Rok se s rokem sešel a česká stálice na poli komplexních euroher Vladimír Suchý vydal svou další hru, tentokrát z prostředí Blízkého východu ve 3. století. Jeho studio Delicious Games samozřejmě poslalo Resafu do oběhu s uplynulým Essenem, ale v české verzi jsme se jí dočkali později opět díky spolupráci s Fox in the Box. Hráči se chopí rolí obchodníků a budovatelů v tomto významném starodávném městě, ze kterého sice v současnosti zbývají jen ruiny, ale kdysi se jednalo o významnou křižovatku cest, po kterých putovaly karavany. A jelikož neměla své vlastní zdroje vody, shromažďovala vodu z jarních a podzimních dešťů a bylo zapotřebí budovat rozvodné vodní kanály.
Co do formality, zůstalo vše při starém – hru ilustroval Michal Peichl stejně jako předchozí Evakuaci, Truhlaříky a Messinu 1347. Hru odehrajete za jednu až dvě a půl hodiny a při sólu hrajete na nejvyšší možné skóre. A obtížnost a pravidla? Stále zůstává čtyřková na stupnici do pěti a sešit má dvacet stran, takže se zapotíte i vy, nejen velbloudi. Na rozdíl od nich ale nemusíte tahat karton na hrbu. Jak se to celé hraje?
Co dělat na horkém slunci
Partie se hraje na šest kol, kdy hráči postupně odehrají tři karty za kolo, tedy osmnáct karet za partii. Přesněji řečeno ve svém tahu obchodník zaválí odehráním akční karty se zvolenou akcí, kdy jedna karta nabízí dvě akce a s každou je spjatá jiná barevná doprovodná akce. V lichých kolech si dobíráte do tří karet, ze kterých pak vybíráte, v sudých postupně vyčerpáte svou ruku.
Snažíte se umně spojovat akce karet, obchodovat s mramorem, kořením, keramikou a kamenem, zakládáte obchodní stanice, buduje své produkční dílny a ty propojujete se zahradami.
Hlavní akcí smíte postavit dílnu, zahradu, kanál, opatřit si zásoby, obchodovat či spustit svou vlastní produkci. Barevné akce umožňují zvolit dobrání a okamžité či pozdější zahrání bonusové karty z nabídky vedle herního plánu, karty pytle s dalšími zdroji či posunutí svého ukazatele po dané stupnici, což zpřístupňuje speciální karty z herního plánu.
Dovolená v Resafě
Možná historie Resafy Vladimíra zaujala pro svou suchost, nicméně hra je to svěží – moc se mi líbilo sepnutí hlavní a barevné akce na kartách, propojování dílen pomocí malých a velkých zahrad, a samozřejmě nesmím vynechat hrbaté nosiče se zaklíněným zbožím na zádech.
Co do uspořádání herního plánu a práce s komponenty, nevybavuji si podobnou hru. Ne, že by jiné hry nebyly bohaté či nenabízely různé hmatové a vizuální vjemy, ale v Resafě mi vše sedí dohromady co do budování kanálů, cestování za obchodem a zútulňování svého domova dílnami a zahradami. Opulentností se v tomto vyrovnává jinému autorovu titulu Praga Caput Regni.
Co do vyjmenování akcí je hra přehledná a překvapivě poměrně jednoduchá na naučení. Ale jak bývá u pana Suchého zvykem, snažíte se být v zavalení bonusy a je jen na vašem umu vše zkombinovat a nezbláznit se z toho. Kanály budujete tak, abyste sváděli vodu z dešťů ve společné vodohospodářské síti v závěru sudých kol. Velbloudi nosí zboží podle počtu velbloudů ve vaší karavaně a kartonové žetony krásně sednou do dřevěných figurek.
Bonusy jsou na desce hráče i na kartách, zdroje získáváte z destiček měst i z kompletace zahrad mezi dílnami, které musíte vykládat tak, aby spolu diagonálně sousedily a se zahradami tvořily šachovnici. Na každém proužku zeleně záleží a zisk bonusu přichází z rohu dílny právě tehdy, kdy na něj navazuje destička zahrady.
Barevné karty se svým charakterem liší stejně jako čtyři počáteční sety po šesti kartách. Žluté karty jsou vylepšenými základními kartami, bílé poskytují jednorázové bonusy obvykle se vztahující k dílnám a zahradám. Modré karty pomohou při budování kanálů a obchodování, zatímco růžové karty jsou vyhodnocené v závěru partie při bodování, ale čím dříve je získáte, tím vyšší okamžitý bonus obdržíte. Pro úplnost dění v herním prostoru nesmím opomenout ještě drobné obchodní žetony umisťované na hráčovu desku, které zvyšují hodnotu hráčových dílen, zahrad a kanálů.
Je tu zkrátka nepřeberné množství cest a kombinací a strategií k objevování. Pravidla jsou dobře sepsaná, ale počátečním zádrhelem je zorientování se v komponentech – všechny ty destičky a karty různých úrovní a pochopit práci s nimi dle představ autora chvilku zabere. A pak se ještě koná delší příprava hry a po jejím skončení i sklízení, nemluvě o náročnosti na plochu. Připravte si opravdu velký stůl, protože herní plán a přilehlé prostory zaberou 105 x 50 cm, prostor jednoho hráče minimálně 45 x 25 cm.
Pokud ale čekáte procházku oázou, tak se nenechte mýlit. Hráč je pod tlakem, a to zejména z počátku se základními kartami, neboť vyčerpáním jedné karty pro akci A mu dost možná zabrání návazně chtít vykonat logicky akci B. Vše je o propojování vedlejší barevné a hlavní akce, neboť ty lze odehrát v libovolném pořadí. Jednou budete hrát na karavany, podruhé na kanály, potřetí na zahrady, spoustu karet a rozdílné startovní balíčky. To vše značí, že opakované hraní Resafy je záhodné. A doporučení hodné.