Možná už jste slyšeli, že studio Paizo chystá remaster své vlajkové lodi Pathfinder. Ten se už nevyhnutelně blíží, jelikož nová kniha Rage of Elements pro současný Pathfinder už bude s remastrovaným Pathfinderem, respektive jeho druhou edicí kompatibilní. A o co tedy jde? Paizo si s druhou edicí vytyčilo hned několik cílů, kdy se chce předně co nejvíc oprostit od celých současných pravidel, tedy od jejich kořenů v Dungeons & Dragons.
Po kauze s novým OGL je totiž právě tohle vydavatelství jedním z pionýrů, kteří budou mít vlastní licenční ujednání pro obsah třetích stran a chtějí tak zajistit, aby nezávislí tvůrci mohli zůstat doopravdy nezávislí. K tomu využijí svou vlastní ORC licenci, o které už jsme také psali. Remaster proto bude cílit na to, aby podléhal právě jí a moloch Hasbro už s jeho pravidly neměl nic společného.
Dalším důležitým krokem je i zjednodušení pravidel jako takových. Pathfinder vyniká nad svým starším bratrem D&D hlavně v komplexitě pravidel, vytváření postav a dalších aspektech. Všichni, kdo se k pravidlům dostali, jistě uznají, že občas je těch výpočtů, tabulek a modifikátorů prostě moc.
Nečekal bych ale, že proběhnou extrémně silné zásahy do základních mechanik. Spíš se budou nová pravidla snažit usnadnit obyčejné věci. Třeba se dostaneme do bodu, kdy každá překážka nebude po hráčích chtít tahat vlastní tabulku a šplhání či skok se obejde bez menší rovnice. Jasně, berte tyhle věty trochu s nadsázkou, ale některé mechaniky Pathfindera jsou prostě komplikovanější, než by měly být.
Však se stačí podívat i na obě videoherní inkarnace Pathfinder Kingmaker a Pathfinder: Wrath of the Righteous. Těm, kdo pravidla neznají, mohla jít ze všech těch systémů hlava kolem, a to ještě videohry počítají spoustu věcí za vás. Vyvážit to, aby hra byla dostupnější a zároveň nepobouřila hardcore jádro komunity, bude pravděpodobně celkem oříšek, ale držím palce klukům a holkám z Paiza, ať to zvládnou bez ztráty květinky.
Teď už například víme, že ze hry zmizí přesvědčení a nahradí ho Edicts a Anathema, tedy dvojice mechanik, které vysvětlí moralitu vaší postavy poněkud komplexnějším stylem. Ze hry zmizí třeba rasa temných elfů Drowů hlavně díky problémům s jejich rasistickým podtextem. Zároveň ale mizí i školy magie jako takové a nahradí je… no vlastně školy magie jako takové.
Abych to vysvětlil, tak kouzla už nebudou mít své školy. Namísto toho vaše postava obdařená mocí sesílat magii si vybere své curriculum. Pokud si při tom nezláme jazyk, dostane třeba na první úrovni k dispozici jeden cantrip (kouzlo, která jde používat pořád dokola), dvě kouzla první úrovně, ale také speciální slot na kouzlo právě podle curriculumu.
Ty představují školy magie, ale takových, kterých se vaše postava v nějakém bodě svého života musela zúčastnit. Pokud tedy vaše curriculum (ano řekneme to pětkrát za sebou) bude třeba škola mentalismu, máte k dispozici její cantripy, jako je daze, figment a kouzla první úrovně dizzying colors, sleep a sure strike. Podle mě zajímavá mechanika a uvidíme, jak přesně bude celý školský život ovlivňovat čaroděje a jiné čáryfuky třeba na volnosti tvorby životopisu.
Remaster jednoho z nejpopulárnějších systémů rozhodně zní zajímavě. Je brzy soudit, jak celý dopadne, ale věřím, že pokud někdo zvládne zajímavé změny, které nepobouří komunitu, bude to právě Paizo, které je od celé aféry s OGL na vrcholu přízně fanoušků. Navíc už nebudeme muset tak dlouho čekat.
První z remastrovaných core booků totiž vyjdou už koncem roku 2023 a jak jsem zmiňoval výše, současně vycházející rozšíření už s nimi budou kompatibilní, což je další sympatický krok, díky kterému nepůsobí celý remaster jako tlustá čára za starým obsahem, ale spíš plynulý přechod k něčemu novému a snad i lepšímu.