Svět po nás – recenze svižného deckbuildingu až pro šest hráčů

Svět po nás
1-6
40-60 min.
12+

28. 5. 2024 17:00 | Deskovky | autor: David Navrátil |

Co to ten titulek plácá? Deckbuilding pro 6 hráčů? To bude jen zmar a utrpení… Omyl, vážení, a já vám níže vysvětlím, proč tomu tak není, byť sám bych jen z anotace také nabyl spíše obav než nadšení.

Žila byla jedna planeta a ta si na sobě vypěstovala zvláštní breberky – lidi. Ti jí pěkně nakládali, ničili ji, ale brzy se tento problém vyřešil, když se sami vymýtili. A tak se vlády ujaly opice, které od lidí leccos odkoukaly. Začaly se sdružovat do skupinek a jedné takové teď budete velet i vy.

Svět po nás je novinka od vydavatelství Blackfire, která udělala pořádný humbuk na essenském veletrhu Spiel v roce 2023. Poprvé jsem ji vyzkoušel už v dubnu 2023 a hned od první partie se mi zalíbila, takže jsem nedočkavě vyhlížel její příchod na náš trh.

Opice spolu silnější

Svět po nás je v jádru karetní deckbuilding, v němž máte za cíl co nejdříve přetnout hranici 80 bodů, které symbolizují, že se vaše tlupa tak osvítila, že teď vládne celému postapokalyptickému okolí. Každý hráč začíná s balíčkem 8 slaboučkých opiček, které toho moc nesvedou, vzájemně si neumí moc dobře pomoct, ale nějaké zdroje vám přece jen nasypou.

Svět po nás zdroj: Vlastní foto autora

Zisku zdrojů dosáhnete po krátkém puzzloidním intermezzu, během něhož si ze 4 karet, které na každé kolo máte k dispozici, poskládáte na stole řadu, v níž se snažíte uzavírat co nejvíce rámečků. Ty se zhusta nachází na okrajích karet opic a při uzavření rámečku buď dostanete zdroj, nebo je vám umožněná směna za jiné zdroje či vítězné body.

Tuto fázi hrají všichni hráči zároveň, což je jedině dobře, protože to je totiž neustálé přehazování karet tam a zpět a hledání optimálního rozložení. Ani přes maximální snahu ale prakticky nelze všechny rámečky uzavřít, takže se budete muset rozhodnout, co je v danou chvíli pro vás nejvíce žádoucí. Poté následuje fáze tajné volby opice, kterou chcete do své tlupy přilákat.

Jakmile všichni hráči vyberou odpovídající žeton, otočí ho, získají menší bonus a mohou si pořídit přírůstek do své tlupy. Na výběr jsou 4 druhy opic, každá o dvou úrovních. Obyčejnější stojí 3 zdroje, ty lepší dvojnásobek. Můžete vybírat ze šimpanzů (dovolují znovu vyhodnotit některý rámeček), goril (produkují zuřivost, která slouží k čištění balíčku), orangutanů (poskytují hojné množství baterií pro aktivaci předmětů) a mandrilů (produkují vítězné body).

Svět po nás zdroj: Vlastní foto autora

V této fázi tím (ideálně v každém kole) vylepšujete svou tlupu. Naopak kdykoliv můžete zaplatit 4 zuřivosti, abyste vyhnali z tlupy některou slabší opici. Ta vám na odchodu dá ještě drobnou odměnu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ budeme dělat, že si nepředstavujeme, jak vaše zuřivá tlupa opici rozsápe a z jejích útrob si vytáhne třeba ještě nestrávené ovoce, tedy jeden ze zdrojů...

Závod o osvícení

Principem hry je závod, což do ní vnáší skvělou porci dynamiky. Na první dobrou se může zdát, že jde o velmi solitérní záležitost, ale postupem času si všimnete, že někdy je sice lepší hrát pěkně pozvolna, čistit balíček a zdroje používat na nákup silných karet, ale stačí, aby se jeden z hráčů vrhl do mohutného sbírání bodů, nakupoval jen malé mandrily a rázem se všichni musí přizpůsobit, jinak jim prostě uteče.

V jednu chvíli jste nucení upřednostnit zisk bodů oproti stavění vyladěného balíčku i přes to, že nově pořízená karta jde rovnou na vršek vašeho dobíracího balíčku! K různorodosti mezi jednotlivými partiemi přispívá i sada 3 předmětů, které lze v každé partii využít po zaplacení určitého počtu baterek.

Na výběr je jich celkem 8 – kazeťák vám umožní vyměnit si jednu kartu za další; moped pořídit si novou kartu i za baterie a urychlit tak růst kvality vašeho balíčku; díky počítači můžete proměnit baterie za vítězné body a tak dále. Lze vyhrát i bez využití předmětů, ale zaměřit se na ně je také jedna z validních strategií.

Ještě jednu!

Hratelnost Světa po nás je nesmírně návyková, díky přístupným pravidlům hru vysvětlíte téměř komukoliv a po první zdlouhavější partii už vás čeká jen smršť opičích závodů, kterou si budete chtít dávat znovu a znovu. Na jedné herní akci jsme měli na stole nachystanou oblíbenou pecku posledních let, ale nakonec se dočkala akorát úklidu, protože publikum okolo stolu začalo vydávat opičí skřeky a provolávalo heslo: „Apes together strong!“

Někomu by na hře mohla vadit určitá abstrakce, přece jen jde primárně o spojování rámečků, zisk zdrojů a jejich opětovné utrácení, abych získal další a silnější rámečky. Jenže Vincent Dutrait je naprostý génius a jeho ilustrace vdechly hře život, takže koukáte na všechny ty nádherné kresby a přitom si užíváte skvěle plynoucí průběh partie.

Svět po nás zdroj: Vlastní foto autora

Simultánní průběh kola je zakomponovaný velmi dobře a přestože některé ústupky ze strategické stránky (třeba nákup karet naslepo) úplně neschvaluji, je celkový pocit ze hry velmi příjemný. Hloubavým stratégům je ale nutno poskytnout varování: Náhoda je ve hře přítomná, takže když vám v pozdější fázi hry přijdou opice prostě nešikovně, nic moc s tím nenaděláte a vlak vezoucí vítězství v partii vám může nadobro ujet.

Jenže ke zvolené úrovni náročnosti hry to sedí velmi trefně a motivuje to k odvetě, což považuji za pozitivní vlastnost. Komponentově je hra solidní, překrásné karty doplňují nádherné dřevěné žetony zdrojů, ergonomie hry je ukázková a vše je pěkně přehledné.

Svět po nás má své drobné vady na kráse, někoho může rozladit občas se objevující přílišná náhoda, milovníky interaktivity nenadchne solitérnost a po více partiích se může dostavit repetetivnost. Jenže svými pozitivy tyto výtky zašlape do země a tvrdou opičí pěstí zahrozí každému, kdo by chtěl o hře mluvit nehezky. Ve všech mých skupinkách hra bodovala a jako svižný simultánní filler pro zkušenější hráče vyloženě excelovala. Pokud vás zaujme grafika, nemáte moc co řešit a opice byste měli zkusit, i když možná nemáte na banány.

Svět po nás
1-6
40-60 min.
12+

Svět po nás je svižný rodinný deckbuilding, který boduje svojí přístupností a svižným průběhem partií. Poskytuje uspokojivý pocit z dobře využitých karet, radost z nových přírůstků a k tomu i lahodí oku díky fantastickým ilustracím. Možná vás překvapí, jak moc je návyková, čehož si všimnete až s uvědoměním si, že hrajete už třetí partii po sobě.