Dungeons & Dragons bezpochyby umí vykreslit světy plné mečů a magie. Zvládne ovšem i blastery a vesmírné lodě. Co když se ale pokusí o historii zcela bez fantastických elementů? Právě na tuhle otázku odpovídá projekt Nations & Cannons, který se právě uchází o vaše peněženky na Kickstarteru. Vypadá to, že zájem o tohle téma rozhodně je, protože se tvůrcům podařilo vybrat už téměř trojnásobek požadované částky a překročit tak milion a půl korun českých.
Hra samotná se odehrává roku 1776 v Americe a postaví vás do role patriotů stojících proti britské armádě, kteří se budou snažit potlačit rebely ve třinácti koloniích. Nové povolání Firebrand a šest existujících podtříd pro už existující povolání je pak na míru vytvořené k tomuto příběhu i zasazení. Vzhledem k specifickému světu pak tvůrci přepracovali i systém ras.
Je jasné, že hrát jen za klasického člověka z D&D, by byla trochu nuda a orkové by zase poněkud rušili zamýšlenou věrohodnost celého příběhu. Rasu tedy nahradí role jako průzkumník, důstojník nebo pionýr. Ty navíc ještě obohatí dědictví, která představují minulost vaší postavy a její původ. Může se jednat o to, že jste se třeba narodili v Québecu nebo koloniích. To by mělo každou vaši postavu řádně odlišit od ostatních.
Samozřejmě nesmí chybět ani pravidla pro zbraně na střelný prach, kanóny a granáty. Kromě toho příručka přidá další pravidla a mechaniky, které mají co nejvíce přiblížit historickou věrnost celého zasazení. V knize navíc bude přítomná i plnohodnotná kampaň Bunker Hill to Valley Forge odehrávající se mezi lety 1775 a 1778, která hráče provede reálnými událostmi a představí méně i více známé postavy revoluce, jako jsou Seymour Burr, Polly Cooper nebo David Bushnell.
Poslední věcí je magie, kterou tady nahrazují gambity. Pravidlově fungují stejně jako kouzla v D&D 5e, jejich silné efekty jsou ale realistické. Nenajdete tu logicky kouzelníky, ale rozšiřující povolání jako Ranger a Firebrand budou gambity používat jak v boji, tak i průzkumu a sociálních interakcích. Samozřejmě je můžete použít v klasických dobrodružstvích, což vlastně platí o celém obsahu příruček Nations & Cannons.
zdroj: Flagbearer Games
Hlavně to ale funguje i naopak. Historické fantasy je přece jen populární žánr a pokud by vaše skupinka vzbouřenců chtěla vedle Britů bojovat i s jejich nekromanty nebo ochočenými draky, nic vám v tom nebrání. Navíc by měla být pravidla vyvážená tak, aby mohli mušketýři s křesadlovými puškami bojovat po boku mágů a tak podobně.
Nations & Cannons je v první řadě příručka zaměřená na historii, snažící se ji nejen přenést věrohodně do hry, ale třeba i něco naučit hráče o Americké revoluci. Ostatně co je lepší, než se učit hrou? Navíc nejlevnější PDF verze vyjde na necelých 600 korun za pravidla i knihu kampaně The American Crisis. Knihy v pevné vazbě pak stojí 2 300 korun.
V rámci Kickstarteru jsou dostupné i další vyšší edice s balíčky karet na mechaniku selhávání palných zbraní, tematickou věží na kostky nebo třeba dobovými látkovými mapami. V kampani se navíc pořád odemykají nové cíle, kdy přibyla například látková záložka do knih, listiny pro postavy či PDF s dobrodružstvím Banshee Slayers, které ukazuje, jak jde hru hrát v nadpřirozeném duchu, kde Banjamin Franklin loví okultní potvory.
Zkrátka to vypadá, že Nations & Cannons bude zábavný přídavek do knihovny hráčů D&D a vlastně i historických nadšenců. Ostatně pokud se na pravidla chcete podívat, quickstart je ke stažení zdarma na Drivethrurpg. Jakou originální historickou příručku byste si přáli vy? Za mě je to rozhodně první světová válka!