Dinosauři a prehistorická zvířata patří do života snad každého dítěte i dospívajícího. Jen se zamyslete nad tím, kolikrát jste i díky Jurskému parku chtěli být paleontologové, kteří vykopávají fosilie a odhalují fascinující svět života dávno před naší dobou. Je zkrátka zajímavé, co všechno naše malá planeta pojímala (a v některých případech to dělá nadále).
Prehistorické období je proto vděčným tématem, které se už od nepaměti pravidelně objevuje i v populární kultuře, do které neomylně patří i deskové hry. České Albi se kvůli tomu rozhodlo, že u nás uvede stolní hru Kometa, kterou v roce 2023 do obchodů poslala společnost Funtails ve spolupráci s designérem Peterem Prinzem (Théby) a ilustrátorem Hendrikem Noackem. Má ale tohle putování s prehistorickými tvory co nabídnout?
Všechny zachránit nelze
Ve hře si zahrajete tak trochu na boha, jelikož je vaším úkolem zachránit ohrožené druhy předtím, než jejich domovinu zničí drtivý dopad komety, čímž tak trochu pozměníte běh historie. Kdy přesně k tomu dojde, je svým způsobem nejisté. Proto se musíte maximálně snažit, abyste do úkrytu přesunuli co největší množství kusů. Ty se vám pak odmění tím, že pomohou vlastními silami.
Jestliže lpíte na historických faktech, Kometa vás asi úplně nepotěší. Ostatně už samotný název poukazuje na to, že se šlo spíše cestou autorské licence, která má sloužit pro marketingové účely a hraní jako takové. Dalším jasným důkazem je, že se zde všechna prehistorická zvířata líhnou z vajec, což je samozřejmě nepravda (tvůrci na to sami poukazují).
Jednoduše, pokud si podobnou hru chcete pořídit kvůli tomu, abyste se dozvěděli zajímavá fakta, případně jste trochu edukovali své ratolesti, lednové novinka není vhodnou volbou. To už spíše sáhněte po Na křídlech, kde se dozvíte zajímavá fakta o ptactvu. Tady téma slouží pouze jako zasazení a v podstatě vůbec se s ním nepracuje.
Líhnutím k lepším možnostem
Je to sice trochu škoda, ale titulu to nelze vyloženě vyčítat. Tvůrci se rozhodli jít vyloženě herní cestou, což je v naprostém pořádku. Ostatně i díky tomu je jejich kombinace svižných tahů a lehkého strategizování čistým a všeobecně soustředěným dílem.
Dva až čtyři hráči se v něm střídají na tazích, během nichž využívají karty na své ruce a zároveň sledují situaci na herním plánu složeném z mnoha hexových polí. Jakmile přijdete na řadu, můžete vykonat pouze jednu ze tří dostupných akcí – vylíhnutí, pohyb a odpočinek. Skrze vylíhnutí si vyberete kartu ve své ruce, kterou položíte na jedno ze tří dostupných míst nad malou deskou hráče. Ze zvoleného místa následně vezmete žeton, který umístíte na hnízdo s odpovídajícím číslem.
S takto položeným žetonem lze manipulovat právě skrze akci pohyb. Jak už bylo řečené, plán se skládá z hexových polí pěti různých prostředí. Abyste se mohli pohnout, musíte z ruky odhodit kartu, na které se nalézá ikona dvou daných terénů, jež udávají, kam se můžete posunout. Pokud byste se chtěli pohnout o větší počet polí, můžete to udělat s využitím žolíkových karet, zahráním efektů, případně skrze přeskakování jiných žetonů na herním plánu.
Současně každé prehistorické zvíře, které zachraňujete, má na sobě krátký text s unikátní schopností. Ta se vám ovšem zpřístupní až ve chvíli, kdy ho úspěšně přesunete do úkrytu, čímž ho získáte do sbírky. V tu chvíli se vám zpřístupní nové dovednosti, tedy i možnosti.
Možnosti s vrstvami
Kromě popsaných prvků pak do hry promlouvají karty hrdinů (ve hře jich je deset), které vám propůjčují schopnost už od samotného začátku, ale rovněž přichází s vlastními bodovacími podmínkami. Z toho logicky vyplývá, že vítězem se stane ten, kdo na konci nasbíral největší bodový obnos ze všech zachráněných dinosaurů a splněných podmínek.
Kometa skrze spojení těchto jednoduchých principů dokáže vytvořit příjemnou zábavu, která postupně odhaluje vrstvy. Snaha s ubíhajícím časem nabírá na komplexnosti, zrychluje se a odemyká skrytá zákoutí, která na začátku neexistovala. I díky tomu nabízí docela hezkou variabilitu, díky které se jednotlivé partie liší a promyšleně propojují pohyb na plánu s kartami.
Skvělým prvkem je též předem nestanovený počet kol. Konec hry nastává až ve chvíli, kdy se dobere základní balíček karet. Následně přichází pomyslný epilog, ve kterém se vám znepřístupní akce odpočinku, tedy primární způsob získávání nových karet. V této fázi však ještě dokážete vykouzlit zajímavé akce a díky kombinacím je možné závěr i o trochu posunout.
Chtělo by to více možností?
Snaha to je přímočará a nezahlcující, což je současně darem i prokletím. Rodinnost a obecná přístupnost sice zajišťuje zábavu pro všechny nehledě na zkušenosti a věk, avšak schopnosti a možnosti nejsou dostatečně zajímavé na to, aby se Kometa na stole objevovala častěji. Po několika partiích zkrátka dorazí pocit monotónnosti, který se nedaří nabourat ani výběrem jiných hrdinů.
Monotónnosti nepomáhá ani jistá lenost v oblasti výběru jednotlivých zvířat. Na kartách není příliš mnoho druhů a sází se spíše na jejich variace. Proto se začnou relativně brzy opakovat, čemuž nepomáhají ani ilustrace, které ony variace rozlišují jen minimálně. Obecně je však nutné vizuální stránku, respektive její styl, pochválit, jelikož nabízí detailní obrázky s neokoukanými technikami.
Zároveň se tým asi mohl trochu více zaměřit na testování. I v aktuální obchodní verzi bodovací podmínky působí poněkud nevyrovnaně. Hráči si na to stěžovali už v zahraničí a zdá se, že se tento problém stále nepovedlo kompletně odstranit. Podobná výtka jde i za pravidly, jež by snesla dodatečné vysvětlování vybraných principů (přeskakování žetonů) a časování efektů.
Více je opět lépe
Aby byl výčet upozornění kompletní, též je třeba upozornit na počet hráčů. Vzhledem k tomu, jak je titul nastavený, je lepší, abyste se k němu usadili ve třech až čtyřech. Ve dvou se trochu ztrácí možnosti v taktizování a pohybu, jelikož je plán velký a vždy nabízí dostatečné množství prostoru. Ve větším počtu vzniknou jistá omezení, která vás nutí nad tahy přemýšlet.
Obecně lze ale Kometu bez problémů doporučit. Nabízí nenáročnou prehistorickou výpravu s nezahlcujícím množstvím možností, která je ideální do rodin i díky líbivému vizuálnímu zpracování. Na delší hraní to kvůli přikrádající se monotónnosti sice není, leč k občasnému zahrání určitě ano. Milý projekt, který své místo na pultech obchodů rozhodně má.