Generování obrázků a textů umělou inteligencí budí mezi lidmi v poslední době docela poprask. Jedni ho využívají, adorují technologický pokrok i jeho možnosti. No a ti druzí ho tvrdě odmítají, nazývají jeho uživatele zloději, brojí proti tomu, aby bylo jakkoliv používáno a zvěstují konec umělců jako takových. No a o tom, zda jde uznat copyright za něco vytvořeného pomocí umělé inteligence, začínají soudy a padají první žaloby kvůli napodobování děl. Jako třeba v případě fotografií fotbalistů a Getty Images.
Čím to je? Jednoduše tím, že AI se učí pomocí existujícího díla. Sbírá data a tvoří z nich nové věci. Dokonce třeba můžete nahrát konkrétní obrázek jako předlohu pro to, co chcete nechat vytvořit. Jenže tak se učí i člověk. Bere předlohy, kreslí podle nich a inspiruje se. Hlavní rozdíl je ale v tom, že člověk nedokáže vychrlit stovky kvalitních děl za pár minut.
Navíc pomocí AI umí tvořit každý bez ohledu na své nadání. Stačí zadat válečník na koni jedoucí do západu slunce a počkat. Po pár pokusech a úpravách zadání a několika generování máte pravděpodobně hotový obrázek, který je nejen pěkný, ale – a co většině lidí vadí nejvíc – publikovatelný.
Je tomu už pár měsíců, co se tvůrci na Artstation bouřili proti používání jejich díla v algoritmech umělé inteligence a v reakci na to provozovatelé webu do svých podmínek zařadili zákaz publikace děl vytvořených umělou inteligencí. Jenže to řeší jen část problému. Do instrukcí k tvorbě můžete totiž zadat i konkrétního umělce, kterým se má dílo inspirovat.
Pokud tedy napíšete třeba Mike Mignola (autor Hellboye), bude se vám AI snažit vytvořit obrázek podobný jeho stylu. A hodně populární slovo při zadávání je právě Artstation. A tady opět vznikají rozepře. Někteří umělci AI podporují, nebo dokonce využívají a jiní naopak bojkotují. Jenže není tak lehké zakázat, aby jejich jméno bylo používáno. Inspiraci existujícím dílem zatím nikdo nezakázal, a to, co AI dělá, se rozhodně nedá nazývat plagiátorstvím.
Jenže pak je tu samozřejmě celý sektor, který umělce živí. Mezi jejich působiště patří kromě filmů, videoher a dalších i RPG a deskovky, kde je AI schopná za zlomek času a peněž vygenerovat obrázky do knih, na karty nebo celé kusy designu, za které by se jinak musel platit nesrovnatelně dražší člověk. Třeba u populárního generátoru Midjourney stojí Pro Plan s neomezeným generováním na měsíc 1 300 korun. To je navíc vyžadováno jen pro firmy s obratem větším než 22 milionů korun ročně. Ostatní se mohou spokojit i s levnějším neomezeným předplatným za polovic.
Jiné generátory jako například Stable Diffusion lze používat úplně zdarma. Pokud se ptáte na to, zda na obrázky máte práva a můžete je licenčně využívat, odpověď zní ano. Cokoliv vygenerujete, můžete následně použít ve své knize, deskovce nebo čemkoliv vás napadne. Klidně je můžete vytisknout a prodat nebo uspořádat výstavu v galerii. Pokud to zákony vaší země umožňují.
Však první vydražený obraz vytvořený AI „Portrét Edmonda Belamyho“ se prodal za neuvěřitelných 9,5 milionů korun. Další příkladem budiž influencerka Lil Miquela, která v roce 2018 na Instagramu dosáhla 3 milionů sledujících a dostala se mezi 25 nejvlivnějších lidí na internetu podle magazínu Time. Co bylo jejím tajemstvím? Neexistuje. Její profil je vytvořený pomocí umělé inteligence.
No a první herní firmy přicházejí zcela logicky se svými vlastními omezeními a je mezi nimi i Paizo. Tvůrci Pathfindera a Starfindera se rozhodli, že nebudou AI žádnou formou podporovat. Nejen ve svých vlastních příručkách, ale ani v materiálech fanoušků, které by měly vznikat pod hlavičkou jejich her nebo se prodávat v jejich programech na to určených. Na oznámení se můžete podívat na Twitteru.
Další, kdo se k tématu vyjádřil, je třeba tvůrce Gloomhavenu Isaac Childres. Ten pro Wargamer uvedl, že využívání AI mu přijde jako krádež. Jako důvod uvedl, že trénujeme AI na specifických umělcích bez toho, aniž by dostávali jakýkoliv kredit. Zároveň ale dodává, že se to jejich tvorby zatím příliš nedotýká. Až budou ale postavení do pozice, kdy budou muset situaci řešit a vydat vlastní licenční ujednání, půjdou pravděpodobně stejnou cestou jako Paizo.
Existuje opět i druhá strana mince. Třeba tvůrce brzy vycházejícího RPG Astro Inferno, o kterém jsme vás už informovali, využívá AI k tvorbě obrazů do příručky hry. Těm, kteří ho označují za zloděje, ale vysvětluje, že využívá jen své vlastní obrazy, které pomocí AI upravuje, zlepšuje a pak dodělává. Nezdá se ale, že by to názor davu nějak obměkčilo. Stačí se podívat třeba na jejich facebookovou diskuzi.
AI v umění ale už asi zůstane. Otázkou je, jak se k němu postaví jednotlivé státy z právního hlediska. Jak ho kdo bude využívat a jaký to bude mít vliv na práce samotných umělců. Pokud ale třeba generujete obrázky do svých RPG kampaní, určitě se nemáte za co stydět, i když se vám mnozí budou snažit naznačit opak. Pokud si rádi hrajete, jen do toho.
Dokonce je i mnoho takových, kterým AI pomůže při práci. Během chvilky vygenerují základ pro obraz, návrh nebo výkres, který pak mohou upravit a dodělat. Jak se ale celá kauza bude vyvíjet dál, je ve hvězdách. Záleží i na tom, kam se bude generování posouvat. Za poslední měsíce udělalo AI obrovské kroky kupředu, i když obrázky jdou stále rozeznat od těch vytvořených člověkem.
No a co vy? Hrajete si s generováním obrázků, máte konkrétní názor na jeho využití, popřípadě vlastníte nějakou hru, která byla pomocí AI vytvořená? Dejte vědět do komentářů u článku. A pokud vás zajímá víc o tom, jak AI generování obrázků funguje a jak se tvoří, podívejte se třeba sem.