Knarr – recenze karetní hry plné Vikingů

Knarr
2-4
30 min.
8+

8. 8. 2024 17:00 | Deskovky | autor: Martin Merežko |

Chtěli jste si někdy zahrát na Vikingy, ale nemuset přitom vyrabovat tři kostely, pobít dvacet křesťanů a netrávit tím celé odpoledne? Pokud ano, mám pro vás výbornou zprávu. Nyní máte konečně takovou příležitost ve hře Knarr od společnosti MindOK. Vžijete se v ní do role vikinských vůdců, kteří najímají posádky, plaví se do neprobádaných vod a dobývají nepřátelské osady. A to všechno do třiceti minut!

Uvnitř skromné truhlice

Po otevření krabice, která se vyznačuje zejména příjemně kapesními rozměry, naleznete čtyři desky lodí sloužící jako hráčské desky, do jejichž okrajů se zasouvají dva typy žetonů. První z nich jsou přilbice, které slouží jakožto žolíky při objevování nových území a umožňují snadnější nábor nové posádky. Druhým typem jsou pak žetony náramků, které fungují jako platidlo při volné akci obchodu.

Dále na vás vypadne hlavní deska, kde se sledují vítězné body a věhlas a poslední podstatnou částí jsou dvě krabičky, do kterých jsou zasunuté karty. Těch je zde několik typů jako například karty posádky, což jsou Vikingové, které hráči mohou najímat jakožto členy svých dobrodružných výprav. Dále jsou zde karty krajin, které mohou vaše posádky objevit, případně dobýt, jedná-li se o osídlená území.

Knarr zdroj: Vlastní foto autora

A posledním druhem karet jsou artefakty, které se ovšem používají pouze v rozšířené variantě hry. Jedná se totiž o karty, které mírně poupravují průběh hry a spouští se vždy v určitý moment, například pokud získáte řadu Vikingů, tj. od každé barvy jednoho. V takovém případě dostanete díky artefaktu jednorázový bonus. Drobným produkčním nedostatkem je, že pokud obalíte karty, což je dle mého názoru v tomto případě téměř povinnost, už se vám nevejdou do krabiček, což je opravdu škoda.

Hrajeme si na Vikingy

Cílem hry je získat 40 vítězných bodů a hráč, který tohoto cíle dosáhne jako první, se stává tím nejvikinštějším Vikingem a má jistotu, že se jednou bude moci přidat v hodovních síních Valhaly ke slavným hrdinům. Co se týče průběhu hry, je to v zásadě velice prosté. Hráči se střídají na tahu a mají de facto pouze dvě možnosti. Mohou vyložit kartu posádky z ruky do oblasti své posádky, čímž získají určité zdroje a doberou si novou kartu Vikinga ze společné nabídky.

Nebo místo toho zvednou kotvy a vydají se do dalekých krajů objevovat tajuplná zákoutí světa a dobývat nové kraje. Takové objevení nového území je velmi důležité, neboť rozšiřuje vaše odměny při spuštění doplňkové akce obchodu. Ten přitom může hráč vykonat před nebo po svém tahu jako volnou akci. Za obchodování se platí vikinskými náramky a přináší opět zdroje, vítězné body a věhlas.

Knarr zdroj: Vlastní foto autora

Pokud bychom měli určit jednu stěžejní mechaniku, pak Knarr určitě nabízí určitou formu engine buildingu, a to právě díky získávání karet území, kdy se postupným přidáváním zvyšují odměny za obchodování. Je to hezky tematické a působí to odměňujícím dojmem. Jinak se jedná o zcela typický závod za vítěznými body.

Knarr je v tomto ohledu podobný hře Svět po nás, který ale oproti Knarru propadá na celé čáře v ergonomičnosti. Zatímco v Knarru manipulujete pouze s pár zdroji a kartami, ve Světě po nás musíte každé kolo nabírat a platit desítkami zdrojů a vykládat mnoho karet, což začne být poměrně rychle otravné.

Knarr zdroj: Vlastní foto autora

Knarr sice není hra nikterak hluboká, ale určité možnosti nabízí a po první hře se hráč poučí a sběr bodů v následujících partiích se bude postupně zefektivňovat. Mírnou nevýhodou je slabší interakce mezi hráči, protože jediné, čím můžete svým protihráčům uškodit, je vyfouknutí karty Vikinga nebo časnějšího objevení nějakého území.

Celkový dojem ze hry je ale pozitivní. Knarr hezky plyne, dobře se na něj kouká a hlavně je zábavný. Pokud potřebujete nějakou kapesní hru na dovolenou, případně sháníte filler mezi dvě větší hry, nezbývá než Knarr doporučit.

Knarr
2-4
30 min.
8+

Knarr je malá, zábavná hra, která sice neoplývá přílišnou hloubkou, ale hezky odsýpá, skvěle vypadá a obecně vzato jí vlastně není moc co vytknout. Pokud vám sedí téma a hledáte kratší zážitek, který má co nabídnout, no tak jste ho právě našli.