V řadě menších her, které jsme nedávno recenzovali (Dokonalý piknik, PišK.O.rky: Draci versus jednorožci), publikovalo vydavatelství Blackfire i zapisovací hru Zinga, jejíž ústřední herní součástí je kovový zvoneček!
Zinga je malým zástupcem roll & write her od nizozemského vydavatele 999 Games, kde je vaším cílem – podobně jako třeba ve hře bingo – zaškrtnout pět čísel v řadě (vertikále, horizontále či diagonále).
Autory Zingy, která je oficiálně pro 2 až 4 hráče, ale lze ji odehrát i ve větší skupině, jsou Dennis Harmsen a Esmée Spaargaren, kteří spolu již pracovali na u nás spíše neznámém ptačím titulu Operation Cuckoo.
Jak se hraje Zinga
Společně se zvonečkem najdete v krabičce 4 tužky, 4 bločky, barevné kostky a modrou figurku v podobě válce. Bločky po 25 oboustranných listech obsahují mřížku 5 x 5 čísel napříč pěti barvami. A právě v číselném rozmístění a barevné příslušnosti těchto čísel se tyto bločky liší.
Hráči se střídají na tahu, ale ve skutečnosti hrají všichni najednou. Aktivní hráč hodí kostkami a on i ostatní se snaží jako první najít správnou kombinaci čísel a zacinkat. Pouze ten, kdo zacinká jako první, neudělá žádnou chybu a okamžitě řekne barevnou kombinaci, kterou si chce zapsat, si ji smí skutečně zapsat
Kombinace každého hráče se liší právě podle druhu bločku. Aktivní hráč si smí zapsat buď samotnou barevnou kostku, nebo její součet s univerzální bílou kostkou. Ostatní hráči smí vždy využít pouze kombinaci bílé a jimi zvolené barevné kostky.
Na rozdíl od jiných podobných her smí hráč zahlásit kombinaci udávající číslo, které si již zaškrtl dříve, a není to považované za chybu. Když to udělá potřetí, získá možnost zaškrtnout libovolné číslo na svém listu. Naopak za chybu je považované vše ostatní.
Například pokud se zahlášené číslo v dané barvě na hráčově listu nenachází, pokud se nevysloví okamžitě, pokud se zakoktá či opraví právě řečené, pokud vyčerpal tři bonusová políčka a chce hřešit na opakování již dříve zapsaného čísla nebo pokud by měl zaškrtnout páté číslo v řadě, aniž by dříve oznámil, že má již zaškrtnutá čtyři a jaké číslo v které barvě mu zbývá jako to páté.
A kdy že do hry přichází figurka? Ve středu každého listu je modrá devítka. Kdo si ji zaškrtne jakýmkoliv způsobem, smí si figurku okamžitě vzít. Ta mu dává dvě možnosti.
Pokud jiný hráč zacinká a oznámí číslo, hráč s figurkou smí tomuto hráči obratem zahlásit stop a figurku mu odevzdat, čímž zruší jeho tah, respektive možnost si zahlášené číslo zapsat. Druhou možností je figurku vrátit doprostřed stolu v případě, že by si měl zapsat chybu, a tuto chybu si tak nezapíše.
Kdo totiž udělá svou třetí chybu, okamžitě prohrává. Naopak kdo jako první zaškrtne pět čísel, zvolá Zinga a vítězí!
Cinkání nezastavíš
Zinga je zábavnou hrou ve větším počtu hráčů, kterým nevadí tlak času. Jedná se o postřehovku, kde je velkou výhodou pamatování si barevnosti svých čísel na listě. Přestože jsem se na ní těšil, pocity mé i mých spoluhráčů byly spíše rozpačité. Hra nám přišla až příliš náhodná, přičemž její rychlost a s ní i celkový zážitek se odvíjí od toho, zda jsou hráči vyrovnaní co do postřehu i paměti.
Zbrklý hráč naseká rychle chyby a sám se z partie vyloučí. Přemýšlivý na kostky hledí klidně 5 a více sekund a tím pádem hra ztrácí kouzlo okamžiku. Není to ani tak přímočaré jako Duch!, ani tak obtížné a chytré jako Panic Lab.
A v řadě zakreslovacích her je to zase moc jednoduché, neboť když blbě zacinkáte, hned si zapíšete chybu. Nebo jen koukáte, necinkáte a čekáte. Zkrátka tu není žádná možnost napravování chyb, hraní jiným způsobem či volení nějaké strategie, což obvykle zapisovací hry nabízejí.
Herní mechanismy sice umožňují poměrně originálně zapojit mozek, ale nezbavil jsem se pocitu, že tu zkrátka chybí nějaká další vrstva a uspokojení z dobře vykonané práce. Alespoň pokud tedy hru hrajete jen tak, oddechově, s různě přemýšlejícími lidmi a nepřistoupíte k ní jako k nelítostné řeži s pár kostkami vyžadující paměťovou přípravu (pro zapamatování všech svých 25 čísel a jejich barev).