Studio Stonemaier Games je jedním z mála, které dělá vše pro to, aby bylo transparentní a my díky němu dostává povědomí třeba o tom, kolik se prodává her a kolik je v tomto byznysu peněz. Kolik byste tipnuli, že se celosvětově prodalo kusů hry Na křídlech? Tisíce? Statisíce? Miliony?
Nejblíž skutečnosti je poslední tip, jak se můžete dočíst v našem článku. A příjmy takového studia pak činí bezmála půl miliardy korun za jeden rok. Stonemaier Games ale nejsou jediní, kdo se nebojí veřejně hovořit o finanční stránce vývoje a vydávání deskových her.
Dalším takovým je designér Matthew Dunstan, který tvoří hry již přes 10 let, kdy mezi ty nejznámější patří třeba Příští stanice Londýn, Monumental, Moje knihovnička či hry ze sérií Echoes a Adventure Games. Nedávno také spoluzaložil studio Postmark Games, které se zaměřuje čistě na print-and-play hry za cca 100 korun.
Matthew prozradil, že v roce 2023 si deskovými hrami (jejichž vývoji se věnuje na plný úvazek dva roky) vydělal 4 miliony korun, přičemž v roce 2022 to bylo 2,8 milionů a o rok před tím „jen“ jeden milion.
Celou čtvrtinu tohoto příjmu tvoří již osmidílná série únikovek Echoes, další čtvrtinu hry studia Postmark Games a 11 % si ukusuje rovněž osmidílná série her Adventure Games. Autor ale upozorňuje, že se do toho nepromítají prodeje Příští stanice Londýn a jeho pokračování Next Station: Tokyo, za něž dostává zaplaceno jednou ročně v květnu (a je sám zvědavý, jak se do prodejů hry Příští stanice Londýn promítne fakt, že byla nominovaná na Spiel des jahres).
Vpřed vystoupilo i studio Fort Circle Games (díky BoardGameGeeku), o kterém jsme psali před pár dny v souvislosti s jeho kickstarterovanou deskovkou Votes for Women. To v uplynulém roce zaznamenalo čistý příjem ve výši 1,1 milionů korun, za což vděčí prodeji 4 tisíc kusů vlastních her Votes for Women, The Shores of Tripoli a The Halls of Montezuma.
Nicméně velký důvod k radosti zatím nemají. Společnost je totiž od svého založení v roce 2017 stále ve ztrátě dosahující 4,5 milionů korun. Byznys s deskovými hrami umí být pěkně tvrdý, ale jak dokazuje Stonemaier Games i Matthew Dunstan, občas se pohádkově zadaří.