Vlci jsou strategickou konfliktní hrou o budování vlastní smečky, která funguje v jakémkoliv počtu hráčů a kterou byste měli být obvykle schopní odehrát do hodiny. Můžete v ní výt a začleňovat osamělé vlky do své smečky, stavět doupata a pelechy či lovit losy, jeleny, zajíce a divočáky. Hru provází průběžné bodování a je jen na vás, zda se zaměříte na získání kontroly nad místy, která se bodují jako první, nebo se raději opevníte na těch bodovaných později. Hra skončí náhle a odměněný bude ten, kdo její konec spustil.
Máte rádi hry s originálním mixem mechanik? Ty, které se zrychlují? A dokážete neupadnout do nástrah analytické paralýzy z množství možností a zkracujícího se času? Tak se pojďme společně podívat na výtvor Ashwina Kamatha, Clarence Simpsona a ilustrátorky Pauliiny Linjamy, jenž zazářil na loňském Essenu a který do českých luhů přineslo vydavatelství Mindok.
Jak výt, vábit a odhánět
Pravidlový rámec Vlků je prostý. Na výběr máte z pěti akcí, za jejichž provedení platíte 1, 2 či 3 akční body. Ty získá otočením odpovídajícího množství destiček terénu, které se svým charakterem shodují s koncovým hexem, kde chcete akci provést. Ve svém tahu provedete vždy dvě akce, tedy pokud nemáte žeton zuřivosti, který lze směnit za dodatečnou akci. Akcemi jsou pohyb, vytí, stavba pelechu, stavba doupěte a ovládnutí.
Stavbami pelechů v průběhu hry zvyšujete své tři kapacity. Číslo rozptylu smečky udává, kolika vlky smíte pohnout během akce pohyb. Vlčí rychlost značí počet hexů, o které se stanovený počet vlků smí maximálně pohnout. No a hlasitost vytí zase určuje vzdálenost, na kterou lze do své smečky nalákat samotářského neutrálního či soupeřova opuštěného běžného vlka.
Vytím a stavbami hráč dostává na herní plochu své další komponenty, které mu dosud byly nedostupné. Díky nim nabývá na síle. V průběžném hodnocení se vždy v daném regionu sečtou hodnoty komponent jednotlivých hráčů a hráč dosahující většiny získá nejvíce bodů.
Komponenty jsou čtyř druhů – pelech, běžný vlk, alfa vlk a doupě, které jako jediná figurka ve hře má hodnotu 3 bodů síly namísto běžného 1 bodu. Zásadní roli ve hře hraje rozdíl mezi alfa vlkem a běžným vlkem. I když je alfa osamocený, protivník ho nemůže ovládnout, ani při pohybu odstrčit na sousední hex.
Alfa vlk vyje a pomáhá vám zvětšovat smečku, ale také pouze na jeho či sousedním hexu lze stavět pelech či doupě. Naopak o běžného vlka můžete snadno kdykoliv přijít, pokud není na hexu společně s jiným vlkem či obydlím.
Postupnou stavbou pelechů či jejich přestavbou na doupata můžete dosáhnout nejen na vítězné body, ale také na již zmíněný žeton zuřivosti či žolíkový žeton terénu, který z vás učiní nevyzpytatelného soupeře. Každý hráč totiž mezi svými destičkami terénu disponuje každým terénem právě dvakrát.
Výjimkou je domovský terén, který máte třikrát. A tři destičky shodného terénu potřebujete pro ovládnutí soupeřova opuštěného běžného vlka či opuštěného pelechu. Pokud tedy získáte žeton terénu, stáváte se nebezpečným pro všechny soupeře.
Kdykoliv je do smečky vytím přizvaný neutrální vlk, ovládnutím začleněný soupeřův vlk či pelech anebo když je pelech přestavěný na doupě, vyřazená komponenta jde na desku lunárního cyklu. Její postupné plnění hráče přibližuje nejen k trojímu průběžnému vyhodnocení, ale i k závěru samotné partie.
Je třeba zmínit ještě možnost lovu, ke kterému dochází vždy na konci hráčovy akce, je-li tomu nakloněná konstelace v některém z regionů. Pokud vlci jednoho hráče stojí kolem jedné z kořistí alespoň na třech hexech, tak ji uloví, čímž získají nejen žeton zuřivosti, ale i vítězné body do závěrečného počítání.
Sveřepí vlci zavile vyli
Vlci je funkční mix area controlu s budovacími a bodovacími euro prvky. Krásně udělaná hra oplývající kvalitními komponenty a přehlednými a srozumitelnými pravidly. Časová náročnost je zhruba 15 minut na hráče a hra je vhodná pro každého, kdo rád objevuje nové mixy mechanik a žánrů a vyhledávají možnost škodit svým soupeřům. Pokud jste příznivci her, které postupem času zrychlují, pak i vám se mohou Vlci zalíbit.
K tahu hráče je vše pěkně popsané na jeho hráčské desce. Přesto je třeba do této desky a mechanik pořádně proniknout během první partie. Hráči totiž zprvu mohou snadno zaměňovat velikost kapacit s cenou akcí. Je tedy potřeba si zvyknout na stálou cenu akcí, které vylepšujete a poskytují vám tak možnost dělat toho více či na vzdálenějších polích mapy.
Pokud hru někde potkáte a čeká vás několik málo partií, doporučil bych ji hrát zejména pro zážitek a nikoliv pro vítězství. Díky všem těm možnostem v průběhu hry, posunem po měsíční stupnici přibližující hráče k dalšímu bodování i rozvoji schopností vlastní smečky snadno uvíznete v osidlech analytické paralýzy. A sledovat ještě specifika rozvoje jiných smeček může hráči přijít nad jeho síly.
Je proto dobré soustředit se na svůj vlastní rozvoj a možná střetnutí s druhými, ale oprostit se od snahy pojmout všechny možnosti a bodové stavy soupeřů. A přitom je toho tolik k objevování!
Pokud se však k Vlkům bude vracet stejná skupina hráčů, která si perfektně osvojí přemýšlení v intencích hry, lze se těšit na vyrovnané souboje, v nichž si poradíte i s hrozbou náhlého ukončení hry či herní nerovnováhou na plánu odvíjející se od rozehrání. Vlci jsou zkrátka náročnější na zkušenosti a jich znalí veteráni snadno porazí vlčí novice.
Pro mě osobně se v konečném hodnocení jedná o rychlou, originální hru, která právem zazářila na Essenu 2022. Osobně jsem z Vlků s každou další partií více a více nadšený. Jednoduchá pravidla vysvětlíte za 10 minut a pak se již můžete pustit do boje o teritorium.
Rád bych též ocenil to, že někdo konečně udělal hru přímo o vlcích a přitom tematicky pěkně spjatou s jejich životem. Dosud vlci ve hrách hráli pouze podpůrnou roli a jim přímo věnovaný titul byl donedávna jen nenáročný rodinný kooperativní kousek Lupos od Queen Games...
(Poznámka šéfredaktora: Autor recenze se během září stal zaměstnancem českého vydavatelství Mindok. Hru měl však k testování poskytnutou již od srpna a recenzi napsal podle svého nejlepšího svědomí.)