OP Games (dříve USAopoly) je americká vydavatelská společnost známá tím, že si dokáže vyběhat slavné značky a vyplodit v nich spoustu produktů pochybných kvalit pro nenáročné Američany. Ne, to není urážka. Jednak je spousta jejich her z řad vědomostních, které zabaví opravdu jen fanoušky dané licence (tedy nám, zkušeným hráčům, toho moc nenabídnou), a jednak se tyto hry ve většině případů obtížně shánějí mimo Ameriku.
Ale nesuďme knihu podle obalu. Stejná společnost se totiž postarala o karetní hru Harry Potter: Hogwarts Battle, která vyjde zkraje příštího roku v češtině. Já jsem s ní měl kdysi tu čest a mohu říct, že jde o výborný karetní deckbuilding, jehož kvality sahají za hranice licence.
Pak se jednoho dne objevila hra Thanos Rising: Avengers Infinity War. Nebyly na ni vůbec špatné ohlasy, slibovala kooperativní zážitek proti obrovské figurce Thanose a spoustu známých filmových tváří. Nechal jsem si ji před dvěma lety přivézt z veletrhu SPIEL v Essenu a byl jsem překvapený, že skutečně nejde o hloupou hru, která se jen snaží svézt na vlně popularity.
Jednoduchá kostkovka s obrovskou porcí náhody a zajímavými systémy se letos dočkala dalších dvou her z ní odvozených: Star Wars: Dark Side Rising a Harry Potter: Death Eaters Rising. Vznikla nám tak vlastně série her „Rising“, z níž jsou dvě prakticky identické a jedna (ta poslední) prošla mírnou evolucí. Všechny tři se mi sešly v poličce, tak si dáme jejich srovnání.
Ti hodní proti těm zlým
Ať už sáhnete po libovolné ze tří krabic, čeká vás prakticky totožný průběh hry. Ke stolu mohou zasednout dva až čtyři hráči, kteří hru odstartují za jednu z nabízených frakcí. V praxi to znamená, že máte každý do začátku jednoho vybraného hrdinu z daného univerza, určitou schopnost a házíte danou čtveřicí kostek.
Když se dostanete na tah, nejprve určíte, kam se váš tým hrdinů vydá – uprostřed herní plochy je zloduch, který se může dívat jedním ze tří směrů. Jeden z těchto směrů si vyberte, následně hoďíte kostkou zloducha, která určí, kam se jeho pohled otočí. Pokud na vás, máte problém, protože všichni vaši hrdinové dostanou zranění. Pokud kamkoliv jinam, mají problém hrdinové v dané lokaci.
Ať už to dopadne jakkoliv, následuje jádro hry. Hodíte všemi svými kostkami (čtyřmi základními a dalšími, které vám dávají naverbovaní hrdinové), některé kostky použijete, další přehodíte a takto mrskáte kostkami, dokud nějaké máte.
Pomocí napadaných symbolů najímáte hrdiny z oblasti, do které jste se vydali, udělujete tamtéž zranění zloduchovým poskokům a aktivujete schopnosti naverbovaných hrdinů. To jsou ve zkratce celá pravidla hráčova tahu.
Vítězství dosáhnete po zneškodnění určitého počtu protivníků, prohru utrpíte po vyřazení určitého počtu hrdinů. V každé hře je pak ještě jedno ohrožení v podobě Hvězdy smrti, Rukavice nekonečna a šíření zla v Harrym Potterovi.
Zloduch si v každém tahu hráče nehází jen na to, kam se bude koukat, ale zároveň postupuje jeho plán (dostavba Hvězdy, hledání kamenů nekonečna, šíření zla). Jakmile se nastřádá dostatek červených žetonků, Thanos nalezne červený kámen nekonečna. Odteď, kdykoliv by měl umístit další červený žetonek, vyhodnotí místo toho efekt kamene, který v tomto případě zabraňuje léčení hrdinů. Hráči prohrají, když jsou nalezeny všechny kameny/dostavěny všechny části Hvězdy smrti.
Star Wars: Dark Side Rising
2–4 hráči | 45–90 minut | Od 10 let | anglicky, středně textu
Star Wars se herně prakticky nijak neliší od Thanose. Je tu jen odlišné názvosloví a možná pár rozdílných schopností, ale pokud jste hráli jedno, můžete se bez učení pravidel pustit do druhého. Tentokrát můžete začínat hru na Lothalu s Herou Syndullou, na Yavinu 4 s Cassianem Andorem, na Alderaanu s Leiou Organou nebo na Tatooine s Lukem Skywalkerem. I tentokrát platí, že každá frakce hází jinou sadou kostek a spouští své vlastnosti stejným způsobem.
Karty ale používají krásné kreslené obrázky, kterým byly filmy pouze předlouhou. Na straně hrdinů nechybí Han Solo a Chewbacca, kteří se kombinují s kartou Millennium Falcon. Je zde Obi-Wan Kenobi, C-3PO, Jyn Erso, Hondo Ohnaka, R2-D2, K-2SO, Saw Gerrera nebo třeba X-Wing.
Mezi nepřáteli je víc strojů než lidí a samozřejmě by se to neobešlo bez Stormtrooperů, Tarkina, Thrawna, Tie Fighterů, AT-ST a Star Destroyerů. Kvalita karet, žetonků a kostek je totožná s těmi v Thanosovi, ale v případě figurky se produkce pořádně pochlapila.
Darth Vader sice nemá nohy (jde jen o bustu), ale zato mu nechybí detaily, stroj si s malováním dal pořádně záležet, a i když mu nesvítí světelný meč, který je vyvedený z barevného průhledného plastu, vypadá zkrátka fantasticky. Na druhou stranu desce Hvězdě smrti byla věnována mnohem menší péče než Rukavici nekonečna a nejde o nijak výrazný prvek na stole. Což je škoda.
Máme vítěze?
Říct o jedné z her, že je lepší než druhá a třetí, prakticky nejde. Thanos a Dart Vader se odlišují pouze tématem. Voldemort přidává spoustu nových mechanismů, které rozšiřují systém do míst, kde ho jako zkušený hráč mám mnohem radši. Na druhou stranu hra přišla o výzvu.
Chtěl jsem se tomu vyhnout, ale vzhledem k podstatě produktů jednoduše platí, že téma, které je vám bližší, pro vás bude i zábavnější hrou. To neznamená, že by hry na svém zasazení stály a padaly. Podle mě jde o dobře vymyšlený koncept, který bude fungovat s libovolným tématem (a dá se očekávat příchod dalších produktů).
Nejde rozhodně o hardcore záležitost. Náhody je zde víc než v hospodských kostkách a bude to ona, kdo vás zařízne, nebo vám pomůže k vítězství. Ale pokud vámi vybranou hru budete hrát v partě příznivců daného tématu, je obrovská šance, že se budete bavit a hrůzovládu tyrana zkusíte svrhnout několikrát za večer. Jedna partie se vejde do hodinky a příprava hry vám zabere jen pár minut.
Osobně z těchto tří světů nejvíc tíhnu k Harry Potterovi a i po herní stránce je mi hra svými složitějšími mechanismy bližší. Jen kdyby tam byla stejná výzva jako v těch zbylých dvou…