Divukraj: Dálava – recenze barevné říše plné roztodivných tvorů a staveb

Divukraj: Dálava
1-4
40-80 min.
10+

24. 10. 2024 17:00 | Deskovky | autor: Martin Pelíšek |

Neobvyklý rozruch vzbudila informace kapitána Červíka o tom, že se blížíme k neobydlenému ostrovu, který je od nás vzdálený asi deset námořních mil. Vyhlédl jsem z okna kapitánovy kajuty a uviděl tu krásu pod tíhou zapadajícího slunce. Písečná pláž se rozprostírala všude, kam jsem dohlédl. Úžasné stromoví v pozadí vypadalo jako hustý les podobný tomu z naší vesničky v Lískovci. Naše dřevěná galeona tiše připlouvala k tomuto místu a vesele se pohupovala na vlnách klidného moře. Pro nás objevitele začíná nová kapitola. V hlavě mi už zněla píseň plná hojnosti a veselí. Vzal jsem pergamen, který jsem nosíval u sebe a zapsal první název ostrova, Dálava.

A tak to všechno začalo. Dostal se mi do ruky titul, který dovede na první pohled zaujmout svou barevnou paletou, která lahodila mému oku už při vydání původní hry Divukraj. Andrew Bosley, který ilustroval Divukraj a Jacqui Davisová, která stojí za Dálavou, zkrátka umí vdechnout hře skvělé barvy a život.  Zaměňte lidský svět za zvířecí a zmíněným ilustrátorům vložte do ruky kouzelné štětce a dostanete barvami překypující svět, který souzní ve všech směrech.

Původním vydavatelem hry Divukraj: Dálava je Starlight Games a na český trh nám titul přineslo vydavatelství Rexhry, které stojí i za vydáním zmiňované předlohy. Hru jako takovou odehrajete zhruba do hodiny, ale pokud vás bude plný počet čtyř hráčů, počítejte spíše s devadesáti minutami. Alespoň tak vypadali naše večerní seance s přáteli. Pokud budete hrát ve dvou, hra příjemně ubíhá a většinou jsme to stihli do čtyřiceti minut. Uváděný věk 10+ považuji za adekvátní.

Vyplouváme!

V Dálavě máte v zásadě jednoduchý úkol – po dobu čtyř ročních období se snažíte získat více bodů než vaši soupeři. Jedná se tedy o kompetitivní titul, kde hrajete proti sobě. K získávání vítězných bodů přitom vede několik cest, ale samotné vyhodnocení se provádí až na konci hry.

Divukraj: Dálava zdroj: Vlastní foto autora

V průběhu těchto kol posíláte své pomocníky na výpravy, ze kterých si můžete přinést nejrůznější suroviny. Ty využijete ke stavbě různorodých budov nebo poskytnutí zaměstnání nejrůznějším zvířecím povolání ve vašem městě. To totiž každý hráč na ostrově buduje. Stavby i řemesla jsou ve formě karet, které si budete moci dobírat, odhazovat nebo vykládat výměnou právě za nasbírané zdroje nebo za poklady nalezené při průzkumu ostrova.

Karty jsou různého druhu a typu. Máte zde karty s jednorázovým bonusem, s bonusem při splnění určité podmínky nebo třeba ty, které vám umožní posílat svoje pomocníky na místa, kam ostatní hráči nemohou.

Všichni hráči mají zpočátku stejný cíl – vybudovat funkční město, které vám pomůže prosperovat a vytěžit maximum z vyložených staveb a vašich věrných zaměstnanců. Korunku tomu dávají ty karty, jejichž efekt se uplatní až na konci hry.

Hodně záleží na tom, jakou strategii zvolíte a s čím disponujete na ruce. Ač se to nezdá, není to jen o budování vaší zvířecí kolonie. Existují karty, které vás odměňují za různé oblasti. Když se na tyto oblasti zaměříte, je velká pravděpodobnost, že získáte body, kterými spoluhráče přinejmenším překvapíte. Otázkou však zůstává, jaký bude výběr karet ať už na části herní mapy, nebo v režii samotného dobrání.

Díky různým druhům karet se jejich efekty mohou příjemně kombinovat a může tak dojít k silným interakcím. Tím je zaručena i vysoká variabilita hry. Nikdy nehrajete úplně stejně jako posledně, za což si hra jednoznačně zaslouží palec nahoru. Nicméně je třeba pamatovat na to, jak vaše město budujete. Několikrát se nám stalo, že jsme zapomínali na spouštění efektů samostatných karet nebo průzkumných misí.

Lovcem pokladů snadno a rychle

Další prvek, který mě zaujal a je dobře řešený, je získávání pokladu z průzkumu. Tyto truhličky mají dvě funkce a nejednou budete před volbou, zda využít tu či onu. Respektive buď si je necháte do konce hry, protože vám přinesou vítězné body, nebo je vyměníte za jakoukoli surovinu, jako takový žolík.

Opatřování těchto komponent je řešené posuvem po stupnici objevování, která připomíná závod s časem. Když ji  nebudete řešit, může se lehce stát, že vaši soupeři vám utečou. A to jen díky tomu, že plní podmínky tohoto posunu. Platí totiž, že čím častěji se posouváte, tím získáváte více bodů a cenných truhel.

Průzkum probíhá každé kolo a je spjatý s vykládáním karet za splnění určitých podmínek. Ty jsou pro každé kolo dvě – když splníte jednu, posunete se v průzkumu o jedno pole, když splníte dvě, jdete o dvě.

Tenhle prvek je dobré nepodceňovat a je nutné kontrolovat soupeře. Nejsou zde škodící karty, které by například lodičku, se kterou průzkum provádíte, mohli posouvat zpět po stupnici. To však nemění nic na tom, že tento počin se autorům povedl.

Je zde ještě jedna možnost, jak zavařit soupeřům před konečným vyhodnocením. To však za předpokladu, že máte ještě volného pomocníka, kterého můžete vyslat do centra pro ohodnocení vašeho města. K tomu většinou dochází až v posledním kole, kdy disponujete dostatkem vyložených karet a splňujete tak předpoklady pro udělení ocenění.

Divuplavba

Tolik asi ke hře samotné. Co se týče pravidel, jedná se o nenáročný titul. Celkem na vás čeká pět stránek doplněných o ilustrace s příklady možných nejasností. Zbylé stránky se věnují přípravě hry, příběhovému úvodu a je tu i mapka Divukraje. Překvapila mě její rozlehlost, než jsem si uvědomil, kolik rozšíření má původní hra. Na poslední stránce pravidel je seznam změn oproti původní verzi, ze kterých pravidla pro Dálavu vycházejí, ale nějaké vyloženě zásadní a převratné změny nečekejte, zážitky jsou si velmi podobné.

Součástí hry je také insert s pytlíčky na jednotlivé komponenty. Líbí se mi dřevění pomocníci ve tvaru zvířátek, kde máte bobry, kraby, kachny a papuchalky po šesti kusech. Nachází se zde i maják, který si můžete sestavit a odložit si na něj vaše dřevěné kamarády, které si v průběhu hry dobíráte. Po produkční stránce je hra povedená včetně herní mapy, na kterou dáváte většinu komponent. Kartonové díly jsou standardní a karty samotné jsou z příjemného materiálu, které doplňují milé ilustrace.

Vzato kolem a kolem je Divukraj: Dálava osvědčená rodinná zábava, která potěší jak mechanismy, tak vizuálním zpracováním. Fanoušci původní hry si užijí nové prostředí s několika obměnami, ostatní mohou Divukraj klidně vynechat a rovnou naskočit na Dálavu, která nabízí obdobný zážitek.

Divukraj: Dálava
1-4
40-80 min.
10+

Dálava je příjemná rodinná hra s pěknou grafikou a produkční stránkou. Zabaví na spousty večerů a nikdy nebude úplně stejná díky rozmanitosti karet. Prvek průzkumu nutí hráče sledovat ostatní, aby nezůstal pozadu. Interakci s ostatními ale jinak nenabízí. Je nutné mít na vědomí, co ve městě buduji a nezapomínat na efekty, které se aktivují po splnění podmínek. Jinak se hráč připravuje o důležité body, které mohou být na konci partie rozhodující.