Četl jsem komiksové adaptace Kafky a hrál videohry podle Orwella, ale nikdy mě nenapadlo, že bych se dočkal RPGéčka na motivy samotného Willa Shakespearů. Ačkoli, kdyby se To Be or Not to Be a Villain drželo své předlohy věrněji, nejspíš by z toho kdovíjaké RPG terno nebylo: Většinu hry byste se zkrátka poflakovali po hradu v Hamletově kůži a zápasili s existenciální úzkostí. To Be or Not to Be a Villain na to jde ale trochu jinak.
Starý král Hamlet je mrtev, ať žije… devět jeho potenciálních následovníků? Tohle divadelní RPG od tvůrce populárního grim fantasy RPG Zweihander vás doslova obsadí do rolí Ophelie, Horatia, generála Claudia a dalších postav z původní inscenace, které si v téhle hře všechny dělají zálusk na trůn zesnulého panovníka – včetně jeho syna Hamleta, samozřejmě. Od hráčů se očekává, že budou plánovat a kout pikle, domlouvat křehká spojenectví a bodat se do zad, dokud někdo svými hýžděmi neusedne na královskou sesli.
Námět je to zajímavý, pročež mě mrzí, že oficiálnímu textu distributora chybí nějaká FAQ sekce, která by objasnila pár otazníků. Kniha (žádný střízlík, má 250 stránek) obsahuje dva předpřipravené scénáře, jeden pro 5e engine, jeden pro systém Zweihanderu. Není ale nikde objasněné, zda-li jde o totožný scénář ve dvou různých systémech, nebo o dva různé scénáře, které si ale musíte zahrát ve dvou odlišných systémech.
Stejně tak text příručky naznačuje, že pokud si chcete To Be or Not to Be a Villain zahrát, budete na to doopravdy potřebovat plný počet devíti hráčů a dva game mastery. Ano, slyšeli jste správně, dva gamemastery. Redukce postav totiž zřejmě není možná (asi? Opět, chybí mi ta FAQ sekce), takže knížka navrhuje kromě hlavního režiséra mít ještě vypravěče-asistenta (tzv. dramatika), který bude s tím hlavním tvořit sehrané duo a bude s hráči odehrávat menší, obvykle osobní či tajné scénky na stranu od hlavního dění.
Protože jde o hru založenou na intrikách, je samozřejmě potřeba všechny pikle kout náležitě v tajnosti, takže systém dvou game masterů může hezky šetřit čas. A pokud snad máte k dispozici dvanáctého hráče, hra z něj navrhuje udělat inspicienta, třetího vypravěče, který bude všechno dění těm prvním dvěma vypravěčům zapisovat, aby se v těch plánech a schématech na konci hry ještě někdo orientoval.
Navzdory pár nejasnostem nemůžu To Be or Not to Be a Villain upřít, že vypadá rozhodně zajímavě – pro mě osobně definitivně zajímavěji, než předloha, odpustíte-li mi to rouhání. PDF verzi pořídíte za 20 USD, fyzickou kopii za 55 USD.