Pokud se už nějakou dobu pohybujete na deskoherní scéně a není pro vás neobvyklé nakupovat deskové hry a RPGčka v cizině, pak už jste možná někdy narazili na internetový obchod CoolStuffInc, který platí za světovou jedničku v tomto oboru mezi specializovanými prodejnami. Není však úplně největším prodejcem stolní zábavy, protože tento úspěch patří Amazonu.
První kamennou prodejnu otevřel zakladatel Gerald Sunkin na Floridě v roce 2003, zatímco před šesti lety otevíral již šestou. Už tou dobou začal být na poli stolní zábavy válcovaný Amazonem, a to posílal přes tisíc objednávek denně.
Amazon v tomto souboji nikdy neporazil, ale teď už víme, že Amazon definitivně porazil jeho. V posledních letech se nabídka deskových her a RPGček v CoolStuffInc začala ztenčovat, zatímco nabídka sběratelských karetních her rostla. Je obecným faktem, že to Magicy, Pokémoni a jim podobní firmám vydělávají nejvíc peněz, takže v tomhle ohledu se není čemu divit.
Nicméně deskovky a RPGčka z nabídky CoolStuffInc vymizí právě kvůli Amazonu, s nímž se obchod prostě nemůže měřit. Sunkin se pro BoardGameWire rozpovídal o tom, kterak se je Amazon už někdy od roku 2016 snaží vyšachovat z trhu.
Dokládá to jedním jednoduchým příkladem – když on zlevní nějakou hru na úplně nesmyslnou částku, kdy už se ani nedá hovořit o výdělku, tak stejná cena u stejné hry se do hodiny objeví na Amazonu. A protože Amazon si může dovolit mnohem lepší poštovní podmínky, CoolStuffInc s ním prostě nemůže držet krok.
Sunkin ale neviní jen Amazon. Svůj díl na tom podle něj má Kickstarter, tedy hry vydávané mimo klasickou obchodní síť, všeobecný přetlak novinek a radost mu nedělá ani relativně nová iniciativa mezi vydavateli, kteří si smějí diktovat minimální výši ceny, za které mohou obchody hry prodávat.
Byť to celé může znít dost černě, nevypadá to, že by byl obchod vyloženě v ohrožení. Nad vodou ho drží jednak prodeje sběratelských kartiček, ale také ostatní projekty jako Quartermaster Logistics z roku 2016 a Quartermaster Direct z letoška, které zajišťují dopravu a distribuci her z crowdfundingu a malých i velkých vydavatelů po celém světě.