Za tu dobu, co se věnuji TTRPG systémům, jsem jich vystřídal už pěknou řádku. Většinou z řad zahraničních, ale našlo se pár tuzemských. Jako snad každý jsem začínal Dračím doupětem, ale potkal jsem i ty mnohem méně známé jako Hrdiny fantasy, Stín meče a další včetně moderní Dračí hlídky. Ač fantasy není můj nejoblíbenější žánr, chápu jeho popularitu. Přesto jsem měl vždy pocit, že je strašná škoda, že hodně hráčů zůstává zaseklých na pravidlech, která by se dala považovat za moderní naposledy tak před dvaceti lety.
Chápu, že jazyková bariéra může být jednou z překážek a hned vedle ní stojí další silná zbraň zvaná nostalgie. Když jsem se ale dozvěděl o připravovaném českém projektu Svitky hrdinů, zbystřil jsem. Ano, je to klasické fantasy, které působí trochu staromilecky, ale pohání ho systém Powered by the Apocalypse (PbtA), který je chytrý, moderní a sází na filmovou hratelnost namísto tabulek, čísel a hexového papíru. Budou tedy Svitky svěžím závanem do zatuchlých kobek skrývajících se v salóncích čajoven? Na to není tak jednoduché odpovědět.
Nejdřív si představme samotnou hru. Hráč si v ní vybere tři svitky – jeden rasový a dva dovedností, které představují sérii schopností, které se váš rek může naučit. To dává už zpočátku celkem velkou rozmanitost v tom, za co hrát. Navíc jako u většiny her vystavěných na PbtA nejde ani tak o to mít největší čísla, ale spíš o vytvoření něčeho zajímavého a zábavného.
Nic by tak nemělo bránit ve vytvoření si půlčíka berserka se sklony k alchymii. Ras je zatím zveřejněných deset a schopností jednou tolik. Nacházejí se tu různé variace na mágy, druidy, i válečníky. Kouzlo systému je ale v tom, že vlastně neříká přesně, co se schopností dělat a vsází na hráčovu fantasii. Třeba u schopností magie živlů je nutné si nejdřív vybrat element a pak tři kouzla. Ano, pravidla dávají na výběr, ale také rovnou uvádí, že si hráč může vymyslet svá vlastní.
Podobné je to i u dalších schopností. Záleží jen na domluvě s vypravěčem. Obecně totiž nejde o to mít perfektně vyváženou hru, ale o to přemýšlet jako ve filmové scéně. Systém posouvá do pozadí to, zda sek mečem ubere goblinovi 1D4 životů a staví do popředí to, jak stylově zaútočit a svést epický souboj.
Díky tomu si postavy vystačí s pěticí vlastností (nezdolnost, hbitost, srdnatost, důvtip a lstivost) a dvojicí ukazatelů stavu (vitalita a odhodlání). Když jsem na začátku textu psal, že se obejdete bez hexového papíru, trochu jsem lhal. Hexy tu totiž slouží k zaznamenávání veličin, jako je zranění, zkušenosti, zbroj, ale i vztahy s frakcemi. Každý pojme tři škrty, nebo se dá rozdělit na šest částí. Zaznamenávání efektů a statusů je díky jednotnému systému intuitivní a snadné.
Navíc zde vlastně nejsou klasické akce typu „hoď si na útok“. Vždy se hází podle situace. Čelíte nebezpečí? Jak mu čelíte, jakou dovednost a schopnost využijete a jak tím pádem hodíte, je jen na vás. Stačí jen popsat scénu a váš vliv na ní spolu s vypravěčem. Úspěch a neúspěch akcí okoření ještě částečný úspěch, a hlavně to, že špatný hod neznamená jen prostou ztrátu životů, ale změnu situace a podmínek pro další kola.
Podobně to funguje i při průzkumu, vyjednávání nebo čemkoliv dalším, co představuje dost velkou výzvu na to, aby stálo za to vytáhnout kostky. Protože obecně platí, že Svitky hrdinů mají být víc o slovech a méně o hodech.
Hlavní je ale příběh. Není třeba se setkávat v hospodě. Se Svitky dostáváte i otázky na ostatní hráče. Ptáte se jich už v začátku hry, co s vaší postavou zažili a jak na to reagovali. Takže do příběhu už vkročí s provázanou minulostí a společnými zážitky. Na vlastní kůži jsem už poznal, jak skvělou startovní pozici to ve hrách vytvořených pod PbtA umí vytvořit. A tak by se dalo hovořit ještě dlouho.
Abych ale jen nechválil. Svitky hrdinů mají ve svém podtitulu, že jsou Dračákem nové generace. To je podle mě jejich největší síla i slabina. Při čtení pravidel se totiž nemohu zbavit lehké pachuti na patře. Na jednu stranu vidím sílu systému a jsem rád, že někdo něco takového zkouší. Druhou stranu mince pak představuje to, že názvy i popisky mě vrací do let středoškolského hraní, od kterého jsem se (alespoň doufám) už někam posunul.
Co je ale nejlepší? Svitky si můžete sami vyzkoušet na vlastní kůži. Ondřej „Nord“ Mráz, který je autorem díla, už teď zdarma zveřejnil verzi pravidel 0.5, do kterých můžete nahlédnout na kartě hry. Podle mě to rozhodně stojí za to pro veterány i nové hráče. Svitky mohou nabídnout něco zase trochu jiného. Domáckého a důvěrně známého. Přesto udělaného jinak.
Sráží se v nich nostalgie s novátorským přístupem moderních TTRPG. Zkuste prostě jednou zapomenout na tabulky a vyprávět příběh, kde prim hraje představivost a filmovost. Možná se velice lehce stane, že už nikdy nebudete chtít zpátky. A pokud si raději chcete počkat na plnou verzi, tak ta by měla vyjít někdy v příštím roce pod hlavičkou nakladatelství Mytago.