V roce 2022 vydala designérka Tory Brown kartami řízenou, historickou politickou hru Votes for Women, která se setkala s velkým nadšením – má výborné hodnocení hráčů a byla nominovaná na řadu cen, z nichž jednu i vyhrála.
Její vydavatel Fort Circle Games se rozhodl hru dotisknout s pomocí crowdfundingové kampaně na Kickstarteru, která běží od 17. prosince do 25. ledna a v tuto chvíli již vybrala přes 1,8 milionů dolarů (cíl byl 112 tisíc).
Ve hře Votes for Women pro až čtyři hráče někteří bojují za změnu zákona ve prospěch žen, které by tak získaly právo volit ve volbách, zatímco se tomu jiní hráči snaží zabránit. Sufražetky musí přesvědčit kongres a mít podporu 36 ze 48 států USA, zatímco opozici stačí přesvědčit kongres, aby tuto novelu odmítl, případně k tomu přesvědčit pouhých 13 států.
To vše se děje na mapě Spojených států amerických za použíti karet. Hra je primárně určená pro dva soupeřící hráče, ale obsahuje pravidla i pro týmovou hru. Zároveň tu nechybí sólový režim, a aby toho nebylo málo, můžete ji hrát dokonce kooperativně proti hrou řízenému protivníkovi.
Jelikož se jedná o dotisk, tak kampaň neobsahuje žádné dodatečné cíle. Hra je hotová, připravená vyjet z továrny, kdy se její doručení odhaduje na březen až duben letošního roku. Za zmínku ale rozhodně stojí, že v krabici se hrou najdete kromě všech důležitých komponent i hromadu historických dokumentů, které vám rozšíří obzory a podpoří atmosféru.
Votes for Women na Kickstarteru stojí 1 700 korun, poštovné činí 340 korun a veškeré další poplatky včetně daně pokryjí samotní tvůrci, takže konečná cena je lehce přes 2 tisíce. Nyní už k palčivému tématu slíbenému v titulku.
Jak se dozvěděl web BoardGameWire, vydavatel hry se potýká s velmi nesmlouvavým přístupem Facebooku, který od začátku roku zamítá reklamní kampaň této hry. Důvodem je její téma, kdy automatická zpráva o zamítnutí reklamy hovoří o tom, že se reklama buď zmiňuje o politikovi, nebo řeší „citlivou sociální otázku“. Žádost vydavatele o přezkoumání situace byla Facebookem nevyslyšená.
„Je zklamáním, že společnost, která v minulosti finančně profitovala z volebních machinací, nyní nepovolí reklamu na deskovou hru, která oslavuje volební právo žen. Je to více než zklamání,“ prozradil webu BoardGameWire zakladatel vydavatelství Fort Circle Games Kevin Bertram.
„Volební právo žen není ‚citlivou sociální otázkou‘. Je to zavedený zákon a skutečnost. Desková hra o historických událostech starých více než sto let pravděpodobně ‚neovlivní výsledek voleb nebo projednávané legislativy‘,“ dodává Bertram.
Přestože kampaň je velmi úspěšná, znamená toto zamítnutí reklam potenciálně velkou ztrátu. Vydavatel odhaduje, že nakonec vybere 2,7 milionů korun, ale bez reklamy přijde o dalších až 1,5 milionů korun, jelikož reklamy na Facebooku jsou obecně klíčové pro kickstarterové kampaně, jak vám prý řekne většina tvůrců na Kickstarteru.