzít v potaz, že plnohodnotná je až hra tří hráčů. Ve dvou hráčích se používá AI policistka a v sólo variantě dokonce dvě umělé inteligence. Nejlepšího zážitku tedy docílíte ve třech a čtyřech, kdy ještě nedochází k takovým průtahům.
Escape Plan u nás vyšel v češtině, což v praxi znamená jen a pouze přeložená pravidla, která jsou do krabice vložena spolu s anglickými. Komponenty sice neobsahují herně důležité texty, ale názvy společníků, které si najímáte, zůstali v angličtině. Nejde tedy o plnohodnotnou lokalizaci, ale dostatečnou.
Na konec bych se rád pozastavil u zpracování hry, které se řadí k absolutní špičce. V gigantické krabici, která je sama o sobě vyhotovena z mohutného kartonu, nenajdete žádnou odfláknutou komponentu. S dílky mapy byste mohly mohli rozbíjet sklenice, dřevěné figurky jsou potažené grafikou, hráčské desky jsou dvouvrstvé, aby vám na nich umístěné žetony (rovněž z tučného kartonu) nelítali, grafika hry je především funkční, ale rozhodně ne odpudivá.
Tím vším se hra snaží ospravedlnit svou cenu, která je přesto posazena poměrně vysoko. Eura podobného ražení se standardními komponentami vycházejí i na polovinu toho, co po vás vyžaduje Escape Plan a umím si představit, že právě cena bude největší překážkou.
Je to škoda, protože hra nabízí docela unikátní zážitek, který by bylo záhodno doručit co největšímu publiku. Stres z velmi omezeného počtu akcí, policie v zádech, zavírajících se podniků a exitů, snaze mít dostatek peněz na závěrečný únik… To vše vytváří fantastickou atmosféru, při které se cítíte jako při hraní zmiňovaného GTA V. A je to skvělý pocit, který stojí za to opakovat.