V životě je třeba mít nějaké ty jistoty. Ráno vyjde slunce, existuje příliv a odliv a Wizards of the Coast vás pravděpodobně každý týden nacpou novým produktem ke karetní hře Magic: The Gathering. Chystá se na nás Pán Prstenů, Pán času, nové edice z pohádkové země Wilds of Eldraine, a to nezmiňuji další menší produkty jako Secret Lairy a mnoho dalšího.
Teď ale vyšlo ohlášení, které mě přece jen zaujalo. Čtvrtého srpna totiž vyjde edice nazvaná Commander Masters a už z názvu je jasné, že se zaměří na můj nejoblíbenější formát – Commandera.
O co jde? Máte balíček, ve kterém je sto karet. Všechny kromě základních zemí musí být unikátní. Jedna z nich představuje titulního velitele. Musí to být legendární bytost a v balíčku nesmí být jiné barvy karet, než jsou právě manové ceny vašeho hlavního mlátiče. Toho můžete hrát kdykoliv a potom, co ho někdo odstraní, se jen zdraží o dvě bezbarvé many a je dále k dispozici. V tomhle formátu se zkrátka hraje na velké potvory, mocná kouzla a vysoké ceny karet, které v klasické hře kolikrát nemají uplatnění.
Wizards of the Coast už před lety zjistili jednu důležitou věc: Hráči jsou do svých Commander balíčků schopní nakupovat doopravdy drahé karty. Však jí koupíte jen jednou a nemusí být až ve čtyřech kopiích jako v klasické hře. To se přece vyplatí a co už na tom, že takových karet do Commander balíčku ve finále narvete víc, než je velikost klasického herního balíčku. Jednoduše řečeno, od té doby začali tenhle formát podporovat ve velkém. A edice Commander Masters je takovou poklonou celému vývoji téhle herní odnože Magicu.
Edice se zaměřuje z velké části na reprinty legendárních karet Commanderu, často v novém grafickém kabátku. Sběratelé sice asi zase jednou zapláčou, jak jejich sbírka ztrácí na hodnotě, ale co se dá dělat. Pro nás ostatní je tu možnost si vytáhnout takové populární kousky, jako je The Ur-Dragon, Jeweled Lotus nebo Capture of Jingzhou. Zatím je odhalených devět karet a všechny stojí za to. S tím ale bylo odhaleno i něco dalšího: Produkty, které budeme moct v rámci tohoto setu koupit.
Nejzajímavější budou asi předpřipravené balíčky. Budou celkem čtyři a v každém bude deset zbrusu nových karet včetně velitelů. Karty by měly být udělané přesně tak, aby se soustředily na synergie v tomhle herním formátu. Už teď víme, že jeden se bude soustředit na hraní Enchatmentů a v jeho čele bude stát polobohyně Anikthea, Hand of Erebos. Díky ní budou mít vaše bytosti menace a musí je tedy blokovat minimálně dvojice potvor oponenta. Navíc, když vstoupí do hry nebo útočí, dá auru z vašeho hrobu do exilu. Díky tomu vytvoří 3/3 nemrtvou bytost s vlastnostmi dané aury.
Další balíček bude sázet Planeswalkery ve velkém. Commodore Guff, který stojí v jeho čele, je sám Planeswalker. Rozhazuje na konci kola extra žetony loajality, tvoří mágy, kteří za tapnutí přidávají manu právě na sesílání Sférochodců a střílí do všech protivníků a líže karty podle počtu vašich Planeswalkerů.
Předposlední balíček se točí kolem bezbarvých velkých monster Eldrazzi. Vede ho Zhulodock, Void Gorger, který dává vašim bezbarvým kouzlům s cenou vyšší než sedm hned dvojitou kaskádu. Pokud tedy nějaké sešlete, odhalujete karty z vrchu balíčku, dokud nenarazíte na nějaký permanent, co není zem a je alespoň o jedna levnější. Ten potom dáte do hry. Jelikož je kaskáda dvojitá, uděláte to hned dvakrát.
Poslední jsou pak nechvalně známí Sliveři. Bytosti všech barev, které si propůjčují navzájem své schopnosti. Pokud má Sliver first strike, většinou to znamená, že ho mají všichni Sliveři. Tahle armáda navzájem se posilujících bytostí dostane Sliver Gravemother. Její největší předností je, že ruší legendární pravidlo pro Slivery, tedy, že se vám může na stůl dostat víc stejných legendárních bytostí, což je důležité pro její druhou schopnost.
Sama má totiž encore za pět a ostatním Sliverům na hřbitově dává encore v ceně jejich manacostu. Co že to je encore? Schopnost, která září hlavně ve hře více hráčů. Za jeho cenu totiž vyexilujete bytost s touto schopností z hrobu a vytvoříte tolik jejích kopií, kolik máte oponentů ve hře. Bytosti na konci kola sice pomřou, ale v rámci Sliverů se moc věcí dalšího kola po takovém útoku nedožije, to mi věřte.
Kromě předpřipravených balíčků nesmí chybět ani Set boostery, Collector boostery a Draft boostery. Po dlouhé době tedy vyjde edice, ve které se draftuje Commander. Speciální pravidla pro draft jsou určená pro 3-5 hráčů, kdy má každý hráč čtyřicet životů, šedesátikaretní balík podle pravidel tohoto formátu a všichni u stolu můžou útočit na všechny.
Hlavně v pěti se u stolu dějí věci, které hru obrací vzhůru nohama. Co kolo vznikají křehká spojenectví, která se mrknutím oka zase rozpadají a jsou to jedny z nejzábavnějších her, které jsem v Magic: The Gathering kdy zažil. Uvidíme, co Wizards of the Coast ještě vytáhnou z archivu, přidají za novinky a oznámí. Mým tajným snem je, aby Commander přibyl v nějaké upravené verzi i do digitální Arény, ale to se asi jen tak nestane. Možná je to i dobře, protože by mě to stálo hromadu času i peněz.