Kickstarter a jeho konkurenti se stali skvělými nástroji, díky nimž vzniká obrovské množství her a hráči mají možnost je získat v lepších edicích, než které se dostanou do obchodů. Občas jde ale také o „skvělý“ způsob, jak se rozloučit se spoustou peněz.
Své o tom ví tisíce podporovatelů kampaní studia Ninja Division, které po dlouhých letech útrap konečně oznamuje svůj bankrot (díky BoardGameWire) a jeho fanouškům, pokud tedy ještě nějací zbyli, se tak jednou pro vždy potvrdilo, že za své peníze už nic nedostanou.
Studio přitom začalo slibně. Už v roce 2014 vybralo na rozšíření hry Super Dungeon Explore od 6 500 podporovatelů 27,8 milionů korun a backeři se po čase svých odměn opravdu dočkali. Pak už ale následovala ještě úspěšnější kampaň na další rozšíření, stejně jako menší kampaň pro druhou edici hry Relic Knights, které ale nikdy nespatří světlo světa.
Důvody toho všeho jsou ve výsledku trojí. Studio zjevně neumělo zacházet s financemi, šéf vývoje dlouhodobě onemocněl a vývoj se prodlužoval, a ve vývoji došlo vyloženě k úplnému restartu, kdy si studio prý neuvědomilo, jak drahé to ve výsledku bude.
Ve chvíli, kdy peníze došly, tvůrcům prý chybělo ještě 17 milionů korun na dodělání her, a protože studio považuje Kickstarter za toxické prostředí (čemuž ale, přiznejme si, samo asi napomohlo), rozhodlo se už nedělat žádné další velké kampaně, což je jedině dobře, protože spousta dalších lidí tak nepřišla o peníze.
Se studiem a jeho projekty je tedy konec, podporovatelé teď akorát doufají, že tvůrci alespoň vydají PDF a STL soubory, aby si slíbené hry mohli vyrobit sami na domácích tiskárnách. Jenže v případě bankrotu to bývá tak, že moc nad veškerým duševním vlastnictvím studia teď už mají odpovědné orgány, které s nimi naloží dle svého uvážení, aby vyplatili případné investory.
Neustále je proto dobré mít na paměti, že žádný úspěšný projekt na Kickstarteru, Gamefoundu či BackerKitu nutně neznamená, že se ve výsledku opravdu realizuje a za své peníze něco dostanete. Garance zkrátka neexistuje.