Osobně virtuálním tabletopům (tedy tzv. VTTs) valně neholduji. Primárně zkrátka proto, že mám kliku a všichni moji RPG spoluhráči bydlí v oblasti s podobným směrovacím číslem. Také ale proto, že zírání do monitoru na ploché mapky plné všelijakých ikon, žetonů a uživatelského rozhraní zkrátka nezvládá naplňovat mou potřebu po imerzi, kterou od RPG běžně očekávám.
Tvůrci nového VTT Alchemy to zřejmě měli podobně. Asi proto se pustili do tvorby tzv. cinematického virtuálního tabletopu, který všechny ty mapky, ikony a žetony vyměňuje za animovaná pozadí, impozantní částicové efekty a atmosférickou hudbu.
Myšlenka za Alchemy je jednoduchá: Filmová, narativní RPGéčka jsou každým rokem čím dál populárnější, ale standardní tabletopy jsou obvykle šité na míru spíše těm tradičním. Těm, které vám doslova simulují plochu skutečného stolu i se všemi těmi bodíky a tokeny, které byste na něj pokládali, jen kdyby polovina vaší herní skupinky nebyla ze Žďáru nad Sázavou.
Ale při hraní City of Mist, Vampire: The Masquerade, Vaesen a mnohých dalších nějaké mapky moc nepotřebujete. Potřebujete cítit atmosféru, potřebujete být naladění s ostatními hráči na jednu vlnu. A o to jde Alchemy v první řadě. Trailery na stránce kickstarterové kampaně tady mají mnohonásobně větší vypovídající hodnotu než moje pokusy o nějaký výstižný popis. V půl minutových demech se můžete sami podívat, jak by vaše obrazovka vypadala třeba při hraní Tales from the Loop nebo čerstvě vydaného fantasy Dragonbane.
zdroj: Youtube
Uživatelské prostředí působí přirozeně a neinvazivně, artworky na pozadí jsou rozpohybované 2D animací, pod tím vším hraje atmosférická hudba… A i když nevidíte token své postavy na mapce, stále tu máte její podobiznu se základními informacemi, jako je počet životů či pořadí v iniciativě, které si můžete dle libosti rozkliknout do plného deníku.
V míře upravitelnosti by měla platforma Alchemy celkově vynikat. Co přesně chcete vidět na hlavní stránce, co po rozkliknutí a co vůbec, to všechno je ve vašich rukách. To samé se týká animací, hudby, rychlosti střídání artworků na pozadí i jejich počtu, deníků postav… Jsou tu i nástroje pro world-building připomínající web World Anvil, s jejichž pomocí můžete sepisovat celé traktáty o herních lokacích, artefaktech či NPCčkách a pak je zpřístupňovat hráčům.
Přinejmenším v traileru to všechno vypadá velice jednoduše. A pokud budete Alchemy využívat ke hraní taktičtějších RPG jako třeba Pathfinder, je tu k dispozici i taktický mód s onou tradiční bojovou mapkou, bez které se takové RPG přece jen nemá šanci obejít.
Odměny v kampani nejsou vyložená láce, je ale pravda, že od padesáti dolarů výše dostanete k dispozici rovnou celé balíčky her rozdělených podle žánru a fakticky každý z nich obsahuje pár pořádných pecek. Ve fantasy máte zmíněného Pathfindera a čerstvý Dragonbane, ve sci-fi Fallout RPG, Wildsea a mé oblíbené Coriolis, v hororu zase zmiňovaný výborný Vaesen a tradiční Call of Cthulhu.
Mezi dystopiemi je tu Mörk Borg i jeho nadcházející pirátský spin-off Pirate Borg a moderní balíček je doslova nacpaný vynikajícími kousky od Vampire: The Masquerade přes Tales from the Loop i Things from the Flood a Kids on Bikes až po mnou nesčetněkrát vychvalované City of Mist. Nemluvě o hrách, které se odemkly skrze dodatečné cíle, mezi které se řadí Ruins of Symbaroum (tj. 5e verze), postapokalyptický Mutant nebo Michalem nedávno vychvalovaný Degenesis.
Není toho zkrátka málo a pokud se vaše hry odehrávají primárně online, doporučoval bych vám tady zbystřit a na kampaň Alchemy se podívat. Do jejího konce zbývají ještě dva týdny a už má na kontě 8 milionů korun, takže poptávka po takovém produktu tu zjevně je. Snad tvůrci zvládnou splnit vše, co v kampani slibují.