Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda – recenze rozšíření pro ostřílené písečné veterány
Recenze zdroj: Vlastní foto autora

Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda – recenze rozšíření pro ostřílené písečné veterány

Název:
Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda
Počet hráčů:
2-4
Herní doba:
120 min.
Čeština:
ano
Věk:
14+
Detail hry

5. 2. 2025 17:00 | Deskovky | autor: David Navrátil |

Když na podzim dorazila na trh Duna: Válka o Arrakis, byla to událost – obří kickstarterovka, která si chtěla vyšlápnout na velikány typu Star Wars: Rebelie a Válka o Prsten. Jak už nejspíš víte z mojí recenze základní hry, přinesla skvělý zážitek a odnesla si štempl Zásah! Ale aby to na startu neměla tak těžké (a sběratelé lehké), vybavili ji ve vydavatelství Asmodee ještě doprovodem v podobě rozšířeKosmická gilda. Tomu se teď podíváme na zoubek a řekneme si, co dělá s téměř perfektní základní hrou a zda ho nutně potřebujete.

Hromada plastu

Těm, kterým připadalo, že je v základní hře málo figurek, zavírá Kosmická gilda velmi razantně ústa. Dva obří maxitrajlery gildy, pro každou stranu jeden; dvakrát po třech vesmírných fregatách; a k tomu dvanáct figurek, jejichž loajalita je na prodej (rozuměj: lze je najmout za obě strany, pro rozlišení pomůžou gumové kroužky pro podstavce).

Pokud si kontrolujete komponenty, nejspíš vás zarazí, že ty rudé mrchy mají zase něco navíc. Ano, lichá figurka je nový velitel, navigátor gildy, jemuž do hry mu pomohou speciální karty, které se přimíchají do balíku uzurpátorů. Ruce si ušpinit nehodlá, místo toho putuje po polích určených pro ornitoptéry a karyoly a pomáhá ze vzduchu.

Obě strany dostanou ještě další nové karty oživující balíčky ze základu. Výčet komponent uzavírá trojdílná deska, po které putují maxitrajlery a shromažďují se na ní přepravované posily. Přidá se z jedné strany herního plánu a indikuje časování příletu gildovních přepravníků.

Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda zdroj: Vlastní foto autora

Posily!

Někomu by se mohlo zdát, že v základu se jen málo verbuje a jednotky na plán přibývají spíše sporadicky. Ač tento názor nesdílím, uvítal jsem možnosti, které toto rozšíření nabízí. Oběma frakcím totiž mohou přispěchat na pomoc žoldáci a vzdušná plavidla. Na začátku partie se vydají na cestu a jakmile maxitrajler (který je veze a slouží jako ukazatel) dosáhne pole výsadku, zjeví se tyto jednotky na Duně a zasáhnou do dějin. Maxitrajlery se pohybují automaticky, ale jejich pohyb lze i urychlit.

Kromě urychlení příletu posil mohou obě strany využít i pomoci dalších mocenských skupin v rámci Impéria: díky Landsraadu jim může maxitrajler přivést další vojáky, přízeň CHOAM zase zajistí vzdušné posily ve formě vesmírných fregat.

A jak jste asi čekali, každá ze stran může pomoci od gildy, Landsraadu a CHOAM využít díky jiným podmínkám. Harkonneni si to musí zaplatit v koření: za udržení či posun imperiálního žetonu dané mocenské skupiny obdrží 1 či 2 imperiální akce, takže již tak výrazný tlak na obří produkci melanže je o to větší. Naopak Atreidi si to musí vybojovat, tedy spíše úspěšně odsabotovat – posun získají za zničení těžebních vozidel vlastními silami, takže červi v tomto nepomůžou.

Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda zdroj: Vlastní foto autora

Časování a objem pomoci jsou naprosto klíčové, protože dostat větší posily třeba o kolo dříve než soupeř může znamenat rozdíl mezi výhrou a porážkou. Jenže zisk posunu může být často vykoupený ústupkem jinde a dochází tak k velkým dilematům a volbě priorit, čímž hra dostává další menší vrstvu taktizování navíc. Velmi oceňuji, že jsou snahy o zisk posunu hladce zakomponované do původních mechanismů, takže vše plyne přirozeně, pouze se zvyšuje motivace k těžbě, respektive k jejímu sabotování. Nic křečovitého, ani uměle přilepeného k odladěnému základu.

Ten umí to a ten zas tohle

Zrychlený posun maxitrajlerů je poměrně vypovídající sám o sobě, posily na jeho palubě prostě dorazí dříve. Trochu rafinovanější jsou pak vojáci velkorodů, tedy šedé figurky s barevnými podstavci. Pomohou co se týče číselné převahy, platí sice jen za obyčejné jednotky, ale zároveň umí tak trochu velet, takže fungují jako anonymní velitelé. Bohužel ani trpělivá výuka Atreidů je nenaučí jezdit na červech, takže pokud se zelení chtějí projet, nechají žoldnéře za sebou.

Samostatnou a výraznou kapitolou jsou pak vesmírné fregaty, které mají z prvků z rozšíření největší dopad do strategií funkčních v původní hře. Přesuny bývaly vždy zdlouhavé a bylo potřeba dost plánování, aby se povedly. Harkonnenové museli pečlivě rozmístit ornitoptéry, Atreidi zase posypat povrch planety žetony. Ale s vesmírnými fregatami nezůstává kámen na kameni. Lze je použít pouze jednorázově, ale to co umí, vám možná na začátku vyrazí dech jako mně.

Tak především, pohyb o 3 oblasti? No tak to je naprostý gamechanger, vážení! Ani nejzastrčenější síč, či naopak Arrakén už nemají nic jistého a z jediné velké armády v rádiu 3 polí se najednou stává smrtonosná hrozba, se kterou je nutné počítat. A kola psychologické války se opět roztáčejí, tentokrát ještě o něco rychleji. Paráda!

No a když armádu nemáte, nebo už bylo zastrašování dost? Můžete místo toho vesmírnou fregatu odstranit a ona po sobě na rozlučku zanechá masivní kobercový nálet. Ten buď zničí těžební vozidlo, nebo provede neopětovaný útok na legii se 3 kostkami a zvýšenou šancí na zásah. Fregaty jsou prostě fajn, byť pozor, u nováčků by mohly hru nepříjemně narušit – některému z hráčů totiž může uniknout, že s fregatou nad hlavou je nutné si dát pozor i na vzdálenější oblasti.

Hladké přistání

Ne nadarmo bylo rozšíření Kosmická gilda pro pecku Duna: Válka o Arrakis rovnou v původní kickstarterové kampani. Počítalo se s ním prostě hned ze startu a je to vidět, hra je na něj připravená. Naštěstí jen v dobrém, protože ani bez něj nemám pocit, že by hra něco pozbývala, byť vesmírné fregaty by mi asi chyběly. Nicméně stále si dokážu představit hrát s ním i bez něj, záleží v podstatě jen na preferencích hráčů.

Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda zdroj: Vlastní foto autora

Ale pozor, tady mám na mysli pouze arrakiské veterány. Nováčkům gilda nepatří do rukou, zbytečně by je mátla a mohla by způsobit, že se jejich zážitek rozplizne. Avšak stabilní skupinky, které už mají navyklé taktiky a postupy a prostě obecně pořádně proškolení hráči ocení svěží nápady a změny, které připlouvají z temnoty vesmíru na palubách prodejných maxitrajlerů.

Název:
Duna: Válka o Arrakis – Kosmická gilda
Počet hráčů:
2-4
Herní doba:
120 min.
Čeština:
ano
Věk:
14+
Detail hry

Verdikt:

Poctivé a promyšlené rozšíření, které hladce zapadne do základní hry a okoření zážitek především zkušeným hráčům s desítkami partií za opaskem. Nezbytné ale není a pro nováčky je dokonce spíše nevhodné. Ale pokud máte Dunu rádi, obejdete se snad bez maxitrajlerů a vesmírných fregat? Já vím, že ne a vy taky, jen si to přiznejte!

Nejnovější články