Res Arcana
2–4 hráči | 20–60 minut | od 12 let | česky
Věci zvláštní, podivné až mysteriózní. Tak právě těmito se budete zabývat, či spíše s nimi nakládat, v karetní hře Res Arcana. Stanete se uživateli magie, kterým se do rukou dostala slušná sbírka kouzelných artefaktů a jak už to tak v lidské povaze bývá, máte potřebu ukázat ostatním podobně založeným osobám, že jste prostě nejlepší.
Ale pozor. Snadno byste mohli propadnout liché představě, že vaše skutky mají za cíl zničit soupeře salvou fireballů a metáním alchymistických bomb. Kdepak, hraje se na body, dosažení stanoveného počtu hru ukončuje. A další věcí, kterou se hra od podobně laděných kousků liší, je, že funguje bez problémů ve dvou, ale i více hráčích.
Res Arcanu má na svědomí Tom Lehman, velice všestranný designér, jehož konto čítá pestrou škálu deskových her rozličných témat, ale především mechanik. A nejedna z jeho deskovek patří mezi proslavené kousky, například Dobyvatelé vesmíru. Berte to jako doporučení na případné další zkoumání deskografie tohoto tvůrce.
Kouzelné karetní kouzlení
Ale zpátky mezi kouzelníky a alchymisty. Z pohledu pravidel toho není moc, co představovat. Celá hra, pominu-li triviální přípravu, sestává z kol, která se opakují, dokud na konci jednoho z nich alespoň jeden z hráčů nedosáhne na desetibodovou hranici nebo ji nepřekročí.
Na začátku každého kola hráči posbírají suroviny svého mága z kouzelného předmětu a z vyložených artefaktů. Pak se střídají po jedné akci, dokud všichni nepasují. Při pasování si hráč prohodí kouzelný předmět za jiný, lízne kartu a počká, než ostatní dohrají.
Víceméně jde o vlastnost poměrně typickou pro karetní hry: Samotná pravidla jsou jednoduchá, ale krása leží v kombinování a správně načasovaném používání různorodých efektů. A tak se kromě představené pravidlové kostry ještě dočtete, jak fungují ikonky na kartách.
Symbolika ve hře je opravdu vynikající: Srozumitelné symboly a na nich založené efekty karet s minimem textu. Nemusíte se vůbec bát, že byste museli louskat na každém z artefaktů jiný odstavec textu a analyzovat jeho význam s pravidly v jedné ruce, zatímco v druhé byste třímali skripta z matematické logiky.
Při první partii vás počet symbolů možná zaskočí, ale stačí popadnout přehledovou kartu a do všeho vklouznete bez sebemenšího zaškobrtnutí. A pokud by přeci jen přišlo, na konci pravidel najdete detailněji rozepsané způsoby hraní některých komplikovanějších karet.
Artistovy artefakty
Celou dobu tu vypouštíme jen malé jiskérky a barevné čmoudíky. Teď se ale vrhneme na pořádnou magii. Řekneme, co vlastně můžete s těmi artefakty podnikat. Zajímavé totiž je už jen to, že každý hráč má svůj balíček osmi karet, do něhož během hry nic nepřibude, ale zároveň, pokud vám karty dojdou, jednoduše svoje dříve odhozené zamícháte a uděláte si z nich nový lízací balíček.
Asi nejdůležitější akcí ve hře je vyložení artefaktu zaplacením vyvolávací ceny v podobě esencí ohně, života, vody, smrti či zlata. Druhou akcí je použití efektu na některé již vyvolané kartě. To je samozřejmě alfa a omega kvalitní magické strategie, protože jen systematické kombinovaní správných karet vám umožní se dostat přes magickou desetibodovou hranici dřív než ostatní čáryfukové.
Pominu-li doplňkovou akci, kdy odhodíte kartu, abyste si vzali dvě esence, už zbývá zmínit jen místa moci a monumenty. Ty můžete obsadit zaplacením odpovídající ceny v esencích podobně jako při vyvolávání artefaktů z ruky. Karty monumentů jsou ve hře vždy vyložené dvě a po jejich nákupu se z balíčku doplní. Stojí fixní 4 zlata, byť se liší v počtu bodů a následném efektu, který hráči poskytují.
Míst moci je naproti tomu pět a jsou vyložena rovnou od začátku hry. Jsou to takové přerostlé a drahé karty, které cílí především na zisk bodů. Na rozdíl od monumentů ale body nejsou fixní a jejich zisk je navázaný na používání efektů konkrétního místa moci. Což většinou stojí další zdroje. Nestačí tedy jen místo moci koupit, je třeba počítat už dopředu ve své strategii s tím, co na jeho využití budete potřebovat.
Komba a draft, ne jinak!
Postupným nořením do tajů hry se objevují jemné nuance, které dávají zdánlivě banální hře čím dál širší rozměr. Nejenže musíte šikovně řetězit schopnosti karet, ale taky si dobře rozmýšlet, v jakém pořadí je vykládáte. Důvodem je již zmiňovaný balíček každého hráče, který čítá pouhých osm artefaktů. Snadno se vám může například stát, že budete chtít použít efekt některé z karet, který vás nutí odhodit kartu z ruky, ale vy už nic v ruce nemáte, protože vše leží vyložené před vámi.
V balíčku karet ale zároveň leží drobné úskalí základních pravidel. Pro první hru a seznámení můžete použít předvybrané sety artefaktů pro každého hráče, ale v dalších partiích se má osm karet rozdávat zcela náhodně. Zatímco toto může uspokojit víkendové hráče či deskoherního zelenáče, zkušeného harcovníka stolních her snadno rozlítí fakt, že má v balíčku kartu na vykládání draků, ale draka tam nemá ani jednoho.
Proto doporučuji neváhat a po první hře rovnou sáhnout po variantě zmíněné na konci pravidel, v níž se balíčky tvoří pomocí dvoukolového draftu vždy po čtyřech kartách. V této variantě už máte svůj osud ve vlastních rukách, a pokud skončíte s nefunkčním osmikartovým balíčkem, je to jen vaše chyba… většinou.
Je dočarováno
Res Arcana je velké překvapení. Malá hra s velikou magickou duší, která potěší jak jednoduchými pravidly, tak i sympatickou herní dobou kolem půl hodinky. Budete překvapeni, kolik kombinací se dá najít v osmi kartách. Navíc si obsah balíčku oproti jiným hrám docela dobře zapamatujete, aniž byste byli naklonovaní sloni.
Zároveň musím vypíchnout nádherné ilustrace a vůbec skvělé grafické zpracování, navíc s dřevěnými žetony pro esence nachystané v sympatickém organizéru. Na závěr ještě můžu přidat dobrou zprávu, že ti, které hra zaujme, se mohou těšit na rozšíření, jehož české vydání firma Blackfire už přislíbila.