Nakrmte Krakena – recenze párty hry až pro 11 prolhaných mořeplavců
Recenze zdroj: Vlastní foto autora

Nakrmte Krakena – recenze párty hry až pro 11 prolhaných mořeplavců

Název:
Nakrmte Krakena!
Počet hráčů:
5-11
Herní doba:
45-90 min.
Čeština:
ano
Věk:
12+
Detail hry

27. 12. 2024 18:00 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

Nedávno jsme psali o solitérním Trosečníkovi (viz recenzi) a slibovali recenzi dalšího titulu od vydavatelství Old DawgNakrmte Krakena z roku 2022. Jedná se o sociálně dedukční párty hru s pirátskou tématikou pro 5 až 11 hráčů, u něhož platí, že Silvestra slavit rachejtlemi a dávat si novoroční předsevzetí umí kde kdo, ale co se namísto toho pokusit dostat koráb do svojí zátoky a přitom se pustit po stopě někoho, kdo si dal za závazek sloužit Krakenovi?

Autory jsou Maikel Cheney, Dr. Hans Joachim Höh a Tobias Immich, grafiku obstarali James Churchill a Hendrik Noack. V češtině jsme se dočkali sice jen retailové verze bez figurky Krakena, jeho chapadel a žetonů rolí v drobných váčcích, ale nic z toho nemá na hraní vliv. A kdo by chtěl, může si u Old Dawga pořídit neoficiální deluxe upgrade z 3D tiskárny. Dost bylo formalit, je čas vyplout!  

Sešli jsme se zde...

Hráči tvořící posádku jedné lodi jsou rozdělení do tří frakcí, z nichž každá má své vlastní záměry s lodí. Námořníci chtějí doplout na severovýchodní pobřeží do Modré zátoky, piráti naopak do severozápadní Šarlatové zátoky. V posádce se však skrývá i vůdce krakeního kultu, při hře 11 hráčů dokonce i jeden jeho přisluhovač. Ti se snaží loď nasměřovat přímo na sever do chřtánu Krakena či nechat obětovat vůdce kultu na jednom z předcházejících polí přerostlého hlavonožce.

Každé kolo se skládá ze čtyř fází. Nejprve kapitán jmenuje prvního důstojníka a kormidelníka. Poté mu to buď posádka schválí, či provede vzpouru pomocí žetonů bambitek. Každý z hráčů má v počátku hry k dispozici tři bambitky a při schvalování kapitánova rozhodnutí si jich libovolný počet vloží do dlaně. Je-li vzpoura úspěšná, tedy pokud je součet tři, čtyři či pět bambitek, což se odvíjí od počtu hráčů, bambitky propadají, v opačném případě si je hráči ponechávají. Především se však novým kapitánem stává ten hráč, který zaplatil nejvíce bambitek. A proces volby a projevu loajality či vzpoury započne znovu.

Nakrmte Krakena zdroj: Vlastní foto autora

Pokud ke vzpouře nedošlo, nastává zásadní třetí fáze, kterou je plavba. Kapitán si dobere dvě karty plavby a jednu vloží do truhličky lodního deníku. To samé provede první důstojník. Kormidelník zatřese krabičkou, otevře ji, prohlídne si obě karty a jednu z nich vyřadí. Deník se zvolenou kartou plavby pošle kapitánovi, který s ní seznámí posádku.

Nastává čas diskuse a obviňování, jaké karty vlastně měli hráči k mání a proč zvolili, jak zvolili. Tak jako tak kapitán vyloží kartu před sebe a ta zůstává viditelná ležet před ním. Následně kapitán posune lodí v daném směru podle šipek na mapě, vyhodnotí případný akční žeton a v závěru i akci karty plavby. Poté jsou kormidelník, první důstojník či i kapitán postavení mimo službu.

Kdo všechno jde na nucený odpočinek, to se odvíjí opět od počtu hráčů. Tito členové posádky nemohou být znovu zvolení v bezprostředně následující volbě sboru. Kormidelník a důstojník vrátí odznaky svých hodností aktuálnímu kapitánovi a ten započne nové kolo volbou nového důstojníka a kormidelníka.

Nakrmte Krakena zdroj: Vlastní foto autora

Kraaakeeeen!!!

Ve hře však může nastat situace, kdy kormidelník není spokojený s rozkazy, které v lodním deníku obdržel. Může skočit přes palubu a vyřadit se tak ze hry, ale zároveň způsobí to, že jsou s ním vyřazeny lícem dolů i obě kartičky plavby.

Hru zpestřují akce schované na žetonech i na kartách plavby. Pomocí akčního žetonu s lupou smí kapitán zjistit identitu jednoho člena posádky; na políčku s nožem někomu vyřízne jazyk a ten nesmí mluvit do konce partie, pouze vydávat zvuky a gestikulovat; na políčku Nakrmte Krakena vždy jednoho hráče hodí přes palubu a zbaví se tak potížisty, který mu sabotuje plavbu. Pokud by to však byl vůdce kultu, ten okamžitě i se svými přisluhovači vyhrává hru. 

Řekl někdo přisluhovači, tedy použil množné číslo? Ano, neboť kdykoliv je úspěšně zahrána žlutá karta plavby kultistů, je odhalena i jedna z karet kultu. Dle jejího typu buď vůdce kultu skrytě zjistí frakční příslušnost prvního důstojníka a kormidelníka, nebo rozdělí nové tři bambitky mezi hráče, nebo konvertuje jiného hráče v nového vyznavače.

Další symboly karet plavby buď vedou ke ztrátě kapitánské funkce a jejím posunu k dalšímu hráči po směru ručiček, k manipulaci s kartami plavby, či k zisku a ztrátě bambitky.

Kraken nebo Hitler?

Nakrmte Krakena je funkční pártyovka opírající se o základy sociálně dedukčních her a lehce je posouvá novým směrem. Pokud ji srovnáme se stálicí tohoto typu her, tedy titulem Secret Hitler, pak je Kraken o trochu složitější a protlačovaní karet liberální či fašistické politiky je proměněno v posuny lodí po mapě. Navíc nám přibyla třetí frakce – jakýsi odpadlík z Bangu.

Vůdce kultu a jeho případný přisluhovač se mohou tvářit jako námořníci, aby po nich většina modrásků nešla, nicméně akční pole na mapě jsou nakloněná k tomu, aby se kultisté klonili k pirátům. Ti se však od počátku partie znají a není tak možné je zmást. Ovšem je tu ta zapeklitá konverze. Když je zahrána žlutá karta plavby, je otočena jedna z karet kultu a díky několika z nich je možné do svých řad získat dalšího vyznavače z proměnného námořníka či piráta.

Nakrmte Krakena zdroj: Vlastní foto autora

Proč je Nakrmte Krakena těžší než Secret Hitler? Směřování hry tu pomocí krabičky lodního deníku a karet plavby ovlivňují tři lidé namísto dvou. Zatímco v Hitlerovi si prezident dobere tři karty politiky, jednu vyřadí a další dvě ke zvolení pošle kancléři, zde jsou tažené dvakrát dvě karty kapitánem a prvním důstojníkem. Každý zvolí jednu z tažené dvojice a pošle ji dál. Kormidelník pak vyberu tu, kterou pošle zpět ke kapitánovi, který se směrem plavby seznámí posádku.

Je tu tedy výběr z více karet, ale především jsou tu k obviňování tři lidé. Dále pak v Hitlerovi je možné se za určitých okolností domoci stranické legitimace hráče. Zde kapitán může pomocí žetonu prohledání kajuty si sám prohlédnout identitu jednoho hráče. V pozdější fázi hry je však přítomno i bičování, které všem u stolu prozradí o zvoleném hráči, čím on rozhodně není.

Vše ostatní je stejné – hráči se dohadují, obviňují, lžou, blafují a snaží se dosáhnout svého cíle za každou cenu. Hra je o meziherní důvěře a zavřených očích, když úřaduje kultista či když se na začátku partie seznamují piráti. Herně pak platí klasika – dělat hodného, pak blbého a nakonec ostatním vrazit kudlu do zad či je uškrtit chapadlem.

Nakrmte Krakena zdroj: Vlastní foto autora

Pořádná pirátská párty

V naší herní skupině notoricky hrající Hitlera či Vlkodlaky jsme se názorově rozdělili napůl. Pro některé hra byla na vodě, neboť se již hůře usuzovalo, kdo je kdo, zatímco jiní byli nadšení mechanismem lodního deníku a přidáním třetí frakce. Existenci třetí frakce osobně vítám, nicméně konverzi věrného námořníka či piráta v půlce hry či jejím závěru nepovažuji za šťastnou.

Dotyčný s tím nic nezmůže a náhle jde proti tomu, za co do teď bojoval. A to, že se objeví žlutá karta plavby, je pravděpodobné, neboť piráti i námořníci z nějakého důvodu nedokáží spolupracovat natolik, aby tomu zabránili. Samozřejmě je to celé i o zamíchání balíčku karet plavby a volbě kormidelníka v daném kole. 

Na čem jsme se shodli jako osvěžujícím, je princip vzpoury. Hráči pro ni totiž musí mít nabito bambitkami, avšak jsou-li příliš chtiví, tak na ni společně utratí více bambitek, než je nutné. Nejlepší způsob je tak svým chováním vyvolávat různé koalice a popuzovat druhé ke vzpouře, sám si však šetřit bambitky na později, kdy je ostatní již nebudou mít.

Poté se dá v důležitý moment zakročit proti nevyhovující sestavě důstojnického sboru. Hraním na obě strany se však hráč vystavuje bičování a herní ostrakizaci, kdy ho dotyční nepustí ke kartám plavby. Dalším pozitivním prvkem jsou unikátní schopnosti postav držené v tajnosti, které hráči smí použít jednou za hru.

Co se týká počtu hráčů, Kraken funguje ve všech uvedených počtech, ale užijete si ho opravdu až ve větší skupině s mapou dlouhé plavby, tedy od 7 hráčů výš. Pro menší či začínající skupiny hráčů bych spíše doporučil Hitlera, byť s Krakenem neuděláte chybu. Pokud je vás však jako psů a toužíte po hmatatelnějším zážitku, se kterým můžete spojit i role playing, vydejte se na jedinečnou vyhlídkovou plavbu s Old Dawgem.

Sečteno, podtrženo, Nakrmte Krakena mohu doporučit všem, kteří se rádi dohadují a přesvědčují. Hra je vhodná pro komunikativní hráče, kteří se vyžívají v zatloukání a odhalování. Ostatně na BoardGameGeeku hráči z celého světa řadí Krakena na 16. příčku párty her, zatímco Secret Hitler se posunul na stále úctyhodnou 20. příčku.

Název:
Nakrmte Krakena!
Počet hráčů:
5-11
Herní doba:
45-90 min.
Čeština:
ano
Věk:
12+
Detail hry

Verdikt:

Povedená sociálně dedukční hra typu Secret Hitler převedená na mapu a s více akcemi i jednorázovými výhodami postav. My všichni námořníci chceme domů, proč ta loď tedy pluje do pirátské zátoky? A proč se zdá, že některým nevadí, když je spolkne mořská hlubina? Kdo způsobil, že i kapitán vydával zvrácené rozkazy? Přetvařování, usuzování a obviňování na palubě lodi, která pluje kdoví kam, je i v podání této hry zábavné a oproti jiným titulům trochu složitější, což jí může být jak k dobru, tak ku škodě. Záleží na vás, kolika systémy potřebujete doprovodit horečné blafování a obviňování ostatních. Tady jich je požehnaně.

Nejnovější články