Pracovat v zábavním průmyslu může být splněným snem, ale rovněž se to docela snadno může zvrhnout do živé noční můry. Své o tom ví třeba hollywoodští scenáristé, kteří teprve nedávno ukončili svou stávku a vyjednali si trochu přívětivější pracovní podmínky. Bohužel situace není jiná ani v oblasti stolní zábavy, kde mnoho nadšených designérů při plnění svého snu může docela tvrdě narazit. I proto vznikají odborné asociace a spolky, které si dávají za úkol vyjednat lepší podmínky a dohlíží na to, aby třeba vydavatelé autorům poctivě vypláceli jejich zasloužené peníze. V Evropě můžete v tomto ohledu znát třeba německý SAZ (Spiele-Autoren-Zunft – asociace herních návrhářů) nebo SAJ. A nyní se k nim přidává Tabletop Game Designers Association (děkujeme webu BoardGameWire).
Založili ji přední návrháři a návrhářky, k nimž patří Elizabeth Hargrave – autorka hitu Na křídlech; Geoff Engelstein – jeden z tvůrců Space Cadets; či Sen-Foong Lim – jeden ze dvou autorů hry Mind MGMT. Jejich cílem je podpora nezávislých designerů i těch, kteří jsou spojení s nějakým vydavatelstvím, v různých oblastech, do nichž patří smlouvy, advokátní výpomoc nebo profesní rozvoj.
Asociace své aktivity odstartuje v prvním čtvrtletí příštího roku a zpočátku bude působit především v Severní Americe, kde podobná organizace bolestivě chybí. Nejdříve se zaměří na zmíněnou pomoc v právních oblastech, následně plánuje své služby rozšířit a členům nabídnout různé semináře a dodatečné odborné poradenství. Též chtějí, aby měli tvůrci lepší pozici a více se o nich vědělo. K tomu má dopomoci třeba tlak na přední obchodní řetězec Amazon, aby u stolních her bylo v jeho nabídce jasně uvedené jméno autora či autorky, podobně jako tomu je u knih.
Mezi první potvrzené členy této organizace se řadí natolik známá jména, jako je Matt Leacock a Rob Daviau, které můžete znát díky Pandemic Legacy a dalším světoznámým projektům. Připojil se taktéž Richard Garfield (Magic: The Gathering), Cole Wehrle (Root) nebo Alan R. Moon (Jízdenky, prosím!).
To, že je podobné uskupení potřebné jako pověstná sůl, dokazuje i reakce dvou autorů, které v návaznosti vyzpovídal web BoardGameWire. Oba si z obav o budoucnost své kariéry přáli zůstat v anonymitě, nicméně se svěřili s nepříjemnými zážitky, které vedly k vyhoření a nakonec i sesypání.
Jejich nepříjemná zkušenost vychází z toho, že existuje nezdravé rozdělení sil mezi designéry a vydavatelstvími. Častokrát se děje to, že návrhář se v podstatě musí starat o všechno, zatímco vydavatelství využívá „vzdáleného“ přístupu. Proto místo toho, aby vydavatelství autorům pomáhalo, je spíše ve tvoření nechává „plavat“. Navíc není výjimkou, že podepsání smlouvy trvá opravdu dlouho, případně podmínky nejsou úplně vlídné. Mezitím vydavatelství občas dělají, že z domluveného projektu vycouvají a autory víceméně nechají napospas. Druhým extrémem potom bývá, že společnosti udělají ve hře změny podle jejich uvážení nehledě na rady autorů, což taktéž může vést k neblahým výsledkům.
Vyzpovídaní se svými projekty narazili na všechny tyto skutečnosti a pevně věří, že kdyby v té době měli nějakou právní pomoc od podobné organizace, pravděpodobně by jejich situace dopadla daleko lépe a nejspíše by nedošlo k jejich vyhoření.