Sorcerer
2–4 hráči | 30–90 minut | Od 14 let | anglicky, hodně textu
Příběh ale v tomto momentě nekončí, prolíná se samotnou hratelností. Středobodem všeho je totiž hráčův grimoár, balíček kouzel, který na rozdíl od mnoha karetních her nedostanete ani kompletně sestavený ani jej nemusíte splétat z široké nabídky kartu po kartě.
V Sorcererovi si svou knihu kouzel pro každou partii sestavíte ze tří částí. Deseti karet postavy, člověka, který nějakým způsobem propadl temné magii. Dvacítku karet vaší pokrevní linie; boha, démona či temné síly, která vám propůjčuje magické schopnosti určité povahy. Nakonec zbývá deset karet lokace, v níž přebýváte. Tyto tři části vám nakonec dají i vaše jméno. Například „Tegu, The Necromancer of The Hanunted Forest“.
Sorcerer v základu přichází se čtyřmi postavami, čtyřmi pokrevními liniemi a čtyřmi balíčky prostředí. Samozřejmostí je to, že každý balíček má svoje specifické vlastnosti. Zmíněný Necromancer umí pracovat se hřbitovem, povolávat služebníky zpět z již odhozených karet. Kult Hellfire plný démonů, proklatců a temných rituálů vyvolává oheň a zaplaví protivníky v jeho spalujícím žáru.
Tegu, pán bolesti umí oslabit nepřítele, ale klidně i své miniony, pokud to poslouží jeho záměrům. Miselda, jejíž duše prodlévá v temných mořských hlubinách, dokáže vyvolat hrozivé vodní bytosti a ochromit schopnosti nepřátel. Pokrevní linie dávají celému balíčku hlavní tvar svými unikátními a specifickými schopnostmi. Karty postavy a místa pak dotvářejí celkové obrysy, protože obsahují víc obecnější karty, které přinášejí do hry různá posílení, práci s grimoárem a hřbitovem.
Přesto má pouhá záměna jedné ze tří složek balíčku výrazný vliv na vaši herní strategii, ale také na dynamiku partie. Některé části se zaměřují na brutální a rychlé zabíjení, jiné naopak potřebují čas, aby soupeřovy bytosti pomalu, ale systematicky udolaly. Celkový obraz nakonec dotváří ještě trojice schopností. Každá část balíčku – linie, postava i místo - má hlavní kartu, kterou do svého balíčku nezamícháte. Naopak všechny tři vyložíte před sebe. Karty představují schopnosti vašeho avatara, které můžete používat na bojišti, kde je avatarova figurka přítomna.
V jednoduchosti je krása
K čemu ale grimoár slouží? Svého soka potkáváte v ulicích a čtvrtích viktoriánského Londýna. Mezi sebe vyložíte tři desky bojišť. O nadvládu nad každou z nich svedete boj, ale jen ten, komu se podaří zvítězit nad dvojicí z nich, odchází jako vítěz. Základní koncept hry je překvapivě velice jednoduchý. Pominuli servisní přípravou fázi, hlavní část spočívá v tom, že každý z hráčů má k dispozici šest akcí.
Během nich může vyvolávat své miniony, sesílat na ně posilující kouzla či naopak oslabit bytosti soupeře nebo vyvolávat kouzla s jednorázovými efekty. Během této fáze k žádnému otevřenému konfliktu nedochází. Boj totiž probíhá až poté, co hráči odehrají svých šest akcí. Bojuje se postupně v každé ze tří čtvrtí tak, že zaútočí minion jednoho hráče a pak vyrazí do protiútoku protivník.
Zranění, které bytosti uštědří, mohou zranit nejen protivníkovy pomocníky, ale mohou řekněme narušit převahu nad daným bojištěm. Pokud počítadlo na protivníkově stupnici dosáhne hodnoty dvanáct, v dané čtvrti jste zvítězili a další boje zde již neprobíhají. Kdo takto obsadí dvě čtvrti, vyhrává celou partii.
V samotném boji samozřejmě rozhoduje taktika a plánování. Nicméně jsou zde přítomné i kostky, které mohou vaší strategií slušně zamávat. K dispozici jsou naštěstí i žetony, díky kterým můžete provádět přehozy. Pokud vám ale není štěstěna nakloněna, není vám ani sebelepší strategie nic platná.
Někdo to může považovat za mínus, ale Sorcererovi se podařilo do deskové hry úspěšně zakomponovat pocity z wargamingu, kdy bez dobré strategie zvítězit nemůžete, ale jako ve skutečném boji, neexistuje stoprocentní pravděpodobnost, že vše vyjde tak, jak jste si to naplánovali. Jediné, o co se můžete snažit, je naklonit si pravděpodobnost na svoji stranu tím, že házíte více kostkami než soupeř, nasyslíte si žetony na přehozy atp.
Ďábel se skrývá v detailech
I když jsem samozřejmě pominul velké množství detailů, jako třeba práci s energií a cenu vyvolávání karet, pravidla jsou v jádru opravdu tak triviální, jak jsem předestřel v předchozích odstavcích. Ze tří částí sestav balíček, zamíchej, zahraj šest akcí, bojuj a pokud si nevyhrál či neprohrál, vrhni se na další plánování akcí a boj.
Kdo má zkušenosti s karetními hrami, moc dobře ví, že krása a bohatost hry tkví často právě v tom, že kostra základních mechanismů je jednoduchá a funkční. Na ni je následně nabalen pružný a ohebný systém kombinací, efektů a schopností konkrétních karet. A podobně je tomu tak i u Sorcerera. Pokrevní linie Keepers of Progeny například pracuje s počítadlem krve, takoví templářští vampíři.
Krev získávají skrze svoje miniony i kouzla a ta jim zprostředkovává zvláštní schopnosti pro boj i mimo něj. Jedná se o jedno jednoduché pravidlo nad rámec základních principů, ale samozřejmě výsledkem je zcela odlišná hratelnost než u ostatních pokrevních linií. Pro každou hru ve dvou si tak stačí projít jen dva tři nové detaily, které vysvětlují funkci karet v balíčku a není nutné se učit desítky různých pravidel najednou. Všechny efekty se tak naučíte bezbolestně až v průběhu jednotlivých partií.
Díky tomu, že je balíček složen jen ze tří částí, z nichž každá obsahuje podobný druh efektů a navíc některé karty se opakují ve více exemplářích, není těžké se během jedné partie zorientovat a rychle začít objevovat drobná komba a synergie. A pokud se vám balíček omrzí, není nic snazšího než si během minutky namíchat nový koktejl, který vám přinese nové zážitky a hlavně výzvy.
Variabilita
Co se variability samotného složení grimoáru týče, řečí matematiky je jich čtyři na třetí, tedy 64. Může se to zdát hodně. Jenže vhledem k tomu, že hra je opravdu zábavná, navíc určená zejména pro dva hráče, díky čemuž není problém najít spoluhráče, a herní doba je poměrně krátká – mezi půl hodinou až hodinou a půl, není problém odehrát během večera několik partií.
Snadno ve vás může vyklíčit pocit, že se grimoáry trochu opakují. Dobrá zpráva je, že White Wizard Games chystají vydání dalších expanzních balíčků obsahující dodatečné pokrevní linie, místa či charaktery. Ve skutečnosti už jich několik existuje a je odladěných a dokonce vydaných, jenže většina z nich jsou exkluzivní pro ty, kdo hru podpořili v průběhu kickstarterové kampaně. Naštěstí trojice balíčků je otevřena i pro běžný prodej a měla by na trh přijít v průběhu podzimu. Pokud si vynásobíte pět krát pět krát pět, dostáváte téměř dvojnásobný počet kombinací než je součástí základní hry.
Ale máme tu ještě jednu výbornou informaci přímo od autora Petera Scholtze. Letos v říjnu, konkrétně v průběhu výstavy Spiel 2019 v Essenu, by měla vyjít kooperativní varianta pro 1 až 4 hráče. Měla by vám k tomu stačit základní krabice Sorcerera doplněná jen o karty bossů.
Grafika na úrovni
Nikoho nepřekvapí, že je v karetní hře se zamíchaným balíčkem přítomná náhoda, kterou Sorcerer ještě rozmnožil pomocí kostek. Přestože si v některých partiích budete připadat, jako by vás někdo proklel, z dlouhodobém pohledu jsou jednotlivé kombinace grimoárů neuvěřitelně vybalancované a opravdu záleží především na vás, zda vytěžíte z kouzel i schopností avatara maximum. Bojovat musíte až do samotného závěru, protože nic není nikdy stoprocentní a prohraný boj o některou ze čtvrtí se může chytrými kombinacemi i trochou toho štístka snadno otočit na vaši stranu.
Jednoduché mechanismy i napínavý průběh doplňuje navíc naprosto fantastické grafické zpracování hry. Špičkové ilustrace z dílny slovenských a českých grafiků, které Peter kolem sebe seskupil. Každá frakce má osobitou vizuální podobu. Bez debaty se jedná o jednu z nejhezčích deskových her vůbec. Vysoká produkční hodnota se dotkla i samotných herních komponent včetně krabice s potiskem i uvnitř víka a praktickým bytelným insertem.
Rád bych upozornil i na košatý příběh, který autor pro hru vytvořil, ale k němuž není úplně jednoduché se dostat. Příběhy čtyř postav najdete z boků krabice, příběhy týkající se pokrevních linií najdete na konci pravidel, celkový obrázek o tom, co se děje hledejte na stránkách původní kickstarterové kampaně a autorovo nadšení a ponoření do příběhů si budete muset vyzobat a zažít v rozhovorech, které jsem s ním absolvoval během výstav v Essenu.
Sorcerer je nádherný deskoherní počin, z něhož je cítit obrovské úsilí, které do jeho vzniku bylo vloženo, ale navíc se promítlo i do skvělé hratelnosti, která se mění s každou partií i s každým soupeřem. Přestože první vydání se okamžitě vyprodalo, je hra nyní už opět v prodeji a její celosvětový úspěch napovídá, že by nemuselo jít o poslední vyprávění z tohoto nádherného, i když temného světa. Minimálně nás na podzim čeká zmíněná kooperativní verze a rozšiřující balíčky. Já sám bych si přál, aby to tím ale neskončilo, ale naopak začalo.