Jméno Jiří Hunyady vám v tuto chvíli možná ještě nic neříká, ale vsadím klidně boty, že o něm budeme v budoucnu slýchat častěji. Tento nadějný český autor totiž už svým prvním počinem umí zaujmout.
Jeho malá karetní hra s hravým názvem Škoda kouzla, které padne vedle udělá radost každému příznivci her pro dva, deckbuildingu a přímého konfliktu, který je ve hře přítomný od prvního do posledního tahu.
Z tematického hlediska se jedná o provařený souboj dvou kouzelníků na první pohled docela podobný třeba tomu z Magic: The Gathering. Každý hráč má svůj balíček, sesílá kouzla, vyvolává bytosti, útočí na soupeře a snaží se ho připravit o jeho životy.
Ale nenechte se zmást tuctovým tématem. Z herního hlediska je hra velmi originální i na poměry relativně plného žánru deckbuildingu. Ano, v této hře si nepostavíte balíček před partií, ale během ní díky přítomnému obchodu karet. Ale hezky popořadě.
Duel mágů má svá pravidla
Na začátku jsou balíčky obou hráčů identické – obsahují 13 karet a úplný start se liší jen tím, že první hráč má k dispozici pouhé tři karty na celý tah místo obvyklých pěti. Podobně jako ve zmíněných Magicích se tu pracuje s manou, ale její zisk nestojí na náhodě.
Jednu manu dostanete vždy (pokud se před hrou se soupeřem nedohodnete na jiném stabilním příjmu, čímž si elegantně upravíte míru zastoupené strategie). Další manu získáte prostým odhozením karet zruky.
Ale pozor, není to jako v jiných hrách 1 karta = 1 mana, ale dostanete tolik many, jaká je cena karty. A cena je společná jak pro nákup karty z obchodu, tak i pro její zahraní z vaší ruky.
Tento skvělý prvek do hry vnáší eleganci – jediná hodnota na kartě slouží třem účelům, díky čemuž nejsou karty přeplácané, pravidla přebujelá a zároveň to do partie vnáší mnoho strategických vrstev.
Hlava se vám pořádně zapotí, když se koukáte na 5 karet dobraných pro daný tah a zvažujete, které chcete zahrát, které další kvůli nim z ruky zahodíte, abyste měli dostatek many a aby vám případně ještě zbylo na nákup silnějšího kousku z obchodu.
Nákup nových karet tím pádem rozjíždí zajímavou dynamiku – například pro pořízení obrovitého Trolla za 6 many musíte zahodit tři startovní karty za 2 many, tedy víc než polovinu vaší ruky. To samé pak musíte zopakovat ještě jednou, když ho chcete zahrát, ale co ho naopak zahodit a najednou vám jediná karta dala 6 many na zahrání slušného množství slabších karet?
Každá taková karta v balíku otevírá dříve netušené možnosti a bude trnem v oku soupeře, ať už jí využijete jakkoliv. Ale to není jediný pěkný nápad. Hra Škoda kouzla, které padne vedle je primárně bojová a skvělou zprávou je, že i souboj působí originálně a elegantně.
Bojová formace
Každý hráč hraje bytosti a karty obrany do jedné řady před sebou, přičemž nové musí přikládat vždy zleva nebo zprava. A stejně tak je vedena většina útoků – postupují buď zleva, nebo zprava. Karty uprostřed jsou tak automaticky ve větším bezpečí a všechny karty ochraňují vaše vlastní životy.
Pokud vám soupeř kupříkladu uštědří Bleskem mocná 4 zraní, tak jeho útok vedený zleva nejprve zničí Magický kámen se dvěma životy (a vy tak přijdete o jeho schopnost pasivního příjmu many) a za ním stojícího kostlivce s rovněž dvěma životy. Pokud by ještě nějaké zranění přebývalo, skákalo by takto řadou dál, až by konečně došlo k vám samotným.
Nicméně vyjma těchto základních útoků jsou tu i střelecké útoky schopné zcela obejít soupeřovu hradbu, případně se zranění může rozdělit mezi dva konkrétní cíle nebo můžete protihráče pokropit plošným zraněním.
K tomu všemu se tu ještě pracuje se dvěma dodatečnými efekty – soupeře můžete proklít, kdy příliš mnoho prokletí se postará o pravidelnou ztrátu životů. Nebo ho či jeho bytosti můžete zmrazit a na jedno kolo je tak učinit pasivními a trochu si oddechnout.
A možná vůbec nejlepším na celém soubojovém systému je, že je automatický. Všechny karty zahrané do řady před vámi se aktivují na začátku vašeho kola – léčitelé vás vyléčí, knihovna ze sebe vydá uloženou manu z minulého kola a každá bytost zaútočí. Teprve pak se pustíte do hraní nových karet.
Nee, toho kostlivce prosím neee!
To znamená, že vámi vyložené bytosti budou útočit až ve vašem příštím tahu. Tedy možná. Škoda kouzla, které padne vedle je totiž neskutečná řež, kde se karty na stole moc dlouho neohřejí. Kouzla udělující od 1 do 4 zranění létají vzduchem na denním pořádku a vzhledem k automatizaci souboje se žádné monstrum nezdráhá útočit.
Proto se snažíte své bytosti z obou stran obestavovat obrannými kartami, které sice neútočí, ale bývají levné, mají spoustu životů, a ještě vám umí pomoct nějakou schopností. Ale ani ty se z podstaty věci nezdrží dlouho, což jedině podporuje dynamiku celé hry.
V každém tahu kupujete a sesíláte nové karty, pokaždé mimo svůj tah o vyložené karty přicházíte. Ale protože se ukládají do odhazovacího balíčku (stejně jako nakoupené karty), tak se dříve či později po dobrání vašeho balíčku a vytvoření nového zamícháním toho odhazovacího opět dostanou do hry.
Síly obou hráčů se tak neustále přelévají. Jednou toho má na stole víc soupeř a vaše životy klesají, aby vám konečně přišlo léčení a silné karty a najednou jste to byli vy, kdo toho má na stole víc a kdo tady koho obírá o žetonky srdíček.
A aby toho náhodou ještě stále nebylo málo, nesmíme zapomínat na přítomnost čtyř barev magie. Ne že by mana měla čtyři barvy, naštěstí je jen jedna a sesíláte za ní všechna kouzla. Ale vyplatí se nakupovat do balíčku karty shodné barvy.
Pokud se vám totiž podaří mít v jednom tahu seslané tři karty jedné barvy, dojde k vašemu jedinému vylepšení ve hře. Z obyčejného Gandalfa Šedého se stane všemocný Gandalf Bílý, tedy v tomto případě si vezmete kartičku mága barvou odpovídajícího daným kartám magie a otočíte svou přehledovou kartu na novou úroveň, která vám zajistí život navíc a větší odolnost proti kletbám. Hlavně jste ale od této doby mistry dané barvy magie, což znamená, že její karty sesíláte se slevou a jste tak ještě o krok blíže k poražení soupeře.
Jen jeden mág odejde živ
Cesta k výhře v této hře může být poměrně okamžitá, ale dokáže se i docela dlouho táhnout. A bude na to mít vliv náhoda. Zažil jsem partie, kdy to jednomu hráči chodilo tak špatně a druhému tak skvěle, že bylo v mžiku oka hotovo.
Ostatně životů máte jen sedm a už v základním balíčku máte kouzlo, které uděluje 3 poškození. Uštědřit ta zbylá čtyři, když si soupeř prvním tahem vyházel léčivé karty, protože nebyly potřeba, už není nic tak těžkého.
Ale mohou nastat i opačné situace, kdy hráči vedou zákopovou válku, mají oba spoustu obrany, jíž nemohou proniknout a balíček obchodu nepřihrává moc útočných karet. Taková partie je pořádně napínavá a jen oba čekáte, kdy se komu z vás podaří ten průlom a zda se z toho ještě půjde nějak vzchopit, nebo ne.
Náhoda hraje v této hře svou neodmyslitelnou roli, ale pořád jen takovou, jakou byste od karetní hry čekali. A musím tvůrce pochválit, že se vyvaroval neduhům, které v mnohých deckbuildingových hrách nechybí a pijí hráčům krev.
Řeč je o možnostech obměny nabídky karet v obchodě a čištění vlastního balíku. Oboje tu je a budete to využívat. Dvě ze šesti karet v nabídce obchodu vyměníte za nové za použití jedné many, zatímco kdykoliv se vám podaří zahrát dvě karty ze stejné magické barvy, můžete si z odhazovacího balíčku natrvalo odstranit libovolnou kartu. Skvělá dvě pravidla, která mi dala jasně najevo, že autor hru pořádně testoval a eliminoval největší nedostatky tohoto žánru.
A pak je tu ještě otázka vizuálního zpracování. To je takové svérázné, retro a určitě se nezalíbí každému (připomíná mi například stařičkou sběratelskou karetní hru Wasteland), nicméně tak nějak mi k tomu sedí.
Vytříbený debut
Je to hra jediného autora, který si ji vypiplal a sám namaloval a jak v designérské, tak ilustrátorské pozici zaslouží za svůj první dokončený projekt pochvalu (stejně jako za nejnáročnější disciplínu ze všech – pravidla, kterým toho jde vytknout jen opravdu málo).
Škoda kouzla, které padne vedle je skvělý přírůstek do rodiny karetních her pro dva hráče postavených na deckbuildingu. Krásně se v ní pracuje s manou, zaujme obranným systémem řady karet a jednoduchým, ale funkčním soubojovým systém.
Nicméně pokud neholdujete ryze konfliktním hrám a nemáte rádi, když vám do plánů promlouvá náhoda, tak tohle nebude nic pro vás. Bez frustrace se to občas neobejde, jelikož vámi zahrané bytosti se okamžitě potkají se soupeřovým mečem a místo toho, abyste tu něco kontinuálně budovali a rostli, tak tu jen znovu a znovu budujete, ideálně ale z lepších a schopnějších „materiálů“.
Na první publikovaný výtvor autora je Škoda kouzla, které padne vedle velice solidním počinem, který si zaslouží veškerou pozornost a já se nemůžu dočkat připravovaného rozšíření, které hru umožní hrát v kooperaci i sólově. A doufám, že se Jiří Hunyady bude dál držet autorského řemesla a v budoucnu od něj dostaneme i něco úplně nového. Potenciál a ambice mu opravdu nechybí.