Pochmurný kraj – recenze atmosférického asymetrického běsnění

Pochmurný kraj
1-3
45-120 min.
12+

13. 6. 2024 17:00 | Deskovky | autor: Jakub Špiřík |

Vítejte v Harrow County, malé venkovské komunitě, která se na první pohled tváří jako každé jiná. Když se ale zastavíte, možná si povšimnete osamělých zákoutí, kde se po nocích šourají podivné postavy a blesky si snadno spletete s kouzly čarodějnice. Do toho na vás za každým rohem číhají nevrlí běsové. Modlete se, abyste si vzpomněli na nějaká ta zaříkávání, protože bez nich tu dlouho nepřežijete.

Macatou a hutnou deskovkovou adaptaci komiksů Harrow County od Cullena Bunna přináší s českou lokalizací vydavatelství Fox in the Box. O herní design se postarali Jay Cormier (toho můžete znát jako jedno z autorů MIND MGMT) a relativní nováček Shad Miller. Mezi další spolupracovníky na této deskové hře je určitě třeba zmínit i ilustrátora Tylera Crooka, který pracoval také na komiksové předloze.

Pochmurný kraj je konfliktní asymetrická strategie, ukrývající v sobě pět frakcí, a to včetně té vílí, která byla součástí kickstarterové kampaně. Hru je možné hrát ve dvou až čtyřech hráčích a obsahuje i sólo mód. Pokud však budete hrát ve více než dvou hráčích, silně doporučuji, aby si ji všichni zúčastnění zahráli nejprve jako dvojkovku.

U většiny frakcí se zhostíte kontroly hrdinů – Legend, které disponují různými schopnostmi nebo i přívrženci ve formě bojových běsů. Můžete se ujmout role Ochránců, kteří střeží Harrow County či Rodiny bažící po pomstě za svoji sestru a ničení. Nebo se můžete stát děsivou Kami, která si hraje na smrtelnou schovávanou. Nebo také Hester, která je ona zmíněná bývalá členka Rodiny. Poslední frakcí jsou Víly, které nejsou tak agresivní, ale spíše prozkoumávají. A to vše je plně asymetrické. Možná už některé z vás už jen z tohoto výčtu bolí hlava nebo naopak se z komplexity radujete, ale vězte, že toto je jen začátek.

Pochmurný kraj zdroj: Vlastní foto autora

Uvedení do gotického konfliktu

Na první pohled vás na krabici i na jejím vnitřku zaručeně zaujme vizuál. Ruka ilustrátora Tylera Crooka je velmi specifická a dodává hře tu správnou atmosféru, takže obrázky v pravidlech či na herních komponentách vás okamžitě vtáhnou do ponuré atmosféry Pochmurného světa.

Určitě vás nadchnou i plastové figurky běsů, dřevěné komponenty nebo kvalitní sáček pro hráče za Rodinu. Kromě téhle pečlivě zpracované krásy si ale určitě všimnete děr v krabici. Nevznikly chybou ve výrobě, ani necitlivou přepravou, naopak jsou součástí hry a mají důležitý úkol.

Součástí celé krabice jsou samozřejmě i pravidla, rozdělená do pěti kapitol a jednoho rozšíření, které funguje jako forma tutorialu, tedy postupného uvedení do hry. Každá kapitola v sobě nese letmé představení světa a minimalistické uvedení do děje. Co je však nejdůležitější, tak postupně přidává frakce a různé herní mechaniky. Každou určitě můžete hrát klidně několikrát po sobě, abyste si osvojili všechny mechaniky nebo zvolili vámi preferovaný herní styl.

Zavařovačky a nakládačky

První kapitola vás vezme do konfliktu mezi Ochránci a Rodinou reprezentované hrdiny (legendami) a jejich bojovníky (běsy). Ochránce se snaží zachránit obyvatele Zapadákova a Rodina se snaží zničit část města. Za to vše hráči dostávají vítězné body, které jsou hlavním cílem hry.

Samotná hra se odehrává na mapě z hexových polí, kde každé reprezentuje podobu krajiny či přítomnost města – domova. Na tato pole se na začátku hry položí žetony různých schopností, figurky obyvatel a běsů, domovů a samozřejmě stojánky s legendami. Navíc jsou zde pole trní, která vám mohou generovat vítězné body, či pole s bouřemi pomáhající Rodině s ničením budov.

Tahy hráčů jsou zastoupené žetony se čtyřmi různými zavařovačkami. Po použití ji musíte otočit a její účinek můžete využít až v dalším kole, tedy po použití třech zavařovaček a zjištění, zda nenastal konec hry. Vaše akce, tedy zavařovací sklenice, můžou spustit schopnost – jeden ze zmíněných žetonů ležící na hexových polích, který vaše legenda předtím sebrala, nebo spustit divočení, tedy možnost si vybrat z jedné ze tří schopností bez vlastněného žetonu.

Dále je možné použít zavařovačku legendy skrývající unikátní schopnost dané legendy, většinou spojenou s hlavním úkolem dané frakce (záchrana lidí nebo ničení budov). Poslední zavařovačkou je útočná zavařenina, s níž můžete zaútočit na nepřátelské jednotky či rovnou legendu.

Schopnosti, které můžete sbírat na herní mapě a poté používat v rámci zavařovačky schopností, jsou celkem tři – posunutí, zplození a posílení. Je nutné zmínit, že použití této zavařovačky je pro každou frakci řízené jinými pravidly. Například u Rodiny se výběr určuje losem z obsahu sáčku schopností. Schopnost posunutí je docela přímočará, kde za daných podmínek můžete posunout svou legendu a běsy jak jednotlivě, tak i ve skupině. Schopnost zplození zase přivolá novou figurku běsa a nakonec schopnost posílení, která opět funguje trochu jinak pro každou frakci a v podstatě přidává sílu do soubojů.

Co se týče soubojů samotných, jsou spouštěné zmíněnou zavařovačkou a výsledek se řídí podle počtu útočících či bránících se běsů a podle počtu kostek posílení na bojišti – speciálním plánku, kam hráči vsazují kostky posílení. Ještě před vyhodnocováním boje však zasahuje náhoda. A zde přichází rozřešení děr v krabici.

Všechny kostky posílení aktérů boje se musí vzít z bojiště a pomocí kartonové násypky hodit do vrchní díry v krabici, v jejíchž útrobách se některé z nich zachytí. Kostičky, které vypadnou ven z krabice (ilustrace stromu), pak určují výsledek boje. Ty zachycené však ve stromu zůstávají a můžete počítat s tím, že vám zničehonic pomohou či uškodí v dalším boji.

V druhé kapitole přichází na scénu nové legendy frakcí Ochránců i Rodiny, jejich speciální schopnosti a předměty, ale také vylepšování schopností. Ve třetí kapitole se dostanou ke slovu bonusové destičky přinášející další efekty vašich zavařovaček a kotouč běsů, který zesložiťuje zabíjení běsů. Záchrana obyvatel či bourání budov bude nyní náročnější, jelikož všechny tyto komponenty nebudou přítomné hned od začátku na herní mapě.

Ve čtvrté a páté kapitole se vám představí frakce kruté dívky Kami a Hester snažící se dostat zpátky mezi živé. S Hester přichází do hry noví bojovníci v podobě hadů, kořenů a síly ohně a představí se pravidla pro hru třech hráčů. A nakonec nemůže chybět ani rozšíření Říše víl a nová vílí frakce, kterou lze využít ve hře dvou až čtyř hráčů.

Některé kombinace mají však svá specifika, kdy například při hře Hester a Říše víl se Hester řídí pravidly pro sólovou hru. Vílí frakce si moc boje neužije a spíš jde o formu hledací hry, kdy budete pátrat po meči, korunce a královně.

Co se týče sólového módu, je možný pouze za frakci Hester, která se snaží přivést sama sebe k životu. Pravidla se takřka nemění, jen je hra řízená kartami a budete stát proti frakcím Rodiny a Ochránců. Tento mód je tak možností si procvičit hraní za Hester pro hru tří hráčů.

Vymetení Pochmurného kraje

Díky skvělým ilustracím a všudypřítomnému konfliktu má hra opravdu skvělou atmosféru, ale vzhledem k předloze je škoda, že se hráč nemůže více seznámit se zajímavým a temným světem prostřednictvím nějakého lehkého narativu. Naprosto chápu, že příběh není na místě kvůli již tak vysoké komplexitě, ale útržky v pravidlech jsou pro člověka, který komiksovou předlohu nečetl, v mnoha příkladech spíš zmatečné a kryptické.

Pro doplnění atmosféry si však můžete pustit ke hře soundtrack od samotného autora ilustrací a světa Harrow County Tylera Crooka. Hudba je sice určená pro komiksovou sérii, ale skvěle se hodí i pro deskové partie.

Pochmurný kraj někdy až nebezpečně trpí svojí komplexností a doteď nejsem rozhodnutý, jestli je tento deskovkový titul předesignovaný nebo geniální. Na přívětivosti určitě nedodá nutnost neustále nakukovat do pravidel, jelikož přehledové karty hráče jsou nekompletní a nepřehledné. Navíc má každá akce hromady výjimek – některé rozdíly mezi frakcemi jsou velmi jemné a někdy je nutné si kvůli naprosto jasnému pochopení jeden odstavec raději přečíst třikrát.

Také některá vysvětlení pravidel nejsou jasná, například v případě slova schopnost, které je používáno hned v několika kontextech a lehce tak může dojít k záměně. Tento brblající závěr ukončím filipikou na vhazování malých kostiček do otvorů v krabici.

Tento na první pohled velmi efektní a originální nápad většinou vyústí ve vystřelené kostičky s nemalou rychlostí z dolní části do všech směrů. Další výzvou je pak na konci hry vyklepat z krabice ty, které se uvnitř zasekly. A majitele skromnějších stolů nepotěší ani přítomnost velké krabice mezi hromadou dalších komponent.

Pochmurný kraj je velmi hutná a zajímavá konfliktní strategická hra, která vyniká svou variabilní asymetričností a nepřebernou možností taktik, vylepšování a akcí. Díky skvělým ilustracím má výbornou atmosféru a určitě nedělá své komiksové předloze ostudu. Pro některé hráče však může být překážkou opravdu velká komplexita a někdy nešťastně napsaná pravidla nebo celistvý rychlý přehled pravidel na jedné kartě či stránce.

Pochmurný kraj
1-3
45-120 min.
12+

Pochmurný kraj je komplexní asymetrickou strategií, která rozhodně nedělá své deskovkové předloze ostudu. Hutná atmosféra, skvělé ilustrace i kvalitní a funkční herní komponenty jsou základem pro všechny velmi časté konflikty mezi různými frakcemi podivných hrdinů, běsů, příšer a démonů. Samotná komplexnost však může být pro některé hráče na škodu kvůli jemným nuancím, někdy nejasně napsaným pravidlům či kvůli absenci rychlého přehledu možných akcí.