Medvěd Wrr: karetní hra
2–4 hráči | 20 minut | Od 7 let | česky, bez textu
Legendy země Euthie
2–4 hráči | 240 minut | Od 14 let | česky
Mohlo by se zdát, že Wrr a Euthie toho mají pramálo společného. Jenže i ve fantasy světě deskové hry Tadeáše Spousty se vyskytuje medvěd. Pravda s trochu většími zuby a na straně příšer a antagonistů. Legendy si prošly úspěšnou hithitovou kampaní v loňském roce na jaře a backeři už svými kopiemi dávno zaplácli rozměrné místo ve svých poličkách. Jenže zmínit se o Euthii je teď víc než aktuální, protože tvůrci za rok stačili projekt nejen dokončit, ale vydat i druhé upravené vydání, které se právě žene k zájemcům z předobjednávek a tentokráte i do obchodů.
Přestože inspirací prý Tadeášovi byly zejména hry jako Baldur's Gate, herní plán i putování v zemi ovládané draky mi připomíná hlavně strategickou sérii Heroes of Might and Magic. Opánky svého reka vláčíte Euthií, procházíte několika různými prostředími, v nichž nebezpečí, výzvy, ale i odměny narůstají. Jako v každém správném RPG si hrdinu postupně vylepšujete novými zbraněmi, zbrojí i magickými předměty. S každou úrovní mu přibývají nové schopnosti a kouzla.
Velkou část hry vám zabírá průzkum mapy a půtky s menšími či většími monstry a elementály. Nicméně hlavním cílem je porazit tři draky, kteří si z vašeho rodného kraje udělali pískoviště a tréninkovou zónu. Boje s těmito velkými parazity rozhodně nejsou procházkou růžovým sadem a na rozdíl od zbytku celé hry se je musíte pokusit porazit společnými silami. Jde o zajímavý kooperativní prvek v jinak čistě kompetitivní hře, ve které vítězí jen jeden hráč; ten, který má na konci největší reputaci a jež se stane lidovým hrdinou a miláčkem davů.
Bohaté možnosti, velké rozdíly mezi jednotlivými hrdiny a rozsáhlejší pravidla se přeci jen podepisují na herní době, která bez problémů atakuje tři a víc hodin. Na druhou stranu je k dispozici několik variant hry, scénáře, a dokonce ukládací systém, díky kterému lze hru vměstnat i do kratší herní partie. Tvůrci o své dítko pečují i po vydání. Na stránkách hry můžete najít například příběhy jednotlivých hrdinů. Svět Euthie by se měl v dohledné době ještě obohatit o nějaká rozšíření minimálně v podobě nových hratelných postav.
Sorcerer
2–4 hráči | 90 minut | Od 12 let | anglicky
Když už kopeme do hnízda fantaskních her financovaných sběrem od donátorů, můžeme se podívat na hru Sorcerer. Slovensko-český tým vedený autorem hry Peterem Scholtzem vykročil z domácích vod a pod záštitou White Wizard Games (Star Realms) se vrhl rovnou na Kickstarter. Peter, který je současně designérem, spisovatelem, ilustrátorem a art-directorem celého týmu poskládal neodolatelný kousek, který přivábil čtyřnásobek původně požadované částky, která činila sto tisíc dolarů.
Karetní hra zasazená do temných zákoutí a uliček viktoriánského Londýna může na první pohled evokovat lovecraftovské Cthulhu, ale ve skutečnosti se mimo herní systém pyšní i vlastním osobitým příběhem a zasazením, který si jde svojí nelovcraftovskou stezkou. V podstatě se dá říci, že vy sami jste na straně těch špatných, kteří si to mezi sebou rozdají bez ohledu na nebohé, obyčejné lidi.
Sorcerer má v rodokmenu jak deskové a karetní hry, tak i to nejlepší ze světa sběratelských her. Jenže Peter se rozhodně nedržel při zemi a do Sorcerera namíchal dokonce svou lásku a zkušenosti z wargamingu, především Warhammeru. Méně zarputilému a vytrvalému alchymistovi by se taková směs snadno rozpadla pod rukama. Jenže několik let testování vyústilo v zajímavý a neotřelý mix, který začíná už u konstrukce balíčku. Nemusíte jej tvořit kartu po kartě, ale seskládáte ho ze tří komponent – jakýchsi minibalíčků. Tím je zaručena obrovská variabilita a přitom příprava hry netrvá týden.
Přestože si hra svou premiéru teprve musí odbýt, bylo možné si ji vyzkoušet na loňském veletrhu Spiel v Essenu. Vedle kvalitního herního zážitku vystupovala z davu špičkovým grafickým zpracování a ilustracemi, které z drtivé většiny pocházejí od českých či slovenských tvůrců. Pokud se chcete kochat sami, stačí se podívat na stránku kampaně hry na Kickstarteru. Nebo se rovnou vypravit na stránku hry a nakliknout včas příhoz pro opozdilce. Jedinou skvrnou na kráse je fakt, že doposud postrádáme oznámení o české lokalizaci. Doufejme, že se tuto kosmetickou vadu podaří odstranit některému českému vydavateli.
Karak
2–6 hráčů | 30 minut | Od 7 let | česky, bez textu
Konečně opustíme vábničky na pekaře a podíváme se na hru vydanou přímo pod hlavičkou vydavatelství Albi. Naše cesta novou českou vlnou nás totiž zavádí do houstnoucího stínu citadely Karak, která sice svůj lingvistický původ čerpá z arabských zemí, nicméně ve hře trůní v krajině klasické fantasy. Vždyť, co by mohlo být tradičnějšího než zabití zrůdy, které se nejčastěji říká drak? Na rozdíl od většiny dungeon crawlerů tu každý hrdina – čaroděj, válečník, černokněžník, lupička, šermíř, vědma – kope za svůj vlastní tým. Vítězem je navíc pragmatik, který nahrabe nejvíc pokladů.
Karak je autorskou prvotinou Petra Mikši a Romana Hladíka. Přestože ve světě deskových her se jedná o nováčky, na poli počítačových her jsou to ostřílení veteráni. Oba se totiž v 2K Czech podíleli například na druhém i třetím dílu videohry Mafia, Roman je u série dokonce od prvního dílu. Z vývoje masivního herního projektu si chtěl Petr odskočit k něčemu menšímu. Překvapivě neutekl k vlastní videohře, ale pustil se do hry deskové. Roman, coby Art Director z 2K, se pustil do ilustrací. Vytvořil veselý, výrazný vizuální styl, který se výborně hodí ke hře určené jak dětem, tak i nenáročným hráčům. Vůbec celkové zpracování hry – například desky hráčů – je nadprůměrné, přestože se hra svojí cenou drží při zemi.
V rolích zmíněných hrdinů postupně procházíte a objevujete podzemní kobky hradu. Z pytlíku na vás vylézají příšery a příšerky, které kosíte dvouručními sekerami, noži nebo šavlemi, popřípadě je usmažíte magickými svitky. Zdecimovaní nebožáci po sobě zanechávají své vybavení, poklady a pokud mají štěstí, i zraněné hrdiny.
Boj nespočívá v ničem složitějším než hodem dvěma kostkami, k nimž se přičítá síla vybavení. Triviální systém asi nesloží na kolena hardcore hráče, ale rodinky či zarputilí odpůrci složitých pravidel včetně dětí se zde prostě najdou. Hra z obchodů zmizela magickou rychlostí. Naštěstí by se díky dotisku měla znovu zjevit v červnu. Autoři navíc na Facebooku zmínili, že se chystá nové rozšíření.