Stezky tukanů: Přívozy – recenze rozšíření pro jednu z nejlepších flip & write her

Stezky tukanů – přívozy
1-8
15 min.
8+

20. 12. 2022 16:40 | Deskovky | autor: Patrik Hajda |

Stezky tukanů se objevily v době, kdy žánr „něco & write“ nabíral na síle a okamžitě se staly jedním z jeho nejlepších zástupců. Pro mě osobně to platí dodnes i po bezpočtu dalších kandidátů. Může za to především jednoduchost celé hry, v níž pouze otáčíte karty ze dvou balíčků a propojujete na nich odhalené terény na herním plánu, abyste se tak dostali k bonusům a vítězným bodům.

Informace o tom, že se tato skvělá hra dočká pokračování, mě s naprostou samozřejmostí zvedla ze židle a vychladl jsem jenom proto, že jsme na její českou verzi čekali poměrně dlouho. Ale dočkali jsme se a já se tak s nadšením vrhnul na první „rozšířenou“ partii.

Stezky Tukanů Přívozy07 zdroj: Vlastní foto autora

Co je v „krabičce“?

Na rozšíření Přívozy pro Stezky tukanů jsem ocenil jednu věc ještě před tím, než jsem jej vůbec dostal na stůl – jeho balení. Neprodává se totiž v žádné pěkné krabičce, protože to vzhledem k obsahu opravdu není potřeba. Rozšíření totiž obsahuje všehovšudy dvojici bloků s herními archy a jeden malý pamflet s pravidly.

Vše je to jen opatřené celofánem bez jakýchkoliv cingrlátek, což je vzhledem k faktu, že se to vše stále vejde do základní krabice, opravdu vítané a zcela tak odpadá nepříjemný pocit jako u jiných rozšíření, kdy veškerý obsah buď přechováváte v několika krabicích, nebo máte doma krabice, které jsou úplně k ničemu a je vám líto je hodit do popelnice.

Druhá věc, která vás potěší ještě před zahráním rozšíření (nebojte, dostaneme se k tomu), je přítomnost bloku s rovnou stovkou oboustranných archů, které jsou identické jako v základní hře. S rozšířením Přívozy se proto znásobí počet her, které můžete absolvovat v základních Stezkách tukanů, což je víc než sympatické.

Stezky Tukanů Přívozy04 zdroj: Vlastní foto autora

Na druhý břeh, prosím

Ale teď už k samotným Přívozům. Jak už název napovídá, na dvojici nových map v novém stostránkovém bloku (opět z jedné strany menší mapa pro dvě kola hry a z druhé větší pro tři kola) uvidíte nově čtyři trajekty rozmístěné po okraji tajuplného ostrova, které už od prvního pohledu spojují dva přilehlé cípy pevniny.

A vám už je jistě jasné, o co tady půjde – políčka, která jsou od sebe po souši vzdálená klidně šest cest, spolu díky přívozům přímo sousedí a můžete si s nim tak ukrátit výpravu za vesnicemi a atrakcemi. První takové propojení je velice žádoucí, neboť navíc přináší dva vítězné body. I druhé vás obdaří alespoň jedním bodem. Ale třetí a čtvrté už vás o vítězné body připraví, takže si musíte dobře rozmyslet, zda se vám za takových podmínek takové usnadnění ve výsledku vůbec vyplatí.

Mínusové body se ve Stezkách tukanů objevují poprvé a rozšíření Přívozy obecně mění odměny za klasické propojení atrakcí s vesnicemi. Například už první propojená kniha vám dá bonusovou cestu, zatímco druhá kniha čtyři body. Jinak se ale s Přívozy hraje úplně stejně. Příprava hry je totožná, stále chcete propojit atrakce s vesnicemi a vesnice s vesnicemi, abyste získali co nejvíc bodů. Nové bodovací podmínky a přívozy jsou tu tak jen jako takové menší ozvláštnění nijak nenarušující základní formulku.

Tady jsem ještě nikdy nebyl!

Nicméně když list po dohrání první partie otočíte, abyste si rovnou střihli prodlouženou hru na větším ostrově Isla Habita, zjistíte, že tady je ještě jedna novinka – trojice nových vesnic Nová Ves, Malé Hradisko a Stará Lhota.

Tyto vesnice jsou na rozdíl od těch klasických pevně dané na herním plánu a fungují totožně jako jejich bratříčci, tedy je možné do nich dovést cestu od atrakce a získat tak patřičný bonus. V případě nových vesnice ale zároveň chcete propojit vnitrozemskou vesnici M s přímořskými vesnicemi N a S, abyste za tato propojení dostali dalších 8 a 12 bodů spolu s dalšími bonusovými cestami.

Rozšíření jako takové toho tedy mnoho nepřidává. Žádné nové karty, žádné jiné speciální komponenty, ani nová pravidla, která by nějak výrazněji měnila základní strukturu hry. A to cením, protože Stezky tukanů jsou podle mě skvělé právě pro to, jak nejsou komplikované a dělat je složitější podle mě není cesta kupředu.

Stezky Tukanů Přívozy03 zdroj: Vlastní foto autora

Nový, nebo starý výlet?

Jedná se tak především o zvýšení variability, možnost zahrát si tu samou hru s trochu jinými podmínkami. A přestože tento přístup jen a pouze vítám, z Přívozů jsem nakonec nebyl tolik nadšený, jak jsem očekával. Samotný systém přívozů mému hernímu stylu vůbec nesedl, takže jsem je povětšinou využíval jen minimálně. Nové pevně dané vesnice mě ale naopak velmi baví, stejně jako nové bodovací podmínky.

Celkově mi ale přijde, že se ve hře mnohem hůř orientuji a trvá mi o poznání déle zakreslit jedinou cestu. Tak nějak to tu hned „nevidím“ jako v základní hře. V původní hře mi nedělalo sebemenší problém přijít s plánem a snažit se ho docílit. Tady mám pocit, jako by si hexy na plánu tolik nerozuměly a v polovině případů svých tahů jsem se cítil nepříjemně bezradný.

Nevím, jestli je to tím, že už mám původní mapy natolik zažité a hru tak pod kůží, že mě prostě jakákoliv změna rozhodí. Osobně ale prostě dám vždy přednost původním Stezkám tukanů a z rozšíření si rád zahraju především složitější mapu s novými vesnicemi. Čekal jsem ale, že mě Přívozy přece jen víc strhnou a Stezky tukanů díky nim budu hrát ještě častěji a s ještě větší radostí. Nestalo se. Ale už jen kvůli těm dalším archům pro původní hru má rozšíření rozhodně smysl.

Stezky tukanů – přívozy
1-8
15 min.
8+

Rozšíření Přívozy pro Stezky tukanů se základní hrou nedělají žádné divy, jen zvyšují variabilitu s dvěma novými plány, pozměněným bodováním a novým prvkem přívozů, který ale mě osobně tolik nezaujal. V každém případě je ale fajn mít možnost dokoupit si archy k původní hře a získat spolu s nimi nové možnosti, jak si hru ozvláštnit.