Trollové nejsou velcí a hloupí, jak si každý druhý myslí. Není to dlouho, co žili mezi námi a používali mazanou magii, aby vypadali jako my! Žili v horách a chovali dobytek. Jejich jeskyně byly krásné a luxusní se spoustou stříbra, zlata, drahokamů a stolů plných nejrůznějších chutných pokrmů. Ve Švédsku díky nim dokonce vzniklo pořekadlo „Bohatý jako troll“.
Trollové nebyli zlí, pokud jste se k nim chovali s úctou, a dokonce vám rádi pomohli, pokud jste se k nim chovali vlídně. Tak či tak se od lidí naučili spoustu pozitivních i negativních vlastností. Jejich magické umění jim umožňovalo vypadat jako lidé, zvířata, dřevěné klády či kameny a to je činilo doslova neviditelnými! Samozřejmě ale měli i své slabiny – bití kostelních zvonů, a hlavně naše milované slunce.
Pracovití trollové
Jak se trollí princezny od TLAMA games je hra typu worker-placement. Ujmete se v ní role jednoho ze čtyř trollích klanů, abyste získali náklonost horského krále tím, že mu budete podlézat. Hráči získávají náklonost (formou vítězných bodů), pokud konají se svými trolly činnosti, které jim přísluší: najímáte lidi, strháváte kostelní zvony, unášíte princezny, zaměňujete pacholátka, stavíte jeskyni a používáte trollí magii.
Abyste v tom ale uspěli, musíte sbírat zdroje a vysílat své trolly vykonávat nejrůznější akce. Hráč s nejvíce vítěznými body na konci hry bude korunován na toho nejrespektovanějšího vůdce klanu.
Tvůrcem hry je Pim Thunborg, který je na poli deskových her nováčkem. Jak se trollí princezny můžete hrát ve 2 až 4 hráčích, každá partie vám zabere kolem 120-150 minut (oproti uváděným 90-120) a spočívá ve správném plánování a umísťování trollů do jednotlivých lokací.
Konečné vítězství určí vítězné body, které získáte na konci hry za každou sadu pacholátko-tábor-zvon, unesené princezny, modré/královské místnosti ve vaší jeskyni, speciální trollí karty, najaté lidi a nějaké ty zbylé zdroje.
Roztomilé názvosloví
Již na začátku musím vypíchnout, že se Tlamě překlad opravdu povedl. Nejde jen o název samotné hry, kdy bylo původní, mdlé „Trolls and Princesses“ počeštěné na hravé „Jak se trollí princezny", ale také pojmy jako „pacholátko“ opravdu vykouzlí úsměv na rtech. Je to chytlavé! Nikdo u stolu neřekne „vyměním si dítě“, ale vždy „vyměním si pacholátko“.
Navíc docházelo k velmi úsměvným situacím, kdy mnohdy zaznělo „vezmu si jednu ovci“, i když jsou ve hře jen krávy. Nebylo co na plat, stalo se nám to mnohokrát a s ohledem na komplexitu hry se občasný úsměv opravdu neztratí. Také nás pobavilo určení začínajícího hráče podle toho, kdo má největší nos!
Na začátku partie si vyberete jeden ze trollích klanů, které jsou mírně asymetrické a poskytují odlišné zdroje do začátku hry, což přináší minimálně pro prvních pár kol popíchnutí, na co byste se měli víceméně soustředit.
Hra je rozdělená na předem daný počet kol, který je závislý na počtu hráčů (2/3/4 hráči -> 12/11/10 kol každý). Během vašeho kola/tahu zahrajete tzv. „kartu kola“, vykonáte separátně dvě trollí akce a poté si doberete novou kartu kola do ruky. Vše probíhá nepřetržitě až do chvíle, kdy poslední hráč odehraje své poslední kolo a následuje už jen počítání vítězných bodů.
Bublající kotle
Jako vůdce klanu se snažíte překonat své soupeře v nejrůznějších úkolech, jako je těžba zdrojů, získávání trollí síly, budování táborů a krádeže (lidí, krav a kostelních zvonů) z lidských vesnic nad zemí. Po celou dobu musíte budovat síť místností ve své jeskyni, které vám poskytují více míst pro uchování věcí, postele pro princezny a v neposlední řadě zdroje k těžbě diamantů, obsidiánu a zlata.
Většina akcí se odehrává na plánu hráče. Tato oblast zahrnuje jeskyně (místa pro umístění pracovníků známá jako „kotle“), síť místností, pole pro uložení zdrojů a oblast farmy, kde lze chovat krávy pro pozdější potřeby.
Zato na hlavním plánu najdete několik vesnic (omezené dle počtu hráčů), které mohou vaši trollové navštívit, aby vyměnili již zmíněná pacholátka za lidské děti, najímali lidi na výpomoc (i když se mluví o najímání, spíše to působí jako nedobrovolná výpomoc...), či postavili tábory, které poskytují trvalý bonus k počtu vašich trollů v dané vesnici.
Do akce!
Díky balíčku karet kol sestaveného během přípravy má každý hráč v ruce tři karty. Každá karta obsahuje dvě části, kde první říká, co kde přibylo (nová pacholátka, příjezd princezny apod.) a druhá část kam se půjde podívat horský král. Právě horský král přináší do vybrané lokace jeden akční bod navíc do konce vašeho kola, který můžete využít ve svůj prospěch.
Poté hráč provede dvě akce. Jak se trollí princezny je – jak už bylo řečeno – worker-placement, nicméně ne jen tak ledajaký. Hráči musí vždy přesunout trolla z jedné lokace do jiné, aby aktivovali akci cílové lokace. Poté se v ní spočítá počet trollů, unesených lidí a případně i horský král a tím hráč definuje počet akčních bodů (AB), které může za danou akci utratit.
Tímto způsobem můžete udělat tolik věcí, kolik vám dovolí váš limit akčních bodů. Ve vesnicích to pak funguje trochu odlišněji, kde se kromě vašich trollů připočítávají i vaše tábory, horský král, a pro některé akce dokonce trollové ostatních hráčů!
Samotné plánování a vyhodnocování co nejsilnějších kombinací je jádrem hry a upřímně je to i její nejlepší aspekt. Jelikož má hráč během svého tahu dvě akce, tak se snaží vždy maximalizovat své úsilí a i když občas uděláte jednu slabší akci, tak to později vykompenzujete jinou velmi silnou. A když se vám povede udělat dvě velmi silné akce za kolo, tak ten pocit nadšení se snad ani nedá popsat.
Závěr partie je tak jako u valné většiny eurovek spojený s bodováním, ale tady přichází zajímavé osvěžení. Hlavní body najdete v sadách pacholátko-tábor-zvon (až 15 bodů), kde je možné získat vícero sad a dále získáváte body za unesené princezny (10 bodů – 7 za princeznu a 3 za královskou místnost). Je to příjemně tematické, protože jak už víte, tak trollové rádi strhávají zvony, staví tábory a vyměňují pacholátka (nejspíš ty hodné za své zlobivé, že?).
Zatrollená náhoda
Již při první hře zjistíte, že karty kola jsou dosti náhodné a hráčům, kterým tyto karty padnou do strategie, poskytují výhodu. Právě podpora horského krále u akce, kterou chcete dané kolo vykonávat, může být velmi důležitá.
V některých partiích se vám může stát, že ač se snažíte sebevíc, tak to nikdy nevyjde dle plánu, nicméně pocit frustrace se nedostavuje, protože i bez podpory horského krále můžete vyhrát. Na druhou stranu jeho podpora v rané fázi hry je velmi užitečná a urychlí vám jinak pomalý počateční rozjezd.
Druhá připomínka se týká samotných vesnic, kde můžete téměř u poloviny akcí použít k vyhodnocení i trolly protihráčů. Nováčci tak nechtěně nahrávají zkušenějším hráčům a zbytečně se tím stresují.
Např. k unesení princezny potřebujete 5 jakýchkoliv trollů (+ zdroje) a pokud jich tam hráč hrající před vámi nechal dostatek, tak pokud máte možnost během jednoho svého tahu získat potřebné zdroje (nebo je již máte připravené) a druhým princeznu unést, pak nemáte důvod to neudělat. Zkušenější hráči si to pohlídají a pak je otázkou, zda se úsilí pro unesení princezny vyplatí, pokud vám s tím nikdo (ne)dobrovolně nepomůže.
Jak se trollí princezny je zábavná hra, která se nebere příliš vážně, což jí velmi svědčí. Ač na první pohled působí nepřehledně, tak se díky jednoduchým pravidlům rychle zorientujete. Hra se může pochlubit i atraktivním fantasy tématem a nádhernými ilustracemi, které vykouzlil Edu Valls odpovědný za ilustrace ve hrách jako Bitoku, 3 Ring Circus nebo třeba hitu loňského Essen Spielu Satori.
Oproti většině nových eurovek zde téma opravdu existuje a máte pocit, že se staráte o jeskyni plnou trollů. Jde tudíž o velmi zdařilou, středně těžkou eurovku, která vyniká v mnoha aspektech a pozitivně nás překvapila. Bohužel jsme opět nedostali sólo režim (jak je již zvykem u vydavatelství Game Brewer), který by hře opravdu slušel!