Džin – recenze německé tradice v moderním hávu
Recenze zdroj: Vlastní foto autora

Džin – recenze německé tradice v moderním hávu

Název:
Džin
Počet hráčů:
1-4
Herní doba:
60-90 min.
Čeština:
ano
Věk:
12+
Detail hry

17. 2. 2025 17:00 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

V loňském roce přistála na poličkách českých obchodů hra Djinn ve verzi od Pegasus Spiele. Těšil jsem se na ni, ale ne a ne ji dostat na stůl při hraní s přáteli. A v TLAMA games záhy oznámili, že se na ni můžeme těšit v češtině. Konečně na sklonku podzimu byl Džin naskladněn a tak se naše povánoční hraní neslo v duchu kouzelníků pobíhajících středověkým městečkem.

Džina stvořil německý designér Benjamin Schwer, jehož můžete znát díky Mindokem lokalizované Hadaře. Ilustrací se naopak chopil jeden z nejproduktivnějších deskoherních ilustrátorů Dennis Lohausen, jemuž u nás naposled vyšla Hostina pro Odina.

Ve hře Džin však nečekejte plnění přání a pohádkové zakončení. Tohle není arabská pohádka, ale německá! Atmosféricky se tak blížíme spíše Krabatovi či tvorbě bratří Grimmů, byť horor nás žádný nečeká. Hráči se chopí rolí kouzelníků, kteří běhají po městečku, zahání džiny, vylepšují si schopnosti a nakupují láhve a zátky, aby ty džiny měli kam uvězňovat.

Ve hře se protočí hora materiálu, na konci partie ale dostanete body jen za ulovené džiny a vydobytá ocenění (a zbytkové láhve a zátky). Vše ostatní se nepočítá. Je tak potřeba nehrabošit do závěru hry, ale od zastávky k zastávce vše nakupovat, vylepšovat a kombinovat tak, aby vám připadl titul zachránce města.

Džin zdroj: Vlastní foto autora

Jak polapiti džina

Herní prostor se skládá z desky hráče a centrálního herního plánu – mapy pro pohyb figurek a přilehlých lokací. Pro porážení džinů je zásadní mít dostatek magické síly, o které si hráči drží přehled na své stupnici. Během hry je potřeba si nejen sílu dobíjet, ale také zvyšovat její kapacitu, popřípadě zvyšovat minimum, na které může síla klesnout. Ve svém tahu pohnete po mapě figurkou a aktivujete jednu ze šesti lokací, které se tu vyskytují ve variantě základní hranaté a vylepšené kulaté.

U kulatých lokací navíc narazíte na džiny, kteří jsou čtyř barev, a na stříbrného žolíkového veledžina. S džiny se musíte utkat, jinak jste potrestaní ztrátou jednoho bodu síly, což vlastně není velký trest. Avšak je v zájmu hráče vždy alespoň jednoho džiny ulovit.

Hra končí ve chvíli, kdy hráči odstraní šestého veledžina z mapy. Pro lov džinů je potřeba být pořádně vybavený nejen dalšími mágy a předměty zvyšujícími úspěšnost boje, ale především mít prostor na skladování polapených džinů. Džina smí hráč provizorně umístit do magického kruhu, ale jinak ho musíte zavřít do láhve příslušné barvy a zašpuntovat zátkou. Kde k tomu všemu přijdete?

Džin zdroj: Vlastní foto autora

Vzhůru do akademie, archivu i hostince

Lokací je šest, ale co vše na nich kouzelník najde? Akademie vám pomáhá zvyšovat magickou sílu, či dokonce zvyšovat její kapacitu a obdaří vás svitkem. Ve hře jsou tři platidla na různé účely, jejichž směňovací poměr se různí podle lokace. Jsou to svitky, peníze a zlaté klíče.

Peníze či svitky se hodí nejen na placení na tržišti či v dílně, ale také jimi platíte soupeři, pokud chcete čarovat ze stejné strany lokace, kde již soupeřův kouzelník stojí. Klíče pomáhají získat bonusy z truhel z katakomb a také je můžete kdykoliv směnit nejen za peníz či svitek, ale dokonce i za jeden bod síly.

Klíč můžete získat v hostinci, kam jdete především proto, abyste najali cizího mága. Tento mág vám poté při boji s džiny pomůže, neboť jím pokryjete část spotřeby magické síly, kterou tak nemusíte odečítat ze své stupnice. Mágové vám poskytnout zelený bonus na celý boj, ale také bonusy v konkrétních barvách džinů na každého z nich.

V archivu si vyberete jeden z pěti bonusů. Můžete získat svitek či peníze, ale zajímavější je položit si žeton tajných znalostí k některé lokaci. Je to žeton znázorňující základní akci jedné z jiných lokací. Když k ní dorazíte, provedete akce dvě. Vedle toho archiv umožňuje obnovit použitého mága či si zvýšit kapacitu čarovných kruhů pro provizorní chytání džinů.

V dílně získáte vzácné zátky a kartu bonusu či schopnosti v podobě hole, klobouku či pláště. No a na tržnici si pořídíte láhve pro lapání cizokrajných duchů. Vedle toho je tržnice bazarem pro směnu ostatních propriet, tedy peněz, svitků, zátek a je tu i možnost si obnovit použitého mága. Sedmou lokací je ve středu mapy magické zřídlo, u kterého si lze na maximum nabít magickou sílu či přímo ze zdroje lapit veledžina za šest bodů síly.

Vraťme se však k boji s džiny. Každý malý džin má sílu dva a veledžin čtyři plus sílu malých džinů. Veledžin se dvěma džiny má tak sílu osm. Když ho porazíte, získáte jednoho malého džina zdarma. Když naopak porazíte nejprve malé džiny a zbude na vás samotný veledžin, tak jeho porážkou ho nezískáte, pouze vyženete z města.

Džin zdroj: Vlastní foto autora

Utracenou magickou silou v tom případě jen kontrolujete ukončení hry a také plnění svých trojiček. Za každou trojici naplněných láhví totiž získáte ocenění dle výběru. Za džina v láhvi je na konci hry 10 bodů, za džina v kruhu jen 3 body. Ocenění vám však dá 30 či 36 bodů a navíc okamžitý bonus pro další postup hrou. A to se vyplatí!

Staronový zážitek

Ve hře je toho samozřejmě mnohem více, ať již unikátní pozitivní zelené a negativní červené destičky vlastností do počátku hry, klasické společné bodovací cíle v podobě karet bodování, anebo možnost si zahrát delší partii přidáním tří veledžinů na mapu. Otázka však zní, zda je hra pěkná a zábavná. Kolikrát vás bude bavit se honit za džiny po městě?

Džin mě překvapil, ale v jiném ohledu než jsem původně očekával. Předpokládal jsem, že se pod krabicí bude skrývat silná tematická eurovka moderního rázu a že ve hře bude přítomný mechanismus plnění přání zkrocenými džiny. Džin je pro mě takovým mostem mezi starými a současnými designy her. Byť to není řečeno přesně. Ona to totiž vůbec není stará či jednoduchá hra. Je však na ní cítit, že vychází z německé tradice.

Džin zdroj: Vlastní foto autora

Všechno funguje, jak má a je co kombinovat. Je lepší, když si hráč cestu po mapce, respektive kombinaci akcí, plánuje, ale zvládne to i bez toho, pročež lze hru doporučit i pro hru rodičů se staršími dětmi, řekněme od 10 let. Jen mě překvapil ten boj s džiny. Vyhnání veledžina z města namísto jeho získání mi nepřišlo jako lákavá možnost, přestože chápu, že ho tvůrce nechtěl dát zadarmo kouzelníkovi, který si neporadí najednou s ním i jeho přisluhovači.

Soudy nad džiny

Krabice je napěchovaná k prasknutí, plná kvalitních kartonových a dřevěných komponent včetně potištěných figurek kouzelníků a džinů. Vše vyloupat a nastudovat pravidla vám pár hodin zabere. Pravidla jsou sepsaná dobře, byť pár podrobnějších ujasnění by nebylo na škodu. Začátek partie je pomalý, neboť nemáte sílu na to bojovat s veledžinem. Tedy porážíte jen malé a veledžinové čekají na vyhnání.

Hra je střední obtížnosti a nabízí toho hodně k pochopení, přesto však vše přítomné dává smysl a v akcích a lokacích se skvěle orientuje. Vše je opravdu pěkně, ale především i funkčně ztvárněné, ať již jde o hráčské desky, karty mágů či nabídku akcí na jednotlivých lokacích. Ergonomie herní desky je skvělá a její bohatost roste získáváním karet vybavení a karet mágů či destiček ocenění. Z organizování herního prostoru jsem byl opravdu nadšený.

Co se týká přímo herního zážitku, tak hra je z počátku pomalejší, poté tahy odsýpají raz dva. Podíl na tom má i střídání lokací, respektive před každým bojem si odpočinete a řešíte pouze shánění zdrojů po městě. Samozřejmě co do tempa záleží na tom, jak efektivně jste zvládli hru rozjet v počátku. Mluvím nyní o pokládání vylepšených žetonů utajených znalostí i dostatku mincí na zaplacení druhým, jsou-li přítomni na vámi chtěné lokaci. Ovšem lze je přeskočit a posunout se zdarma k lokaci další!

Stejně tak je možné položením všech utajených znalostí na mapku uvolnit lištu archivu a zpřístupnit si tak mnohem silnější červené akce při návštěvě archivu. Kartičky bodování vám mohou nabídnout body za herní prvky, jakými je sběr čarodějných setů (hůl, klobouk, plášť) či za nevyužití mágů v závěru hry. Mimochodem, při spuštění konce hry se dohrává kolo a pak následuje ještě jedno. Na vše je tak dostatek času, přestože ve hře stihnete okusit ze všech končin, nikoliv však hrát na všechny prvky a strategie. Vaše kroky navíc ovlivňuje rozmístění lokací a vylosování žetonů utajených znalostí.

Džina si kdykoliv rád zahraji, ale nejsem si jistý, jak dlouho mi to vydrží. Právě proto, že je vše přehledné a není už moc co objevovat, pouze prakticky realizovat. Osobně se ale těším ještě na strategii opřenou o červený archiv. Bodově jsme se ve skupině lišili vždy minimálně, propastné rozdíly nečekejte. Partie podle počtu a zkušeností hráčů zabere hodinu až dvě, při první počítejte spíš ty dvě. Příprava i sklízení hry pro množství různorodých komponent a absenci insertu vám zaberou pokaždé tak 10 minut.

Džin zdroj: Vlastní foto autora

Solitérní varianta opírající s o balíček automy s procházením lokací funguje dobře. Hráč musí veledžiny porazit dříve, než automě dojde balíček karet. Své roztodivné úspěchy v plnění zvláštních úkolů si může zaznamenat do přiložené tabulky. Škoda jen, že tu není přítomný bodovací bloček i pro běžné partie. Nyní víte již vše, abyste se rozhodli, kolikrát se za džiny vydáte vy, ať již sami či s přáteli kouzelníky.

Název:
Džin
Počet hráčů:
1-4
Herní doba:
60-90 min.
Čeština:
ano
Věk:
12+
Detail hry

Verdikt:

Středně těžké moderní euro znatelně se opírající o německý design. Přehlednost a nepřekombinovanost jsou samozřejmostí, trestání se nekoná. Zábava spíše pro mezigenerační hraní či partu desetiletých dětí, než pro zkušené hráče. Ti se tu zabaví a kde co vymyslí, ale přesto soupeře porazí jen o pár bodů bez zjevných geniálních tahů, které vymysleli pouze oni. Přesto se tu dá kombinovat skvěle, jen si nelze příliš držet přehled, kdo si jak bodově stojí v průběhu partie.

Nejnovější články