Malá velká království
2–5 hráčů | 30–45 minut | Od 14 let | česky, bez textu
Všichni jistě znáte skvělou Civilizaci. Možná ji i znáte ve stolní podobě, kde je neméně skvělá. Má však jednu nepřehlédnutelnou vadu – herní partie se nezřídka protáhne na 4, 5 ale klidně i 6 hodin. To si pak člověk rozmyslí, jestli se vážně chce tak dlouho trápit s rozvojem své říše, a nakonec prohrát za východu slunce… Malá velká království vám sice nenabídnou tak epický zážitek, ale daří se jim do malé hry vměstnat všechny prvky 4X strategií.
Hráči představují různé národy soupeřící o Hyperborcii, Anarchistán, Pocemburg, Zmatkánsko a další nedotčené kusy pevniny, o nichž pravděpodobně uslyšíte poprvé. To už ale neplatí o samotných národech, kde se vedle klasických lidí, orků a trpaslíků objevují i méně používané valkýry, půlčíci nebo třeba měňavci. Každý z národů disponuje pěti unikátními schopnostmi, které si hráči mohou odemykat v průběhu hry.
Malá velká království vám dávají poměrně velkou svobodu. Můžete rodit nové členy, rozšiřovat se po mapě, učit se novým schopnostem, stavět hrad, bojovat o území s nepřátelskými národy nebo s nimi naopak uzavírat příměří. Jednoduše si vyberete jednu z možných akcí a konáte. Ale pozor, všichni ostatní hráči ihned dostanou možnost vykonat totožnou akci a na rozdíl od vás mohou místo akce těžit suroviny z oblastí, která osidlují. Díky této mechanice se nenudíte při čekání na svůj tah, protože musíte být aktivní i v tahu všech protihráčů.
Nemůžete myslet jen na sebe, nevědomost váš národ pošle tak akorát tam, odkud přišel. Jak již bylo řečeno, se soupeři můžete vycházet dvěma způsoby. Kdykoliv se ocitnete s cizincem na poli, v lese nebo v horách, musíte každý v tajnosti rozhodnout, jak se zachováte. Na dvanáctistěnné kostce buď nastavíte bojové číslo, nebo bílou vlajku. Pokud máte oba dobré úmysly a odhalíte vlajku, vznikne příměří a z obsazeného území těžíte oba. V opačném případě vyhrává vyšší síla, kterou je potřeba uhradit těžce vydřenými (nebo vyobchodovanými) surovinami.
Hráči se perou o území, staví hrad, učí se novým věcem a rozšiřují svůj vliv do doby, kdy nastane jedna z podmínek konce hry. Následně si rozdělí vítězné body za počet svých jednotek na plánu, obsazená hlavní města, úroveň stavby hradu, počet odemčených schopností a unikátní body pro každou rasu a určí vítěze.
Jako v každé správné 4X strategii, ani tady se vám nepodaří excelovat ve všem a v hlavě načrtnutá strategie vám pravděpodobně nevydrží po celou partii. Tady prohrajete válku, támhle vám bude chybět kamení, tu vám v pohybu zabrání skály nebo řeka. Ať už vyhrajete nebo prohrajete, budete chtít hrát znovu. Zaprvé proto, že je zde tolik možných cest k vítězství, zadruhé proto, že si chcete vyzkoušet všech 13 ras.
O Malých velkých hrách
Série Tiny Epic začala již v roce 2014, kdy na Kickstarteru uspěla Tiny Epic Kingdoms (Malá velká království). Téhož roku zde uspěla i Tiny Epic Defenders. Od té doby se rok co rok objevila další Tiny Epic hra, vždy zaznamenávající obrovský finanční úspěch. V roce 2015 následovala Tiny Epic Galaxies (Malé velké galaxie), o rok později Tiny Epic Western, loni Tiny Epic Quest (Malá velká dobrodružství) a letos už proběhla kampaň Tiny Epic Zombies.