Nehodlám zde vyjmenovávat všechny, dokonce ne ani většinu z oznámení. To zkrátka jedním článkem pokrýt nelze a o dalších víkendech si zase posvítíme na něco úplně jiného. Následující seznam je tedy jen osobním výběrem zajímavých titulů, které se na nás chystají. A některé možná i v češtině, protože zástupci českých vydavatelství jsou na místě, obhlížejí terén a možná i rovnou domlouvají nějaké ty lokalizace.
Munchkin Warhammer 40,000
Karetní hra Munchkin od Stevea Jacksona se za těch dlouhých 17 let své existence objevila v mnoha podobách. Původně ryzí parodie všech fantasy RPG se časem podívala mezi zombíky, navštívila samotného prastarého boha Cthulhu a potrápila i hrdiny od Marvelu. Ve své nejnovější, snad milionté iteraci se dává dohromady se sci-fi Warhammerem.
Zatímco dříve jste za zabitého chromého goblina dostali odměnu v podobě Zadek nakopávajících bot, nyní to nandáte Ultramariňákům, Necronům, Aeldarům, Orkům, Death Guardě nebo Tyranidům a vyzbrojíte se třeba Lasblasterem. Herně nehledejte změnu, jen nové téma, takže vás čeká kompetitivní karetka plná parodické srandy. Hra vyjde příští rok za doporučených 30 dolarů a bude následována dvěma rozšířeními.
Machi Koro Legacy
První hrou se systémem „legacy“ byl stařičký Risk. Tento mechanismus ve hře zajišťuje vývoj napříč partiemi, kdy se postupně odkrývají nová pravidla, přelepuje se herní plán, přibývají komponenty a některé se dokonce ničí. Autor výše zmíněného Rob Daviau se následně postaral o nevídaný hit Pandemic Legacy, který z novátorského mechanismu udělal fenomén. Právě Pandemicu můžeme poděkovat za hry jako Charterstone a Gloomhaven.
A tento autor se rozhodl pustit do dalšího legacy, tentokrát pro malou, ale velmi úspěšnou kostkovou hru Machi Koro. Tohle čekal opravdu málokdo. Machi Koro je jednoduchá deskovka, ve které postupně stavíte budovy, jejichž schopnosti spouštíte pomocí odpovídajících hodnot na hozených kostkách. Funguje to skvěle a z nějakého důvodu na to jde napasovat systém legacy.
Celkově na vás čeká deset po sobě jdoucích her, jejichž výsledek ovlivňují všichni hráči svými rozhodnutími v každé jednotlivé partii. Dobrou zprávou je, že se Machi Koro Legacy hraním neničí, takže po odehrání všech deseti her a dokončení příběhu vám zůstane normální Machi Koro, které můžete hrát pořád a pořád dokola. Nejdřív ale na jaře příštího roku. Snad se Mindok rozhoupe pro českou verzi.
Horizon Zero Dawn: The Board Game
Zprvu této exklusivitě pro PS4 málokdo věřil,že udělá takové vlny, jaké se jí pak povedlo. Nejen díky grafice a zajímavému postapokalyptickému světu, ale i příběhu a funkčnímu openworldu si Horizon Zero Dawn odnesla devítku. A nyní se na nás žene její stolní podoba, za kterou nestojí nikdo menší než Steamforged Games. Jde o studio, které věrně zpracovalo Dark Souls do deskové a karetní podoby a políčilo si i na Resident Evil 2.
Horizon Zero Dawn: The Board Game bude semikooperativní hrou, protože hráči budou společně lovit robotické dinosaury, ale vítězné body připadnou těm šikovnějším z nich. Každý se chopí určité třídy s vlastními skilly, které půjde v průběhu hry vylepšovat. Celkově si projdete pěti postupně náročnějšími hony, které zakončuje souboj s bossem. Z hlediska délky byste se měli vejít do dvou hodin.
Tvůrci deskovky přímo spolupracují s vývojáři předlohy i se samotnou Sony, a i když deskovka nenabídne silný příběh ani rozlehlý svět, naváže na konec videohry. Díky této spolupráci mají v Steamforged přístup k originálním 3D modelům postav, které budou v deskovce zastoupeny krásnými figurkami. Hra se chystá v brzké době na Kickstarter (o jeho spuštění vás určitě budeme informovat), takže fyzicky by mohla dorazit příští nebo přespříští rok.
KeyForge
Richard Garfield má poslední dobou docela napilno. Otec Magic: The Gathering loni vydal úspěšnou deskovku Bunny Kingdom, spolupracuje na karetní hře Artifact od Valve a nyní představil další zajímavý koncept KeyForge. Opět karetní hru, ale tentokrát střídají náhodné boostery rovnou náhodné balíčky.
KeyForge se vlastně vůbec nesnaží zaujmout hratelností (pokud vás zajímá, můžete si přečíst pravidla). Její přednostní má být naprostá unikátnost balíčků. Zatímco v Magicu si kupujete boostery, z nichž vám některé karty mohou obohatit balíček, tady si kupujete rovnou celé balíčky, které zaručeně nemá nikdo jiný na světě. Jak je to možné? Odpovědí je toto nesmyslné číslo: 104 000 000 000 000 000 000 000 000. Zhruba tolik existuje unikátních balíčků.
Hra samozřejmě nemá miliony různých karet, takže se pravděpodobně potkáte s poměrně podobnými decky, ale úplná shoda je prakticky vyloučená. Jeden balíček bude stát 10 dolarů, přičemž by se vám mohla hodit základní krabice s různými žetony, 2 náhodnými a 2 předkonstruovanými balíčky pro začátečníky, která vás vyjde na čtyřikrát tolik. Hra vyjde do konce roku a Blackfire už stihl oznámit, že lokalizace ze strany amerického vydavatele bohužel nepřipadá v úvahu.
Arkham Horror Third Edition
Původní atmosférická deskovka Arkham Horror vyšla již v roce 1987, ale tu zná dnes málokdo, a ještě méně lidí si ji zahrálo. Zato verze z roku 2005 dobyla světový i český trh. Obří deska, mraky žetonků, spousta vyšetřovatelů, přehršel monster a prastarých bohů, spousta textů starajících se o vyprávění pokřiveného příběhu. Byla to pecka, která před pár týdny klesla na doporučených sedm stovek. A nyní se vrací ve své již třetí edici, a opět se zásadně mění.
Kooperativní podstata a příběhovost samozřejmě zůstávají, co se ale od základu mění, je herní deska. Dříve jste se pohybovali po statickém plánu města Arkham, které bylo plné akčních políček a šipek, které sloužily jako umělá inteligence pro pohyb děsivých monster. Cílem bylo, je a bude zabránit kultistům ve vyvolání zvoleného prastarého a nepřijít při tom o všechny životy, příčetnost a neztratit se v jiných dimenzích.
Herní plán je teď od pohledu jiný. Arkham se nám dává do pohybu díky různým „puzzle“ dílům, které se starají o jeho modularitu. Pryč jsou protichůdné statistiky postav, které při upřednostnění jedné oslabily druhou. Pryč je i zastaralý kabátek. Všechno je zkrátka úplně nové, s původní hrou nekompatibilní. Itato novinka od Fantasy Flight Games dorazí do konce roku. Blackfire se sice k české verzi nevyjádřil, ale vzhledem k tomu, že česky vydali předešlou verzi i ostatní hry z rodiny Lovecrafta (Eldritch Horror, Temné znamení, Panství hrůzy – recenze), divil bych se, kdyby tentokrát couvli.
Digitální Gloomhaven
Že Asmodee šlape do digitalizace deskovek už není žádná novinka. Spousta jejich titulů je nyní ve slevě na Steamu, další spousta se teprve připravuje (například Mansions of Madness) a k těm se právě teď přidává i number one mezi deskovkami – Gloomhaven. Legacy hra na hrdiny, ve které objevujete fantasy svět, vyvíjíte svou postavu, bojujete s nepřáteli atd.
Gloomhaven se inspiroval u videoher a nyní se k nim ve vlastní podobě vrací. Přitom nepůjde o převedení deskovky jedna ku jedné. PC verze Gloomhavenu bude odlišnou hrou. Půjde totiž o tahový dungeon crawler s roguelike mechanismy v tom samém světě. Informací je zatím zoufale málo a ani doprovodné video není zrovna sdílné.
Víme, že si budete vybírat partu hrdinů z různých tříd, ale zda je zachováno tajemno legacy systému a důraz na příběh, to je zatím záhadou. Čeho se obávám, je vývojářské studio Flaming Fawl, které má zatím zkušenosti jen s bídnou karetkou Fable Fortune. No, budu jim držet palce, ale s očekáváními se radši držím při zemi. Early Access začne na Steamu zkraje příštího roku.
zdroj: Archiv