Krysa bere – recenze black jacku v akční úpravě plné krys
Recenze zdroj: Rexhry

Krysa bere – recenze black jacku v akční úpravě plné krys

Název:
Krysa bere
Počet hráčů:
2-4
Herní doba:
15-30 min.
Čeština:
ano
Věk:
10+
Detail hry

30. 12. 2024 17:00 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

Už i do Brna dorazily krysy na tajný turnaj v Ratjacku. Krysí black jack, neboli naše staré dobré Oko bere!, Rexové relativně nedávno naskladnili, a tak nám starým karbaníkům se svrbivými prsty nezbývalo, než si požádat o pozvánku do krysího kasina v Krysákově. Letošní novinka vzešla od zcela neznámých tvůrců, kterými jsou Mathieu Can, Maxime Mercier a ilustrátorka Zael.

Estetický hlodavec

Než se ponoříme do samotných pravidel, rád bych zmínil, že Krysa bere oko estéta potěší. Nemluvím nyní o ilustracích, nýbrž o několikavrstvém potisku krabičky se šuplíkem, který skrývá s kartami i čtyři krabičky na jednotlivé balíčky, velké červené pokerové čipy a modré žetony bodů. Přestože čipy i body jsou plastové, vypadají opravdu pěkně a váhově nešizeně. Dojem luxusního kasina ale podtrhuje zlatý tisk na rubu i líci karet se vzorcem na krabičkách.

Vůbec i to, že nás vydavatel neodbyl plastovými pytlíky, ale pro každý balíček udělal v jeho barvě samostatnou krabičku, velice oceňuji. Chybí snad jen zelené plátno na dně krabičky, které nahrazuje zelená barva po obvodu. Na zpracování Krysa bere je ale zkrátka vidět, jak estetika podtrhující téma může prospět ke vtažení i navnadění hráčů.

Krysa bere zdroj: Rexhry

Veselí s čísly

Teď už ale k samotnému hraní. Partie se hrají na několik kol a končí ve chvíli, kdy některý z hráčů získá 3 body. Ke hraní je možné využít čtyři balíčky po dvanácti kartách, z nichž si pro partii vyberete dva, které smícháte. Rozhodnout se můžete pro stejné modré a červené krysy, žluté lasičky a fialové mývaly, přičemž cílem hry je dosáhnout přesně 25 bodů (na rozdíl od Oka bere, kde je hranice 21).

Hráčům je společně se dvěma kartami rozdaná i přehledová karta obecných pravidel a výpis obou balíčků ve hře. Jednu kartu vyloží hráči lícem dolů před sebe, z balíčku vyloží jednu kartu jako základ odkládací hromádky, zavrtí ocásky, naježí vousky, rozhodí pokerové oboustranné čipy, aby poznali, které úpravy karet budou pro dané velké kolo k mání, a pustí se do toto.

Během tahu si hráč dobere kartu z dobírací či odkládací hromádky. Ze dvou karet na ruce jednu zahraje. Buď lícem nahoru před sebe a provede její efekt, nebo lícem dolů před sebe. Případně kartu z ruky odhodí a díky tomu odhalí a aktivuje dosud skrytou kartu před sebou.

Pokud je na konci tahu součet karetních hodnot kteréhokoliv hráče vyšší jak 25, vypadává. Pokud aktivní hráč dosáhne přesně 25 bodů, získá bod. Pokud jsou již všichni až na jednoho vyřazení, přeživší získá bod. Pokud je dobrán balíček, hráč s nejvyšším součtem hodnot nepřesahujícím 25 získá bod. Tím velké kolo končí a je čas rozdat vše znovu a zabojovat o další body.

Přílišná nepřehlednost

Krysa bere je skrze popsané principy sice jednoduchá, ale zábavná hra. Například mým spoluhráčům se líbila převelice. Mně ovšem už tolik ne, byť jistý aspekt přemýšlení má něco do sebe. Rád si ji ještě někdy dám, ale důraz na náhodu mi vadil. A to ji tam přitom ani tolik být nemusí. Jde spíše o pocit a kombinace. Ale nebojte, všechno vám osvětlím.

Premisa základních pravidel zní, že hráč smí jakýmkoliv způsobem vyložit kartu či aktivovat efekt karty pouze tehdy, pokud je schopný ho plně provést. To zní slibně, stejně jako nízký počet karet v balíčku, jelikož 24 karet by měl být schopný dopočítat každý. Efekty karet, alespoň ty, které nás nyní pro analýzu zajímají, míří na odhalení soupeřovy skryté karty, prohození karty se soupeřem, přidání či odejmutí čipu, zkrátka efekty měnící součet hodnot některého z hráčů. Množství či strana vyložených karet před hráčem může značně omezit jeho schopnost vyložit kartu konkrétní hodnoty. Jenomže tu vyložit nemůže, neboť není dle pravidel schopný vykonat její celý efekt.

Krysa bere zdroj: Rexhry

Tato skládačka se může zdát na jednu stranu jako uspokojující, protože po několika partiích začne hráč od druhé či třetí vyložené karty řešit, jaké mohou mít vyústění jeho následující potenciální volby. Nicméně řešit to od samého začátku je opravdu náročné na hlavu (vím, že třeba v šachu je těch kombinací nepřeberně více a řeší se od prvního tahu). V podstatě by bylo třeba nazpaměť znát všechny efekty spojené s hodnotami. Přehled na stole tolik nepomůže a je potřeba informace internalizovat. Jinými slovy je mít pod kůží a hrát intuitivně.

Efekty pro efekty

To je ovšem pouze jedna část. Tou druhou jsou červené čipy, jejichž efekty mění hodnotu karet. Najdete tu nejen sčítání a odečítání, ale i násobení, dělení a anulaci. Nechybí ani tři efekty, kde dva různým způsobem kartu blokují a jeden anuluje efekt karty.

Přítomnost čipů a jejich přehazování sem tam ze hry dělá pro běžného hráče nespočitatelnou jízdu na vlnách náhody, doufání a hrubých odhadů. Ve hře tří a čtyř hráčů se tak často mění hodnota hráčských úseků na stole, že v podstatě nemá smysl se na tah připravovat dopředu. V duelu si vyložené karty jediného soupeře ještě nějak uhlídáte, ale ve hře více hráčů těžko. Alespoň já to nedokázal a vynakládat energii věnovanou všem přepočtům mě brzy přestalo bavit. A to jsme hráli třeba pět partií v kuse (zhruba 15 kol).

Mé mladší spoluhráče, kteří to tolik nepočítali, však bavila dynamika. Stále se něco děje, je v tom napětí, trochu až moc škodolibosti i gamblerský adrenalin. Hráč neustále řeší, co v daném momentu zvolí, a jak ho všeho dění v mezidobí, než přijde znovu na tah, pohnojí či podpoří. Já ale vyhledávám malé chytré hry, kde pár pravidel, přestože během partie několikrát otočí stav na ploše, nakonec vedou k přehledným výsledkům (nebo pravidla alespoň hráči rovnou předestřou, že to zkrátka neuhlídá). Tady je však toho moc a myslím si, že množství efektů, jejich kombinování a vůbec orientace v nich bere hráčům pozornost od počítání.

Nepřehledná zábava

Těmito slovy ovšem netvrdím, že jde o špatnou hru. Její relativní kvality se odvíjejí jen a pouze od vás a vašich očekávání. Osobně si třeba myslím, přestože hra nebyla s dětmi testovaná, že starší děti svou proměnlivostí zabaví nadměrně. Stejně tak poškádlí dospělé otevřené karetní škodolibosti a vysmívání. Kované karbaníky však spíše nepotěší, což píšu jako mariášník a laický hráč pokeru.

Pokud však Kryse bere dáte šanci, možná jej seženete ještě i s promo bonusem Kasina. Ten přináší šest karet upravující celkové podmínky a pravidla. Například se namísto hodnoty 25 hraje na 21 či 30, případně hra končí vyložením čtvrté karty. Kasina hlavní hru doplní o několik málo dalších cest, ale celkový zážitek hry již tak bohaté na kombinace neovlivní.

Název:
Krysa bere
Počet hráčů:
2-4
Herní doba:
15-30 min.
Čeština:
ano
Věk:
10+
Detail hry

Verdikt:

Akční a zábavná karetka s neustále se měnícími hodnotami karet vyložených v hráčově prostoru, která vychází z klasiky Oko bere! Efektů je tu spousta a hráč obvykle skončí jen se 4 až 6 vyloženými kartami, kterými dosahuje hodnoty 25. Čtyři balíčky karet a šest oboustranně unikátních úprav hodnot slibují vyšší znovuhratelnost. Pro všechny proměnné je ovšem obtížné hrát na jistotu a dobře, proto je pro zábavu nutné se svézt na vlně nečekaných krysích podrazů a škodolibostí od soupeřů.

Nejnovější články