Těžko hledat fantasy, které je více humorné, satirické a legendární, než je Zeměplocha sira Terryho Pratchetta. Tenhle plochý svět, který na zádech čtyř slonů nese vesmírem obrovská želva A'Tuin, se zapsal do srdcí nespočtu fanoušků a vzniklo několik filmových adaptací, kuchařek, vědeckých knih a mnoha dalšího obsahu. Na nové (a troufám si říct že i pořádné) RPG jsme si ale museli počkat. Teď ovšem Modiphius přichází na Kickstarter s Terry Pratchett's Discworld RPG: Adventures in Ankh-Morpork.
Už ze stránky kampaně je jasné, že tvůrci milují předlohu a taky přemýšleli, jak nejlépe udělat hru ze Zeměplochy, aby samotná pravidla odrážela humor, kterým je svět prosycený. Naštěstí přišli s originálními systémy, které alespoň na papíře vypadají, že budou fungovat naprosto skvěle. Testy jsou jednoduché. Vypravěč určí obtížnost, tedy to, jakým typem kostky bude postava házet, což může být cokoliv od d4 až po d12, a sám hodí svou narativní kostkou, která určí, jaké číslo musí postava přehodit. Tenhle jednoduchý systém má ale dva základní faktory.
Prvním je to, jak se vůbec dostat k vyhodnocování akce a pokusu o její úspěšné vyhodnocení. Musíte aplikovat nějaký trait z vašeho deníku. Když se na něj ale podíváte, nikde nenajdete čísla, jen popis postavy, její povahy, jméno a tak dále – a v tom je ten vtip. Trait je všechno a je na vás, abyste co nejkreativněji obhájili plán pomocí čehokoliv, co je na listině postavy napsané.
Druhým faktorem je pak to, že i neúspěch neznamená selhání, ale přidává do děje nový prvek nebo i nový trait. Ostatně zamyslete se nad odstavcem výše a dojde vám, že i useknutá ruka jde využít na řešení hromady problémů. Hra tenhle řízený chaos podporuje i dalšími mechanismy. Třeba můžete zkusit sehnat pomoc, kdy riskujete větší průšvih s vidinou lepšího úspěchu. Nebo mechanismus jednoho z milionu, který funguje na principu, že pokud družina vymyslí dostatečně šílenou, epickou a zábavnou akci, vypravěč se může rozhodnout, že je prostě pro efekt a dobro příběhu nechá uspět i navzdory pravděpodobnosti.
Navíc díky hernímu systému můžete hrát vlastně cokoliv vás napadne od trollů přes trpaslíky až třeba po mágy z neviditelné univerzity – fantazii se zkrátka meze nekladou. Pro lepší představu si můžete z oficiálních stránek vydavatelství zdarma stáhnout pravidla pro rychlou hru, která vám vysvětlí, jak principy fungují.
Kampaň obsahuje celkem tři knihy. Core book se základními pravidly, příručku pro vypravěče a příběh Big Wahoonie. V PDF je pořídíte za 1 200 korun. Základní příručku v pevné vazbě se sadou oktarínových kostek ke hře stojí 1 500 korun. Příručku můžete pořídit i v exkluzivní sběratelské edici s novou ilustrací od Paula Kidbyho na přebalu a se sadou kostek za 2 400. Kompletní sada tří knih ve fyzické verzi stojí 3 000, případně 3 900 korun pokud chcete základní příručku ve sběratelské verzi. K oběma sadám knih jsou samozřejmě kostky, a ještě odemčené bonusy z kampaně. Poslední sada obsahuje kromě knih a příručky ve sběratelské edici ještě vytištěnou ilustraci z jejího obalu, tác na kostky s podobiznou Smrtě a rovnou čtyři sady kostek za 9 000 korun nebo za 10 500 korun, pokud chcete mít ilustraci podepsanou přímo od Paula Kidbyho.