DC20 je projekt studia The Dungeon Coach, tedy lidí, kteří za sebou mají desítky rozšíření k Dungeons & Dragons. Teď se rozhodli zužitkovat své zkušenosti a přijít s vlastním RPG, které je alternativou k nejhranějšímu systému. A jak je patrné z kampaně na Kickstarteru, tohle rozhodnutí se jim rozhodně vyplatilo. Požadovanou částku vybrali během jediné minuty a teď, v poslední den kampaně, překročili magickou hranici dvou milionů dolarů, tedy neskutečných 46 milionů korun.
A není se čemu divit. Hráči i studia po problémech s licencováním D&D a nejisté budoucnosti D&D One chtějí alternativu (viz velký nárůst prodejů Pathfindera) a DC20 vypadá opravdu dobře. Navíc už teď víme, že systém bude mít volnou licenci, takže kdokoliv bude moci pracovat na jeho rozšiřování a využívat ho ve vlastních hrách.
Tvůrci chytře adresují největší problémy nejpopulárnějšího RPG. Podle jejich slov hra stojí na třech pilířích – boji, sociální stránce a průzkuu. Všechny tři jsou pak rovnoměrně zastoupené jak hraním vaší role, tak mechanickými hody. Obecně ale třeba dávají i větší slovo číslu na kostkách. Pokud totiž obtížnost přehodíte, ještě za každých pět bodů navíc dostanete bonus k úspěchu.
To je ale jen špička ledovce, která ukazuje, proč DC20 adresuje spoustu problémů, které D&D nechává tak trochu vyhnít pod povrchem. Třeba už při tvorbě postavy narazíte na volbu původu. Každá rasa má několik traitů, z nichž si buď zvolíte dva, nebo stanovíte, že každý rodič byl z jiné rasy a vezmete si od každé jeden. Vlastně s podobnou lehkostí funguje i multiclass, kdy vám hra na druhé úrovni nabídne možnost vzít si základní schopnosti druhého povolání a dál je vylepšovat. Zkrátka změn je spoustu a určitě jednou z těch nejzajímavějších je samotný soubojový systém.
Seknu dvakrát za kolo, musím si odpočinout, abych seslal další ohnivou kouli a už nemám volné sloty na blesk. Tomu se naštěstí tvůrci DC20 chtěli vyhnout. Pokud sesíláte kouzla, máte manu. Pokud bojujete zblízka, máte staminu. Chcete pořád dokola sekat? Smůla. Za opakování toho samého máte postih. V první řadě ale jde o to, že i s mečem můžete dělat víc, než jen dokola opakovat útok.
Fyzicky zaměřené postavy mají speciální útoky, zbraně mají schopnosti závislé na jejich třídě. V soubojích figurují čtyři rovnocenné akční body, které má každý od první úrovně. Naběhnete do goblinů, sešlete kouzlo na meč, udeříte a poslední necháte třeba na reakci. Tyhle čtyři akce prostě boji svědčí, dávají mu hlubší taktickou rovinu a už od první úrovně jste hrdinou a máte možnosti, jak bojovat zábavně.
Stejně tak zábavně působí akce v nepřátelském kole. Můžete se vrhnout někomu na pomoc, mnich může chytit v letu nepřátelský šíp, magicky nadaní můžou vtáhnout oponenta do duelu, když sešlou kouzlo proti tomu jejich. Ostatně i hráči mohou spolupracovat a kouzlit společně, aby vytvářeli silnější efekty kombinovaných kouzel. Samostatně zase mohou díky vylepšování kouzel udělat i z nejslabší magické střely mocné kouzlo, které se vyplatí používat během celé hry.
Když se začtete do pravidel, které jsou dostupné k nahlédnutí zdarma v rámci kampaně, je vidět, že tvůrci zužitkovali své zkušenosti na maximum a předkládají systém, který může být klidně evolucí D&D směrem, po kterém komunita volá, což dokazují již zmíněné vybrané finance.
PDF základních pravidel DC20 v rámci kampaně stojí 700 korun a k němu dostanete i trojici digitálních rozšíření pro bestiář, návod pro převody z D&D 5e a sadu komunitních one shotů. Za 1 400 korun je kniha v pevné vazbě se stejnou sadou PDF, ale můžete si připlatit za ještě další dokumenty například s extra magickými předměty nebo dalšími příběhy. Nechybí ani několik speciálních edic, jejichž cena se může vyšplhat až na 14 tisíc korun.
K hlavní příručce ve fyzické verzi dostanete nejen její elektronickou podobu, ale také přístup do beta verze hry, která se zpřístupní po konci kampaně, jenž nastane již 2. července v 6. hodin ráno. A protože je studio The Dungeon Coach situované do Ameriky, tak se poštovné pohybuje od 800 do 1 200 korun a z celkové částky budete hradit daň. Knihy v PDF by se k vám měly dostat příští rok v červnu, zatímco fyzické odměny v říjnu téhož roku.