Nevím, kde se vzala ta idea, že banda násilníků, vrahů a zlodějů je vlastně spíše veselá než hrůzná banda, ale jedním z těchto případů jsou i Pirátské výpravy od Rexher, které svojí grafikou a cedulkou 8+ jasně cílí na rodiny s dětmi, které si chtějí užít nějaké to večerní deskoherní povyražení.
O tom, že hra cílí „na děti“, svědčí fakt, že má dva módy hraní – lehčí, který se doslova jmenuje rodinný a pak pirátský, který je náročnější. Byť rozdíl je reálně jenom v tom, jestli jsou karty událostí pozitivní až neutrální, či neutrální až negativní.
Pirát, bukanýr, mořeplavec... hlavně když se najde poklad!
Ve hře se ujmeme role pirátského kapitána (byť vzhledem k tématu hry by to mohl být jakýkoliv námořník, ovšem pirát nejspíše lépe prodává...), který musí proplout sedm moří. To není žádná metafora, protože herních políček je opravdu sedm a představují světová moře, v nichž bádáte po ostrovech pokladů. Cílem hry je proplout až na konec mapy a najít poslední ostrov pokladů, načež hra skončí a hráči si spočítají body za kořist, kterou nasbírali v průběhu hry.
Tah hráče probíhá docela rychle a bez větších složitostí. Hráči vyplují na výpravu, kdy se předem musí rozhodnout, jak daleko poplují. Následně se na každé moře/políčko vyloží karty dobrodružství, které musí pirátská loď postupně překonat. Tak se děje házením kostek a hraním karet z ruky, aby se splnil počet úspěchů daný obtížností karty.
Za plnění dobrodružství získáváte odměny (další kostky, peníze či karty se speciálními efekty, jako jsou přehozy kostek či automatické úspěchy) a můžete se posunout dál, v konečném důsledku až ke svému cíli pro danou výpravu, kde na vás čeká odměna v podobě pokladů.
Ale pokud se vám výprava nepodaří a vaše loď se potopí, doberete si kartu nezdaru. V případě, že hrajete rodinný mód, můžete na kartách nezdaru najít dokonce odměny, ale v režimu pro „velký kluky“ vám karty nezdaru v dalších kolech hry škodí například ztrátou kostek, peněz či nemožností hrát karty z ruky.
A aby se ostatní hráči ve vašem tahu moc nenudili, vsázejí před vyplutím peníze na to, zda svoji výpravu úspěšně splníte, či nikoliv. Tím můžou vydělat (či naopak prodělat) nějaké ty zlaťáky a co si budeme, díky tomu dávají větší pozor, co se děje a jsou více emocionálně zapojení do tahu svého protihráče a sledují, jak to s ním dopadne.
Kraaakeeennn!!!
Od poloviny cesty se pak do hry zapojí i obávaný kraken, tedy speciální pravidlo, kdy se na stůl místo obyčejné karty dobrodružství vyloží karta chapadlovité bestie. Ta funguje jako speciální karta dobrodružství, která umí hráči hodně uškodit, ale i pomoci, protože stejně jako u karet nezdaru i zde platí pirátský a rodinný mód se svými (ne)výhodami. Kraken vám umí sníst kostky pro dané kolo, sebere vám karty z ruky, nebo naopak zafouká příznivým větrem.
A to je reálně všechno. Takže pravidla jsou jasná, rychlá a srozumitelná, což asi musí být, když se hra prezentuje jako rodinná. Díky tomu je relativně piktogramová a vyjma karet neúspěchu a krakena funguje čistě na obrázcích, tedy bez textu. I ta grafika je taková hezky dětská až infantilní, plná bodrých a veselých pirátů, kteří se na sebe smějí, zatímco se sekají šavlemi a házejí po sobě granáty.
Což je až trošku škoda, protože Pirátské výpravy by s méně infantilní grafikou fungovaly pěkně i jako „dospělá“ deskovka. A tvůrce hry Benno Thönelt si toho byl dobře vědom, když už do základní hry dal režim pro zkušenější hráče...
Zároveň si nejsem úplně jistý, jestli osmileté dítě dokáže přemýšlet dostatečně takticky a abstraktně, aby bylo schopné si spočítat, jaké má pravděpodobnosti na kostkách a kartách na ruce, aby správně odhadlo, na jak dalekou výpravu se má vypravit, případně odhadnout, zda soupeři mohou či nemohou na svých cestách uspět.
Protože, co si budeme, ono to ze začátku dá práci i dospělým a stále je to hra s kostkami, kde se náhodně tahají události, takže se tu s náhodou a pravděpodobnostmi pracuje prakticky neustále.
Co však hodně potěší, je kvalitní neoprenová podložka, která tu nahrazuje obvyklejší kartonovou hrací desku. Tyhle vychytávky je člověk zvyklý vídat primárně jako extra placené bonusy na Kickstarteru a málokdy je potká i ve verzi pro běžný prodej. Což je moc pěkný bonus.
Má poslední výtka míří na konto interakce. Přestože by k tomu téma přímo vybízelo, hráči se tu moc neovlivňují. Nemůžete přepadnout loď soupeře či mu jakkoliv škodit, ale chápu, že to pro rodinné hraní může být spíše plusem. V každém případě platí to, co jsem řekl v úvodu – spíš než o Pirátské výpravy jde o běžné námořníky honící se za poklady.
Pokud vám ale nevadí rozjuchané ilustrace, porce náhody a s ní spojené přemýšlení o pravděpodobnostech a nepotřebujete od hry velkou interakci a prvky škození, pak se na tuto plavbu můžete směle vydat. Budete se totiž dobře bavit jak ve svých vlastních tazích, tak i mimo ně, a to ne každá deskovka zvládá.