Objevujeme české deskovky – část I.
Téma zdroj: tisková zpráva

Objevujeme české deskovky – část I.

24. 3. 2018 13:00 | Deskovky | autor: Alladjex |

Medvěd Wrr: karetní hra

2–4 hráči | 20 minut | Od 7 let | česky, bez textu

Vydání byť jen karetní hry není žádná finanční selánka, pokud nedisponujete nějakým tím kačerem Skrblíkem za zády. Proto hned několik projektů využilo českých alternativ ke Kickstarteru, aby mohly projekt dokončit a dotáhnout do produkční a zejména herní podoby.

Na HitHitu právě mručí (nebo spíš wrrčí) medvěd, který se vydrápal z dětské knihy nazvané Medvěd Wrr: Po přečtení zavřít! Nádherné ilustrace se zabydlely také na kartách hry – autorské prvotiny Michala Ekrta, která v kampani sbírá prostředky na své zrození. Samotná kniha prodělala svůj porod také skrz hithitový projekt, když vybrala víc než trojnásobek původně požadovaných 100 tisíc korun.

Malá karetní hra staví na příběhu medvěda, který se vydává do čtyř světů čtyř knih hledat před piráty ukryté díly tiskařského stroje. I hráči prohledávají knihy v podobě čtyř balíčků. Snaží se najít karty s knihtiskařskými komponentami, ale zároveň se vyhýbají pirátům, kteří zákeřně číhají v každé knize.

Prohledávání balíčků, boj s piráty i mírné škodolibosti páchané na protihráčích se realizují kartami. Oddychová hra má příjemnou atmosféru, která se pravděpodobně ještě znásobí těm, co znají knižní předlohu. Každopádně se jedná o hezký počin na poli dětských a rodinných her. Uvidíme, zda se medvěd prokope i mezi oblíbené "fillery" ostřílených herních skupin. Pohodu a zpracování na to rozhodně má.

Legendy země Euthie

2–4 hráči | 240 minut | Od 14 let | česky

Mohlo by se zdát, že Wrr a Euthie toho mají pramálo společného. Jenže i ve fantasy světě deskové hry Tadeáše Spousty se vyskytuje medvěd. Pravda s trochu většími zuby a na straně příšer a antagonistů. Legendy si prošly úspěšnou hithitovou  kampaní v loňském roce na jaře a backeři už svými kopiemi dávno zaplácli rozměrné místo ve svých poličkách. Jenže zmínit se o Euthii je teď víc než aktuální, protože tvůrci za rok stačili projekt nejen dokončit, ale vydat i druhé upravené vydání, které se právě žene k zájemcům z předobjednávek a tentokráte i do obchodů.

Přestože inspirací prý Tadeášovi byly zejména hry jako Baldur's Gate, herní plán i putování v zemi ovládané draky mi připomíná hlavně strategickou sérii Heroes of Might and Magic. Opánky svého reka vláčíte Euthií, procházíte několika různými prostředími, v nichž nebezpečí, výzvy, ale i odměny narůstají. Jako v každém správném RPG si hrdinu postupně vylepšujete novými zbraněmi, zbrojí i magickými předměty. S každou úrovní mu přibývají nové schopnosti a kouzla.

Velkou část hry vám zabírá průzkum mapy a půtky s menšími či většími monstry a elementály. Nicméně hlavním cílem je porazit tři draky, kteří si z vašeho rodného kraje udělali pískoviště a tréninkovou zónu. Boje s těmito velkými parazity rozhodně nejsou procházkou růžovým sadem a na rozdíl od zbytku celé hry se je musíte pokusit porazit společnými silami. Jde o zajímavý kooperativní prvek v jinak čistě kompetitivní hře, ve které vítězí jen jeden hráč; ten, který má na konci největší reputaci a jež se stane lidovým hrdinou a miláčkem davů.

Bohaté možnosti, velké rozdíly mezi jednotlivými hrdiny a rozsáhlejší pravidla se přeci jen podepisují na herní době, která bez problémů atakuje tři a víc hodin. Na druhou stranu je k dispozici několik variant hry, scénáře, a dokonce ukládací systém, díky kterému lze hru vměstnat i do kratší herní partie. Tvůrci o své dítko pečují i po vydání. Na stránkách hry můžete najít například příběhy jednotlivých hrdinů. Svět Euthie by se měl v dohledné době ještě obohatit o nějaká rozšíření minimálně v podobě nových hratelných postav.

Sorcerer

2–4 hráči | 90 minut | Od 12 let | anglicky

Když už kopeme do hnízda fantaskních her financovaných sběrem od donátorů, můžeme se podívat na hru Sorcerer. Slovensko-český tým vedený autorem hry Peterem Scholtzem vykročil z domácích vod a pod záštitou White Wizard Games (Star Realms) se vrhl rovnou na Kickstarter. Peter, který je současně designérem, spisovatelem, ilustrátorem a art-directorem celého týmu poskládal neodolatelný kousek, který přivábil čtyřnásobek původně požadované částky, která činila sto tisíc dolarů.

Karetní hra zasazená do temných zákoutí a uliček viktoriánského Londýna může na první pohled evokovat lovecraftovské Cthulhu, ale ve skutečnosti se mimo herní systém pyšní i vlastním osobitým příběhem a zasazením, který si jde svojí nelovcraftovskou stezkou. V podstatě se dá říci, že vy sami jste na straně těch špatných, kteří si to mezi sebou rozdají bez ohledu na nebohé, obyčejné lidi.

Sorcerer má v rodokmenu jak deskové a karetní hry, tak i to nejlepší ze světa sběratelských her. Jenže Peter se rozhodně nedržel při zemi a do Sorcerera namíchal dokonce svou lásku a zkušenosti z wargamingu, především Warhammeru. Méně zarputilému a vytrvalému alchymistovi by se taková směs snadno rozpadla pod rukama. Jenže několik let testování vyústilo v zajímavý a neotřelý mix, který začíná už u konstrukce balíčku. Nemusíte jej tvořit kartu po kartě, ale seskládáte ho ze tří komponent – jakýchsi minibalíčků. Tím je zaručena obrovská variabilita a přitom příprava hry netrvá týden.

Přestože si hra svou premiéru teprve musí odbýt, bylo možné si ji vyzkoušet na loňském veletrhu Spiel v Essenu. Vedle kvalitního herního zážitku vystupovala z davu špičkovým grafickým zpracování a ilustracemi, které z drtivé většiny pocházejí od českých či slovenských tvůrců. Pokud se chcete kochat sami, stačí se podívat na stránku kampaně hry na Kickstarteru. Nebo se rovnou vypravit na stránku hry a nakliknout včas příhoz pro opozdilce. Jedinou skvrnou na kráse je fakt, že doposud postrádáme oznámení o české lokalizaci. Doufejme, že se tuto kosmetickou vadu podaří odstranit některému českému vydavateli.

Karak

2–6 hráčů | 30 minut | Od 7 let | česky, bez textu

Konečně opustíme vábničky na pekaře a podíváme se na hru vydanou přímo pod hlavičkou vydavatelství Albi. Naše cesta novou českou vlnou nás totiž zavádí do houstnoucího stínu citadely Karak, která sice svůj lingvistický původ čerpá z arabských zemí, nicméně ve hře trůní v krajině klasické fantasy. Vždyť, co by mohlo být tradičnějšího než zabití zrůdy, které se nejčastěji říká drak? Na rozdíl od většiny dungeon crawlerů tu každý hrdina – čaroděj, válečník, černokněžník, lupička, šermíř, vědma – kope za svůj vlastní tým. Vítězem je navíc pragmatik, který nahrabe nejvíc pokladů.

Karak je autorskou prvotinou Petra Mikši a Romana Hladíka. Přestože ve světě deskových her se jedná o nováčky, na poli počítačových her jsou to ostřílení veteráni. Oba se totiž v 2K Czech podíleli například na druhém i třetím dílu videohry Mafia, Roman je u série dokonce od prvního dílu. Z vývoje masivního herního projektu si chtěl Petr odskočit k něčemu menšímu. Překvapivě neutekl k vlastní videohře, ale pustil se do hry deskové. Roman, coby Art Director z 2K, se pustil do ilustrací. Vytvořil veselý, výrazný vizuální styl, který se výborně hodí ke hře určené jak dětem, tak i nenáročným hráčům. Vůbec celkové zpracování hry – například desky hráčů – je nadprůměrné, přestože se hra svojí cenou drží při zemi.

V rolích zmíněných hrdinů postupně procházíte a objevujete podzemní kobky hradu. Z pytlíku na vás vylézají příšery a příšerky, které kosíte dvouručními sekerami, noži nebo šavlemi, popřípadě je usmažíte magickými svitky. Zdecimovaní nebožáci po sobě zanechávají své vybavení, poklady a pokud mají štěstí, i zraněné hrdiny.

Boj nespočívá v ničem složitějším než hodem dvěma kostkami, k nimž se přičítá síla vybavení. Triviální systém asi nesloží na kolena hardcore hráče, ale rodinky či zarputilí odpůrci složitých pravidel včetně dětí se zde prostě najdou. Hra z obchodů zmizela magickou rychlostí. Naštěstí by se díky dotisku měla znovu zjevit v červnu. Autoři navíc na Facebooku zmínili, že se chystá nové rozšíření.

Nejnovější články