Metal Heroes: The Fate of Rock – recenze výtečné cesty na metalový Olymp
Recenze zdroj: Vlastní

Metal Heroes: The Fate of Rock
1
18+

10. 10. 2024 17:00 | Recenze | autor: Ondřej Partl |

S pomocí tuzemského nakladatelství Mytago jste si na ZeStolu mohli v poslední době přečíst recenze hned na několik gamebooků zaměřených na lovecraftovský pochybný svět. Někdy se nám díla trefila do noty, jindy jsme tak nadšení nebyli. Nicméně chápeme, že není dobré se neustále pohybovat na hranici šílenství a měli bychom se taky někdy vrátit do trochu méně bizarního světa. I proto s dnešní recenzí konečně vybočíme ze zajetého gamebookového vlaku a podíváme se na něco trochu jiného – na knihu Metal Heroes: The Fate of Rock. Jenom si tedy zapněte pásy, protože vás čeká skutečně hardrocková jízda.

Ostatně není se čemu divit, když za knihou stojí německý autor Swen Harder, jehož jméno si můžete spojit s fantasy Rytíř temného slunce, které mnozí považují za to nejlepší, co si v tomhle žánru můžete koupit a přečíst (pozn. autora – stojím si zatím, že jde o ten vůbec nejlepší fantasy gamebook). Proto je logické, že očekávání od jeho další knihy byla setsakra vysoká a možná i proto ji Harder tvořil dlouhé tři roky. Nicméně jeho píle se vyplatila, jelikož s jeho druhou knihou nabídl snad ještě lepší výsledek.

Satanovo sémě

Co je potřeba okamžitě pochválit a zároveň to patří mezi ty největší devízy knihy, je zvolené zasazení. Fantasy a podobných knih je požehnaně, ale kolik znáte gamebooků, kde se staráte o osudy vlastní kapely, se kterou se snažíte probojovat až na samotný rockový Olymp? Moc ne, že? Proto je tahle změna neuvěřitelně vítaná a současně umocněná Harderovo spisovatelským umem a schopností napsat zábavné postavy, které vám přirostou k srdci.

Díky ní je Metal Heroes: The Fate of Rock schopné nabídnout i vtahující příběh, kde si v roli metalového znalce (leč pořád outsidera) plníte sen a pomáháte talentovaným hudebníkům na jejich cestě za slávou. Dobrodružství to je samozřejmě trnité a jelikož metal svými okultními prvky nemá zase tak daleko k fantasy, neobejde se ani bez některých nadpřirozených prvků. Takže nečekejte vyloženě zemitý manažerský „simulátor“. Spíše jde o odlehčené vyprávění, které si nebojí dělat legraci jak samo ze sebe, tak i z různých trendů a předsudků kolem metalu.

Metal Heroes: The Fate of Rock zdroj: Vlastní

Kniha mi svým způsobem významně připomínala tvorbu Tenacious D, speciálně jejich film Králové ro(c)ku (v orig. Tenacios D: The Pick of Destiny – pokud jste neviděli, napravte). S tím se pojí i svým způsobem starosvětský přístup ke světu a humoru, který se nevyhýbá občasným prasečinkám, drogám a dalším slastem rockového života. I proto kniha rozhodně není vhodná pro mladistvé, takže ji nekupujte své vnučce/vnukovi. Ani v případě, že čas od času obětuje svého křečka.

Láska tvrdí muziku

Autorovi se navíc daří strefovat do pomyslného ideálu, kde si jeho tvorbu užijí jak fanoušci tvrdé muziky, tak i běžní hráči, jimž tenhle svět zase tolik neříká. Přirozeně, jestli patříte do té první skupiny, zážitek bude o to silnější. Přeci jen se během putování setkáte s nespočtem odkazů nebo humorných narážek. Nicméně na stránkách se rovněž setkáte se slušným počtem QR kódů a informací, které dodatečně vysvětlí některé věci, případně vás seznámí s legendami i historií zvoleného hudebního žánru. Edukace, která pouze a jen přidává hodnotu na už tak rozlehlém projektu.

Z celé knihy zkrátka jen srší láska i znalosti o zvoleném tématu. Tvůrce je fanoušek, který si navíc zjevně udělal podrobnou rešerši. A to natolik, že se v knize potkáte s vybranými hudebními legendami, případně vás na cestě budou doprovázet dvě schopné umělkyně, a to Jill Janus (Huntress) či Charlotte Wessels (Delain).

Zároveň je potřeba ocenit napojení tématu na jednotlivé herní mechanismy, jimiž kniha pouze a jen přetéká. Po jejím vybalení jsem se docela zalekl její tloušťky. Jde o pořádnou bichli, která nabízí skoro neuvěřitelných 1 300 herních odkazů (dobrá, Rytíř temného slunce jich měl ještě o trochu více). A z velké části nejde o krátké odstavce, nýbrž o hustě popsané stránky. Zkrátka, tohle je už spíše román, jehož dokončení vám několik hodin zabere. Ale ani přes tuto délku se nestihnete nudit.

Zábavné házení

Je sice pravdou, že příběhu ke konci trochu dochází pára, jelikož se přeci jen přehoupne do známého klišé, ovšem zábavnost mechanismů to bohatě vynahrazuje. Páteří je obligátní házení kostkami a vybírání karet z pokerového balíčku. Relativně standardní principy postavené na náhodě, s nimiž se ale pracuje chytře a zároveň se na ně vrší několik dodatečných aspektů, které je ozvláštňují a posouvají na jinou úroveň. Není náhodou, že jenom samotná pravidla mají skoro dvacet stránek (nebojte se, kniha vás s nimi elegantně seznamuje postupně).

To znamená, že třeba házíte klasické čeky šestistěnnou kostkou, nicméně se nesnažíte házet co největší číslo, nýbrž to nejmenší. Jde o to, že číslo porovnáváte s jednou ze tří schopností jednoho ze čtyř hrdinů, které i postupně vylepšujete. Do toho pak zároveň promlouvá postupně se zvyšující ego, které může zapříčinit, že původně úspěšný ček se promění v neúspěch. Navíc své hody můžete ovlivňovat chemií v kapele, což je zdroj, který svými rozhodnutími budete získávat či ztrácet, a umožní vám z neúspěšného hodu udělat úspěšný.

Na podobných principech je pak postavené i tahání karet z balíčku. Některé situace to po vás budou vyžadovat, čímž se simulují cesty osudu. Vzhledem k fantasy prvkům můžete s osudem manipulovat a díky svému vlivu ho otočit ve svoji přízeň. Případně ho naopak ještě zhoršit nevhodným rozhodnutím.

Oba tyto prvky budete hojně využívat v hlavním mechanismu celého putování, kterým jsou koncerty. Během nich si sestavíte setlist z naučených skladeb, které oplývají různou náročností a slávou. Následně si tahem karty určíte, jaké skladby budou pro vás relevantní a u nich prozkoušíte schopnosti vybraného lídra. Pokud je test úspěšný, získáte bodovou hodnotu jak za slávu, tak i náročnost (v opačném případě jen za slávu). Jakmile to uděláte u všech vybraných písní, vypočítáte výsledné skóre koncertu, podle něhož se bude odvíjet váš další úspěch.

S hudbou se to lépe táhne

I když jde v principu o docela běžné házení, je díky napojení na téma nesmírně zábavné a napínavé. Navíc se vám nikdy nepřejí, jelikož Harder ví, jak obsah dávkovat. To znamená, že ho pravidelně narušuje různými variacemi, přidává či ubírá na možnostech, případně před vás hodí hádanku nebo nějakou unikátní situaci, jež vyžaduje odlišný přístup.

V tomhle považuji za vyloženě skvělý doprovodný soundtrack. Ten dal tvůrce dohromady z celkově 16 písní hudebníků od rakouského labelu Napalm Records a neslouží pouze jako vhodná kulisa, ale jako dodatečný herní prvek, který po vás vyžaduje aktivní poslech různých segmentů. Takže nejen, že uslyšíte dobrou muziku, ale rovněž se díky tomu posunete v příběhu.

Aby se zajistilo, že si knihu můžete vzít kamkoliv a může se do ní ponořit v podstatě kdokoliv, zabudoval do ní autor i různé pomocníky. To znamená, že třeba na jednotlivé stránky umístil obrázky kostek a pokerových karet, tudíž nemusíte mít tyhle dva herní doplňky po ruce a vystačíte si vyloženě s knihou. Stejně tak se nabízí tři odlišné obtížnosti, které se neliší jen náročností hodů, ale každá z nich má i specifická pravidla, což vybízí k opětovnému zahrání. A přesně takhle by se s obtížnostmi i mělo pracovat. Stejně jako se „smrtí“, která tu vysloveně neznamená restart.

Tak už vyrazte

Samozřejmě by se i na Metal Heroes: The Fate of Rock našlo pár nedostatků. Odkazy na sebe občas nenavazují úplně plynule a listování knihou mezi jednotlivými odkazy (hlavně při koncertování), dokáže být poněkud neohrabané. Zároveň pro výzvu doporučuji hrát na nejtěžší možnou obtížnost, jelikož i na tu normální je průchod přeci jen poněkud zjednodušený a až pravidla pro největší náročnost dávají ten správný říz.

V české verzi se rovněž občas nachází nějaký překlep, avšak vzhledem k rozlehlosti díla to není možné vytýkat. Navíc překlad je dle mého více než povedený a hezky zachycuje neformálnost mluvy metalových fanoušků, kterou napojuje na hojné využívání anglicismů.

Nicméně nic z toho nepřekáží tomu, abych knihu bez jakýchkoliv okolků nominoval na pozici nejlepšího gamebooku, jaký jsem kdy hrál. Jde totiž o nezměrně promyšlené dílo, které brilantním způsobem propojuje herní systémy s příběhem, a koření to neuvěřitelnou porcí lásky a pečlivosti. Tak už šup do obchodu! Tohle metalového dobrodružství si nenechte ujít.

Metal Heroes: The Fate of Rock
1
18+

Metal Heroes: The Fate of Rock by se mělo stát prototypem toho, jak správně dělat gamebooky. Výtečné dílo napěchované akcí, humorem, ale především nespočtem nápadů, které vás dokáží spolehlivě táhnout až do konce. Povinnost pro všechny metalové fanoušky, ale i všechny ostatní.