Vallhalla
1–6 hráčů | 30–60 minut | Od 13 let | anglicky, středně textu
Łukasz nejenže hry tvoří, on je rovněž vydává ve své společnosti Go on Board a letos v Polsku dokonce rozjel crowdfundingovou platformu Zagramw.to, přes kterou zafinancoval polskou verzi Valhally. 2700 hráčů se z kraje roku složilo na úctyhodné 3 miliony korun a v těchto dnech k nim putují ještě teplé kopie z tiskárny.
Obrovský zájem Poláků znamenal jediné – dostat hru i do světa. Proto se tento čtvrtek rozjela kickstarterová kampaň, která bleskurychle vybrala svůj cíl 20 tisíc dolarů a v době psaní článku je už na trojnásobku. Mně se dostalo té pocty seznámit se s anglickou verzí hezky zblízka s předstihem, a proto vám zde mohu předat své velmi nadšené dojmy.
Čím méně pravidel, tím více zábavy
Když se ke mně Valhalla vezla velmi nespolehlivou doručovatelskou službou (nebudu jmenovat, i když je to lákavé), nevěděl jsem, co čekat. Hry z Łukászova portfolia sice neznám, ale dle hodnocení nejde o vyložené pecky. Proto nemohlo být mé překvapení větší. Valhalla je dílem, které by Łukásze mohlo vytáhnout do světel slávy. Může za to spousta faktorů, ale předně jednoduchost pravidel, dobře zvládnutá náhoda v kartách i kostkách, a parádní ilustrace.
Valhalla se nehraje na žádná kola. Až šest hráčů se jednoduše střídá v tazích, ve kterých provádějí jen jednu ze čtyř nabízených akcí, načež si doberou novou kartu do ruky. Dvě akce vám umožňují vykládat nové vikinské válečníky na svou desku hráče, pomocí další akce útočíte na ostatní hráče u stolu a čtvrtá akce vám pomůže s doplněním karet na ruce. Jednoduché a snadno zapamatovatelné.
Máte málo karet na ruce? Doberte si. Máte málo válečníků před sebou? Zahrajte nové. Je jich už dostatek? Zaútočte! Zní to až moc triviálně, ale z herního hlediska nejde jen o bezmyšlenkovité doplňování nedostatků. Každá z akcí je velkým rozhodnutím, jelikož máte jen jednu a kdykoliv se můžete stát terčem jiného hráče.
Samostatně přikoupitelná figurka pro mód King of the Hill. Nepotřebujete ji, ale chcete...
Za Ódina!
Jádrem Valhally je útočit, útočit a útočit a při tom umírat, umírat a umírat. Jak už název napovídá, chcete se za každou cenu dostat do Valhally, což zde představuje hlavní přísun vítězných bodů na konci hry. Neúspěšný útok na soupeře prakticky nic neznamená. Vikingové umírají jen tehdy, jsou-li přítomni u vítězství. A jen v takovém případě smějí usednout u dlouhého stolu plného nepředstavitelných dobrot tam nahoře.
Ale to, že vaši Vikingové jdou do boje, ještě neznamená, že dostanou příležitost k útoku. Musí se totiž nejprve vybavit zbraněmi. Každý válečník (a kromě Vikingů to mohou být i ledoví obři) potřebuje předepsané zbraně. Někdo chce jen jeden luk, jiný meč se štítem, a další se neobejde bez sekery, kopí, a pro jistotu dvou mečů.
Všechno to jsou symboly na kartách, které vám musí padnout na kostkách. Standardně házíte šesti kostkami, ale různé bojové karty vám mohou vypomoct. Pokud vám napoprvé nepadnou potřebné zbraně, můžete několikrát přehodit libovolným počtem kostek. Za každý přehoz ale zaplatíte nemalou cenu – jednu z kostek. Čím více přehazujete, tím méně máte kostek k dispozici a logicky aktivujete méně válečníků. Ale třeba aspoň nějaké.
Aktivovaní válečníci spolu s některými kartami dají dohromady bojové číslo, kterým se snažíte přebít soupeřovu jednotku nebojácných vousáčů a drsných ženštin. Soupeř se brání úplně stejným způsobem a vítěz je následně odměněn vysláním svých jednotek do Valhally. Pokud navíc vyhraje útočník, vezme soupeři jeden z jeho čtyř štítů. Ty dávají body navíc, ale také slouží k ukončení hry.
Zkrocená náhoda
Přehazování kostek a hraní podpůrných karet slušně eliminuje náhodu, nicméně vždy musíte počítat s tím, že kostky jsou mrchy. Naštěstí dobírání ze společného balíčku karet nezávisí na vrchní kartě. Kdykoliv si dobíráte kartu, ať už jako svou akci nebo pokaždé na konci svého tahu, podíváte se na vrchní dvě z balíčku, jednu z nich si ponecháte a druhou zahodíte.
Tímto způsobem se brzy doberete poslední karty v balíčku, což rovněž zapříčiní konec hry. Valhalla je svižná karetka, jejíž délka sice roste s počtem hráčů, ale naštěstí nikdy nejde o celovečerní záležitost. Rychlost hry je plně v režii hráčů. Pokud jste na koni a chcete hru urychlit, stačí hodně dobírat karty nebo dokola útočit na jednoho hráče a připravit ho tak o všechny štíty. Opačným přístupem hru zbrzdíte.
Útok v plném proudu. Borce vpravo už aktivovat nepůjde.
I když je Valhalla free-for-all, většinou z tohoto důvodu nechcete útočit na jednoho hráče opakovaně. A často ani nemůžete. Nejde totiž zaútočit na hráče bez jednotek, a pokud v souboji vyhrajete, přijdete o všechny aktivované válečníky, takže vás čeká nové budování armády. Je to velice zajímavý prvek, protože po úspěšném útoku se okamžitě stáváte snadnou kořistí pro ostatní.
Ve svém tahu totiž dokážete vyložit pouze jednoho libovolného válečníka, nebo dva, jejichž počet zbraní je nižší nebo roven třem. Maximálně můžete mít čtyři válečníky, ale když vykládáte jen jednoho/dva za tah, jste snadnou kořistí pro připravené hráče.
Celá partie se tedy skládá jen z dobírání a hraní karet a následného útočení s nimi, ale řešíte u toho tolik dilemat. Válečníci mají různé schopnosti doplňující se navzájem. Někdy jsou silnější, když proti nim stojí jednotka z určitého klanu. Jenže máte prostor jen pro čtyři a je těžké rozmyslet, zda se opravdu vyplatí poslat všechny do Valhally. Leckdy tak neaktivujete všechny a necháte si nějaké do obrany.
Zleva: sada přikoupitelných kostek, standardní žetony hráčů, kostky v základní krabici, přikoupitelná podložka
Sluší se podotknout, že když souboj vyhraje obránce, váš štít si nevezme a má volbu v tom, koho pošle do Valhally. Zkrátka a dobře nechcete prohrát, protože soupeři dáte nemalou výhodu, na kterou se z pozice útočníka nikdy nedostanete.
A je tady Ragnarök
Jakmile tedy některý z hráčů přijde o všechny své štíty, nebo se dobere balíček karet, nastává konec hry. Každý hráč ještě odehraje jeden plnohodnotný tah, po kterém nastane bájný konec světa Ragnarök. Během něj dojde k masivní bitvě všech hráčů. Všichni útočí najednou s tím, co zrovna mají před sebou, přičemž si nevybírají svůj cíl. Jde jen o to poslat poslední muže a ženy do Valhally.
Následně se jen sečtou body a určí vítěz. Čím mocnější bojovník (větší bojové číslo a více zbraní), tím větší je jeho hodnota ve Valhalle. Další vítězné body získáte ze štítů sebraných ostatním hráčům a ze štítů, které jste dokázali uchránit. Vítězí hráč s nejvíce body.
Musím říct, že mě Valhalla opravdu příjemně překvapila. Nejen svou jednoduchostí a chytrostí mechanismů, které jsou mezi sebou přirozeně provázané, ale i kvalitou zpracování. Karty jsou velké a z dobrého materiálu, kostky jsou sice moc lehké, ale zato detailně gravírované, desky hráčů tvoří poctivý karton.
Co mi ale nejvíc bere dech, jsou ilustrace. Ano, jsou takové šedivé a zdánlivě se opakující, ale první pohled může klamat. Barevná paleta krásně dokresluje atmosféru a podíváte-li se pořádně na dvě „totožné“ ilustrace, zjistíte, že se liší. Jeden a ten samý Viking v jednom případě třímá sekeru, ve druhém dva meče a má na zádech štít.
Ilustrace zkrátka ctí mechanismy hry. Funkční prvky, kterými jsou požadované zbraně na kostkách, jsou promítnuty do obrázku. Jde o malinký detail, který ale vykouzlí úsměv na tváří a nutí vás pozastavit se nad každou jednotlivou ilustrací.
Zleva: základní hra, rozšíření v základní hře, obsah deluxe edice.
Když základ nestačí
Łukasz Woźniak vytvořil velice povedenou hru, kterou odmítám dát ze stolu i z ruky. To proto, že je v ní tolik věcí k objevování. Základní hra nabízí opravdu hodně obsahu. Vůbec jsem se například nezmínil o jarlech. Těch je v krabici 25 a vždy si berete jen jednoho pro sebe, který vám dává bonus do celé partie.
Jenže Valhalla je poměrně zvláštní případ. Díky polskému crowdfundingu se odemklo celkem šest rozšíření. A světe div se, ty jsou v případě anglické verze součástí základu za velice příjemných 46 dolarů (tisícovka)! Jakmile vám přestane stačit už tak dost bohatý původní základ, můžete si hru pořádně okořenit.
Karty Lokiho klamství přidávají pravidla odměňujíc hráče v případě prohry v souboji. Pak jsou tu karty Thorovy podpora, jimiž můžete pomoct jinému hráči v souboji, a pokud vyhraje, dostanete odměnu. Základní balíček můžete rozšířit o 40 karet Valkýr, které vám garantují další vítězné body, když válečníky posíláte do Valhally za určitých podmínek (třeba v doprovodu Vikinga z jiného klanu).
zdroj: Archiv
Představení hry Valhalla v BoardGame Clubu #6 v čase 32:20.
Další 40 karetní balíček hru obohatí o trpaslíky, kteří si pořádně pohrají se soupeřovo armádou. Je zde mód King of the Hill, ve kterém získáváte body, pokud jste dlouhodobě neporaženi (k sledování pokroku slouží karty, ale můžete si přikoupit krásnou figurku, kterou můžete vidět výše).
Dále je zde možnost týmového hraní a myslelo se i na sólisty, kteří si to rozdají třeba se samotným Fenrirem. To vše obsahuje základní krabička hry a věřte mi, je toho mnohem víc než dost. Ale tím to samozřejmě nekončí. Kickstarterová kampaň nabízí ještě deluxe edici, ve které najdete další zásobu karet s ohnivými obry, novými jarly a Ódinovým požehnáním vylepšující vaše jarly.
A do toho jsou tu klasické stretch goaly, které přidají ještě další záplavu možnosti. Uf. Jenom to všechno vyjmenovat mě stálo takové energie… Jak to celé shrnout? Valhalla je prostě a jednoduše krásná hra, v níž se poměr ceny a výkonu vyzdvihuje vysoko nad ostatní projekty. Je to hra, která vám vydrží na desítky, ale klidně i stovky partií. A bude to sotva stačit na vyzkoušení všeho. Sám za sebe si přeji, aby tento titul nakopnul Łukaszovu kariéru. Má talent, skvělé nápady a dává nám víc, než si zasloužíme. Jsem velice zvědavý na jeho další počin.