Mindok nám začátkem února přinesl dvě abstraktní hry pro malé i velké – Nebula a Moře draků, které si sice představíme obě, ale dneska to bude jen druhá jmenovaná. Tedy krásně malovaná hra plná dřevěných dráčků, respektive jejich hlav a těl, kterou se snadno naučí děti od 8 let, ale která může posloužit i jako tetrisové bojiště pro odrostlé chovatele příšer. A to i přesto, že v něm žádné tetrisové dílky nenajdeme. Jak je to možné?
Než si to prozradíme, uveďme, že za hrou stojí trojice autorů Yaniv Kahana, Simone Luciani a Pini Shekhter, zatímco grafiku si vzal na starost Brazilec Weberson Santiago. Jeho typický rukopis známý ze hry Výprava navazující na jím dříve doprovozený Coup či kanibalistickou taškařici The Bloody Inn je v Moři draků rozpoznatelný, avšak naštěstí se umírnil a hra je prosta syrovosti a karikatur. Dvojici Yaniv Kahana a Simone Luciani si můžete vybavit v souvislosti z nedávno vyšlým Mesosem či Lucianiho Darwinem.
Jak nasadit draka
Pokud jste si z popisu výše vzpomněli třeba na Coatl, tak vězte, že v Moři draků se obejdete bez dílků ocasu a natahování délky. Hráči prve sestaví herní plán ze čtyř oboustranných dílů, které nabízí mírnou variabilitu prostředí souřadnic. Vše se odehrává na mořské mřížce, ve které se hráči reprezentující dračí vůdce jednotlivých klanů rozhodnou vypořádat s piráty, nahromadit si zlato, sklidit výhody korálového podloží a nastolit dominanci ve čtyřech království medúz, ryb, šneků a hvězdic.
Tah hráče je prostý – vyloží kartu draka a umístí příslušné dílky na herní plán, popřípadě splní úkol a na závěr si dobere kartu. Hra končí poté, co všichni hráči spotřebují své dračí hlavy a obodují převahu v sektorech, splněné úkoly a zbývající žetony mincí a lodí.
Když si zvolíte kartu draka k zahrání, vezmete hlavu a další trupové dílky a umístíte je na mapu tak, aby váš drak sousedil s centrálním ostrovem či drakem jiné barvy, nikdy ne vaším vlastním. Hraje se tu klasicky na ortogonální vztahy v mřížce, diagonály se nepočítají. Poté vyhodnotíte překrytá políčka. Posbíráte žetony lodí, které později využijete na plnění úkolů.
Za políčko s mincí získáte zlaťák, za políčko korálu si vezmete dvě korálové karty, jednu si ponecháte a druhou vrátíte dospod balíčku. Za každý obsazený vír či mořský proud odevzdáte do banku 2 zlaťáky no a pokud se dotýkáte jiných draků, jejich majitelé z banku obdrží po zlaťáku.
Následně si prohlédnete žetony lodí a případně karty korálů a pokusíte se jimi splnit jednu z karet úkolů v nabídce. Tím se dostanete nejen na vyšší množství bodů, než které byst získali za žetony lodí samotných, ale i možnost se občas dostat ke kartám korálů, neboť jejich herních políček je na plánu pomálu. Na závěr si vůdce klanu dobere další kartu draka do ruky. Draci jsou tří různých velikostí a hráč si na konci svého tahu smí dobrat ze dvou hromádek těch draků, jejichž zástupce právě nezahrál.
Bitvy mořských potvor
Hráči se snaží získat převahu, která se odvíjí od počtu přítomných či zasahujících draků ze sousedství. Hráč, který má draků více, vítězí. Ovšem mohou to zvrátit i karty ponořených draků získaných z balíčku korálů! Teprve při remíze se počítají dílky jednotlivých hráčů v prostoru. Za každý nezakrytý vír získá vítěz 3 body a druhý nejvíce přítomný hráč polovinu.
Čím je boj o sektor větší, tím se snižuje i jeho hodnota! Je-li tak nezakryto 8 vírů, hráč s pěti draky získá 24 bodů, hráč se třemi draky 12 bodů a hráči s méně draky vynaložili úsilí zbytečně a nedostanou nic. Právě toto závěrečné hodnocení se mi velmi líbí a dodává osvěžení přítomným mechanismům, které nijak nevybočují ze standardu dětských a rodinných her.
Původně jsem si říkal, zda takové vyhodnocení není pro osmileté děti náročné (a pro dospělé naopak jednoduché), ale ukázalo se, že po první partii už každý ví, co čekat, a tak zbývá volná mozková kapacita na škodolibost a nenadálé zvraty v podobě pod hladinou ponořených draků.
Hra je mírná, netrestá, naopak většinou odměňuje. Hráč platí hře pouze za použitá políčka vírů a mořských proudů, ovšem přes ty se vydává obvykle jen proto, aby získal vícero hodnotných políček jedním tahem. Ve svém tahu nejste blokovaní, protože si smíte vybrat vždy ze dvou karet draků a cestu si lze po mapě snadno plánovat bez ohledu na to, zda vám to soupeři v mezičase zaťápnou.
Moře draků se naučíte záhy, hra vás nijak nebrzdí a i když vás soupeři předběhnou v plnění úkolu, není třeba věšet hlavu. Pravidla jsou zvládnutá skvěle a tah hráče si lze těžko představit jednodušší. Pokud nemáte co udělat, je to chybou vašeho úsudku a dobírání si špatných karet draků.
V našich partiích ovšem nikdo pasovat nemusel; pas probíhá tak, že odhodíte hlavu draka a přeskočíte tah. Nutno zmínit, že těšíte-li se, že budete hrát za svou oblíbenou barvu, se zlou se potážete, neboť počet dílků se napříč barvami liší a autoři hry sami předurčili, které barvy budou využité podle počtu hráčů.
Moře draků je oddechovka, u které máte nad čím přemýšlet, není hloupá, a přesto oddechovkou zůstává. Ve volných chvílích si tak můžete prohlížet ilustrace draků a zjistit, že druhů draků je několikero nehledě na počet dílků; nejedná se tak o karty totožných ilustrací, kde by se grafik neměl jak vyřádit. Samozřejmě zůstává otázkou, kolikrát a jak často si oddechovku tohoto typu zahrajete...