Vydavatelství TLAMA games nedávno oznámilo svůj záměr pustit se do vydávání původních českých her. A aby nešlo jen o plané řeči, rovnou představilo dva projekty Cosca: Take Over the Mafia a Sneferu: Builders of the Pyramids s plánovým vydáním v příštím roce, čemuž budou předcházet jejich kampaně na Gamefoundu.
Když mi pak v konverzaci na Facebooku přistála pozvánka na otestování obou deskovek za přítomnosti jejich autorů, nemohl jsem odolat, vyrazil jsem do herny vydavatelství v pražských Strašnicích a usedl ke stolu, nejprve s připravenou Coscou.
Cosca: Take Over the Mafia
Cosca je autorská prvotina Vaška Loufka, která vás vezme do New Yorku mezi mafiány. Každý z vás se stane hlavou jedné mafiánské rodiny, s níž se pokusíte získat celé město pod svou nadvládu. Učiníte tak s pomocí špinavých peněz, ještě špinavějších bouchaček a nejšpinavějších gangsterů.
Cosca je ve své podstatě téměř až párty hrou, které nechybí nějaké to blafování, velmi svižnou partii neustále doprovází napětí, jsou tu kudly v zádech, hlavně v čelech a o emocích ani nemluvě… A i když tu jsou kostky, tak si s nimi za celou hru ani jednou nehodíte.
Kostky v Cosce jsou totiž vašimi pomyslnými pohůnky, které vysíláte plnit rozličné úkoly. Každý hráč disponuje třemi těmito kostkami a tajně si na nich za zástěnou nastaví symboly odpovídající lokacím.
Když si nastavíte symbol dolaru, „vydáte“ se s danou kostkou do banky pro prachy. Symbol zbraně vám zase obstará žeton bouchačky, symbol podkovy vynese z dostihů rovnou dva dolary, pokud se teda dostihy zrovna konají.
Zbylé tři akce jsou o něco složitější, ale v duchu celé hry stále velmi snadné na pochopení. Kdo má na svých kostkách nejvíc symbolů vozidla, obdrží další dolar a pistoli, návštěva donovy vily vám umožní mít v příštím tahu o kostku navíc a konečně v klubu za symbol sklenky a utracený balík bankovek si pojistíte jednoho ze svých gangsterů.
Bitka o bitkaře
A jak získat gangstery? Právě v tom tkví jádro celé zábavy. Symboly na kostkách si totiž nenastavujete jen pro výše popsané akce, ale jejich kombinace vás opravňuje k usilování o některé karty gangsterů. Jeden může chtít, abyste na svých kostkách měli kombinaci daných symbolů, jiný zase diktuje, aby byly všechny stejné, lišily se, případně se vám tři symboly shodovaly s některým z protihráčů.
Pokud jste jediní, kdo v daném kole usiluje o nějakého gangstera, je váš. Pokud se vás ale sejde víc, nastává bitva. Tehdy do hry promluví sázky, kdy každý z bojovníků schová do své dlaně libovolný počet dolarů a pistolí.
Následně všichni odhalí svůj vklad, kdy se dolary počítají za 1 a pistole za 3 a hráč s největším obnosem se stane novým pánem dané postavy. Gangsteři pak v průběhu partie slouží jedinému účelu – pokud ho ovládáte v určité dny týdne, garantuje vám kostku navíc.
Celá hra se hraje na sedm kol, tedy sedm herních dní, přičemž krásným detailem je, že hru začínáte vždy v den, kdy jí skutečně hrajete. To hře elegantně přidává na variabilitě, jelikož o gangstera, který garantuje kostku jen v sobotu a v neděli, bude úplně jiná bitka v případě, kdy hra začíná v pátek, nebo když začíná v pondělí.
I samotní gangsteři chodí do hry náhodně z balíčku a jeden přibývá po každém kole. Cosca díky tomu má příjemnou stoupající křivku, kdy se kolo od kola bojuje o více postav a hráči mají za ideálních podmínek víc a víc kostek.
Musím říct, že mě Cosca velmi mile překvapila. Má originální nápady, které dohromady dávají zábavnou hru, u níž se jak zasmějete, tak si budete přátelsky vyhrožovat. Je tu hodně o čem přemýšlet, kalkulovat, odhadovat soupeře, blafování je na denním pořádku a konec je hodně zajímavý.
I mafiáni musejí přemýšlet
Vyhraje totiž hráč, který v posledním kole ovládá nejvíc postav. Mohlo by se zdát, že tedy všechna předchozí kola postrádají smysl, jelikož se vlastnictví gangsterů neustále přelévá mezi hráči. Ale opak je pravdou.
Během hry byste si měli nastřádat dostatek prostředků pro závěrečné bitvy o gangstery. Zároveň se hodí před posledním kolem ovládat takové gangstery, kteří v poslední den makají, abyste měli z nich plynoucí kostkovou výhodu. Přesto není do poslední chvíle jasné, kdo vyhraje.
I proto, že průběh vyhodnocování soubojů o jednotlivé gangstery je pěkně nevyzpytatelný. Vždy se začíná u prvního a jde postupně k tomu nejvíce vpravo. A je nesmírně zajímavé sledovat, jak bojujícím hráčům postupně ubývají suroviny.
Na prvním gangsterovi se servou všichni hráči? Některý z nich určitě přijde o slušnou porci peněz a pistolí, což ho oslabí v následných bitkách o další postavy. Že se další bitky jako jediní neúčastníte? Tak si užijte show a doufejte, že se všichni co nejvíc vystřílí a pro vás tak bude snazší ukořistit další gangstery.
V této fázi do hry vstupuje spousta taktiky a strategie, kdy neustále zvažujete, o koho má pro vás největší smysl zabojovat, a koho naopak „pustíte“ s tím, že doufáte, že váš soupeř ho zcela zbytečně přeplatí.
Cosca je díky tomu velmi napínavá hra, která se nijak nezdržuje a kdyby to šlo, dal jsem si jí pro její svižnost a zábavnost znova. Má potenciál stát se fajnovým fillerem, ale i hrou, kvůli které se se svou partou sejdete, když budete chtít trochu uvolněnější večer.
Styl musí být
Navíc moc pěkně vypadá, jednak díky hezkému detailu, kdy se kontrola nad gangsterem označuje kloboukem vaší barvy, který dáte postavě na hlavu, a druhak díky velmi osobitému stylu začínající ilustrátorky vystupující pod uměleckým jménem Mahala, pro níž se jedná o diplomovou práci. Je ale potřeba upozornit, že ilustrace na obrázcích nejsou finální, a ještě se budou předělávat.
Nakonec mi dovolte odhalit vám moc hezký příběh stojící za vznikem samotné hry. Autor hry Vašek Loufek měl coby táborový vedoucí za úkol vymyslet venkovní hru pro děti, což byla ve své podstatě právě Cosca.
Děti byly rozdělené do mafiánských rodin, vysílaly své pohůnky na nejrůznější prácičky, usilovaly o gangstery… Nebyl to přitom Vašek, koho napadlo udělat z venkovní táborové hry deskovku, ale zmíněná grafička, která to pojala za svůj školní projekt.
A teprve toho si všimli v TLAMA games, grafičku oslovili, a nakonec upekli dnešní partnerství. Nikdy zkrátka nevíte, kdy se z vašeho nevinného nápadu může stát něco zcela seriózního.
V příštím článku si představíme druhou českou hru Sneferu: Builders of the Pyramids od Adama Španěla.